Tilaa Uutiskirje!

Monen uutismedian tavoittavuus hyppäsi, isot eivät kasva – kysyimme, mikä lukuja selittää 

Kokonaistavoittavuus on kasvanut maakunnissa esimerkiksi Google Discoverin, uusien sisältöpainotusten ja raivokkaan puskaradiopostauksen ansiosta. Erja Yläjärvi on tyytyväinen HS:n tavoittavuuteen, vaikka se ei ole kasvanut viime vuosina. Katso alta listalta lehtien luvut.

Helsingin Sanomien tilaajien digitaalisten kanavien käyttö on Erja Yläjärven mukaan historiallisen korkealla tasolla.  Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva
Ajankohtaiset

Monen uutismedian kokonaistavoittavuus on kasvanut huomattavan paljon vuoden takaiseen verrattuna, selviää tänään julkaistusta Kansallisesta Mediatutkimuksesta (KMT). Muutama päivälehti tavoittaa lukujen mukaan jopa 30–40 prosenttia enemmän yleisöä kuin vuosi sitten, useassa paikallismediassa kasvuluvut ovat tätäkin hurjempia. Kasvu tulee digitaalisista kanavista. 

Isoimmissa nimikkeissä, kuten iltapäivälehdissä, Helsingin Sanomissa, Maaseudun Tulevaisuudessa ja Kauppalehdessä kokonaistavoittavuus on sen sijaan hieman laskenut tai pysynyt ennallaan. 

Kokonaistavoittavuus tarkoittaa yhden painetun numeron keskimääräisen lukijamäärän ja digitaalisten versioiden viikossa tavoittaman lukijamäärän yhdistelmää niin, että päällekkäisyydet on poistettu. Luvut ovat tänä vuonna pitkästä aikaa vertailukelpoisia edellisvuoteen verrattuna.  

Vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi sanoo olevansa tyytyväinen Helsingin Sanomien lähes kahden miljoonan kokonaistavoittavuuteen, vaikka määrä ei ole kasvanut pariin vuoteen. Kokonaistavoittavuuden kasvu ei ole lehdelle itseisarvo. 

– Meidän tavoittavuutemmehan on tosi iso ollaksemme valtakunnallisista lehdistä ainoa selkeästi tilattava. Keskitymme kuitenkin tilaajien ja potentiaalisten tilaajien sitouttamiseen, Yläjärvi sanoo. 

Helsingin Sanomien tilaajien digitaalisten kanavien käyttö on Yläjärven mukaan historiallisen korkealla tasolla.  

”Ne, jotka uutismediasta ovat kiinnostuneita, ovat jo sen piirissä.”

Hän huomauttaa, että Suomessa tavoittavuus on isoilla medioilla poikkeuksellista muuhun Eurooppaan nähden. Digiaikana Helsingin Sanomienkin tavoittavuus kasvoi pitkään. 

– Korona-aikana ja Ukrainan sodan alkamisen jälkeen kysyntä kasvoi voimakkaasti ja on pysynyt korkealla. Ne, jotka uutismediasta ovat kiinnostuneita, ovat jo sen piirissä, Yläjärvi arvioi. 

Päivälehtien ja valtakunnallisten lehtien kasvulistan kärjessä on monia Keskisuomalainen-konsernin nimikkeitä. Esimerkiksi Forssan Lehden kokonaistavoittavuus kasvoi 44 prosenttia, Hämeen Sanomien 40 prosenttia, Etelä-Saimaan 33 prosenttia ja Kouvolan Sanomien 26 prosenttia. 

Kaakon Viestinnän sisältöpäällikön Tomi Tiilikaisen mukaan Etelä-Saimaan ja Kouvolan Sanomien tavoittavuuden kasvu selittyy osin Facebookissa kovaan suosioon nousseilla jutuilla ja suoraan etusivulle tulleiden määrän kasvulla. Pääosin kyse on kuitenkin Googlen Discover-palvelusta tulevasta verkkoliikenteestä. Google Discover on hakukoneyhtiön personoitu, journalistisia otsikoita kokoava sisältövirta mobiilikäyttäjille. 

Tiilikainen on aiemminkin kyseenalaistanut tällaisen liikenteen merkityksen tilaajamäärän kasvattamisessa: muualta tuleva yleisö käy törmäämässä maksumuuriin. 

– Se on ihan algoritmien haltuun, millä logiikalla jutut sinne nousevat. Kiva olisi sanoa, että se olisi sisällöistä kiinni, mutta kyllä se tuntuu aika arpaa olevan, Tiilikainen sanoo.  

– Meille paljon merkittävämpää on se, että olemme saaneet vähän ylöspäin niiden määrää, jotka käyvät meillä vähintään neljä kertaa viikossa, hän kertoo. 

Ruotsissa Västerbottens-Kuriren on rakentanut hälytysjärjestelmän, joka tunnistaa viraaleiksi potentiaalisesti lähtevät jutut ja poistaa niistä maksumuurin oikealla hetkellä mainosnäyttöjen turvaamiseksi.  

– Meillä nykyiset systeemit eivät taivu tuollaiseen, mutta reagoivat muurit ovat tulevaisuutta. Tai sitten voisimme koettaa saada kävijäpiikeistä mikromaksuja, Tiilikainen pohtii.  

Google Discover ei kuitenkaan ole Hämeen Sanomien ja Forssan Lehden kasvun takana. Liikennettä on tullut lehdille esimerkiksi Facebook-hiteistä. ”Kierroksille lähteneet jutut” eivät kuitenkaan selitä Hämeen Sanomien päätoimittajan Tuulia Viitasen mukaan kasvua kokonaan, sillä lehtien verkkotavoittavuus on noussut FIAM-mittauksessa tasaisesti. 

”Näen, että meillä on hyvinkin varaa kasvattaa tavoittavuutta nykyisestä. Panostamme alle 45-vuotiaisiin eli sinne, missä kasvumahdollisuutta on.”

Viitasen mukaan Hämeen Sanomat ja Forssan Lehti julkaisevat kokoonsa nähden paljon sisältöä. Lehdillä on yhteinen verkkovuoro. Nopea reagointi tuo yleisölle syyn vierailla sivustolla usein.  

Nopean rinnalla on alettu tehdä Hämeen Sanomat selvittää -vinjetin alla enemmän aikaa vaativia artikkeleita esimerkiksi siitä, siirtyykö arvonlisäveron korotus hintoihin paikallisesti, paljonko harrastukset maksavat Hämeenlinnan seudulla tai mikä on vuokrataso verrokkikaupunkeihin nähden. 

Viitanen kertoo, että Keskisuomalainen-konsernissa on yhteinen analytiikka, josta näkee, mitkä jutut menestyvät ja lehdet voivat jakaa muiden tekemiä suosituimpia juttuja. Toisaalta paikalliseen tekemiseen on panostettu paljon ja yritetty oppia siitä, mitä muut tekevät. 

– Näen, että meillä on hyvinkin varaa kasvattaa tavoittavuutta nykyisestä. Panostamme alle 45-vuotiaisiin eli sinne, missä kasvumahdollisuutta on, Viitanen sanoo. 

Pienillä lehdillä prosentuaaliset muutokset ovat herkästi isoja lehtiä suurempia, koska lähtöluvut ovat pieniä ja yksittäiset kävijäpiikit tuntuvat keskiarvoissa enemmän. 

Sanoman kustantama Janakkalan Sanomat on tehnyt sisältöjä verkko edellä jo vuosia. Silti kokonaistavoittavuus kasvoi KMT-mittauksessa vuodentakaisesta yli 70 prosenttia. Päätoimittaja Veera Visapään mukaan lehden omassakin analytiikassa on näkynyt merkittävää kasvua. Myös digitilaukset kasvavat tasaisesti samalla kun toisaalta tilaajia poistuu printistä. 

Visapään mukaan 1,5 journalistin tekemistä on ohjattu entistä suunnitelmallisemmin.  

– Teemme kunnianhimoista mutta ei liian vakavaa journalismia. Emme ylenkatso teemoja, jotka nousevat paikallisiksi puheenaiheiksi. Sitä kautta olemme onnistuneet löytämään ihmisiä ja ilmiöitä, jotka kiinnostavat myös oman alueen ulkopuolella. Se voi selittää digitaalisen kattavuuden suurta kasvua.  

Esimerkki vähemmän vakavasta toteutuksesta on se, kun Janakkalan Sanomat testasi, onko eräällä paikallisella parkkipaikalla mahdollista saada parkkisakko. (Ei ollut, “aikarajoitetusta pysäköinnistä” kertoneet kyltit osoittautuivat pelotteluksi.) 

Samalla on vastattu uutisten välttelyn ongelmaan. 

– Emme voi jämähtää kirjoittamaan vain kuntien säästötoimenpiteistä, vaikka niiden asioiden läpivalaiseminen on tärkeä rooli meille, Visapää sanoo.  

Hilla Groupin kustantaman kaupunkilehti Koti-Lapin kokonaistavoittavuus on kasvanut peräti 114 prosenttia vuoden takaisesta.  

Päätoimittaja Esa Keskinen kertoo ihmetelleensä, miksi jo edellisvuonna kasvu ei ollut suurempaa.

Verkon yleisöä ovat kasvattaneet esimerkiksi Google Discover ja valtakunnallista yleisöä tavoittaneet hittijutut. Sitouttamisessa ja liikenteen keräämisessä on Keskisen mukaan paljon käsityötä. Toimitus on jakanut juttuja ”melko aggressiivisesti” ilmestymisalueen puskaradioihin sekä Lappi- ja harrastajaryhmiin, kuten metsästys-, kalastus- ja historiaryhmiin. 

Koti-Lapin verkkosisältö muuttui maksulliseksi tammikuussa 2024. 

– Maksumuurin tultua olemme jatkaneet lähes samalla linjalla, eikä siitä ole tullut kummoista vastareaktiota, vaan liikennettä tulee edelleen ja aika monella tilauskynnys on ylittynyt, Keskinen kuvaa.  

  • KMT-mittaus: Lehdillä voi olla myös ”tiedostamatonta” verkkokäyttöä  
  • Kansallinen Mediatutkimus perustuu verkkolomakkeella tai puhelimitse tehtävään kyselytutkimukseen, johon vastaajat värvätään puhelimitse. 
  • Digitaalista tavoittavuutta mitataan kalibroimalla kyselytutkimuksesta saadut tulokset median kulutuksesta FIAM-verkkomittauksen luvuilla, jos lehti on mukana FIAM-mittauksessa.
  • Paikallislehdet ovat arvostelleet heilahtelevia KMT-lukuja, mitä on pienten lehtien kohdalla selittänyt kyselytutkimuksen paikallisesti pieni otoskoko. Tutkimuksen tuottavan Media Audit Finlandin tutkimusjohtajan Miikka Merikosken mukaan kritiikkiin on nyt vastattu painottamalla dataa uudella tavalla niin, että heilahtelut vähenevät. 
  • FIAM-mittauksessa mukana olevilla lehdillä KMT-kyselytutkimuksen otoskoko ei kuitenkaan vaikuta verkon kasvulukuihin. Merikosken mukaan FIAM-mittauksessa tehtyjen muutosten jälkeen tutkimuksen tarjoamat luvut verkkokäytöstä ovat entistä luotettavampia. 
  • Karkeistaen KMT-mittauksen kyselytutkimuksen tulokset perustuvat siihen, mitä vastaajat kertovat lukeneensa, FIAM-verkkomittaus ottaa lukuun sen, mitä verkkomediaa on käytetty ehkä tiedostamattakin. Varsinkin monilla pienillä lehdillä tällaista tiedostamatonta verkkokäyttöä voi olla paljon, Merikoski arvioi.

Valtakunnalliset lehdet ja päivälehdet

Lehden nimikokonais-
tavoittavuus
2024
Muutos
vuoden

takaiseen %
painetun
lehden
lukija-

määrä
näköis-
lehden
lukija-

määrä
Forssan Lehti49 40044,417 6004 600
Hämeen Sanomat114 80039,829 1006 100
Itä-Häme31 80038,313 7002 900
Salon Seudun Sanomat127 30034,134 1004 200
Etelä-Saimaa140 00032,730 90011 200
Ilkka-Pohjalainen *261 60029,390 60024 000
Kouvolan Sanomat129 60026,227 6008200
Länsi-Uusimaa62 20023,422 4002 700
Keskisuomalainen 452 600 18,589 50020 600
Keski-Uusimaa121 60018,4 20 7006 300
Keskipohjanmaa 138 00015,339 20011 400
Kainuun Sanomat 97 10015,226 1004 700
Turun Sanomat 427 00014,0123 60020 800
Iisalmen Sanomat 43 70012,914 4002 200
Aamulehti 674 80012,4161 800 35 200
Kaleva377 2008,4 86 50033 600
Österbottens Tidning48 200 7,321 70014 700
Lapin Kansa174 2007,154 70020 900
Hevosurheilu 99 1007,1 50 100
Kymen Sanomat93 5006,023 5007 900
Savon Sanomat316 3005,479 60025 400
Aamuposti 93 3004,726 1004 200
Hufvudstadsbladet 157 6004,253 90017 600
Etelä-Suomen Sanomat 227 8001,956 80015 800
Länsi-Savo102 9001,129 0009 800
Vasabladet71 6001,128 50014 100
Kauppalehti 785 0000,491 40015 700
Uusimaa69 900-0,421 0002 600
Helsingin Sanomat 1 975 400-1,0513 700152 900
Iltalehti 2 793 200-1,3165 300 41 600
Ilta-Sanomat2 812 500-1,7218 00045900
Karjalainen147 200-1,846 90017 900
Syd-Österbotten 15 100-2,68 6004 600
Itä-Savo85 200 -3,718 6008 200
Maaseudun Tulevaisuus *533 700-3,8243 10015 900
Satakunnan Kansa Länsi-Suomi377 500 89 00023 100
* Kokonaistavoittavuuden muutos ei ole vertailukelpoinen, lehti on liittynyt hiljattain FIAM-mittaukseen


Paikallislehdet

Lehden nimikokonais-
tavoittavuus
2024
Muutos
vuoden

takaiseen %
painetun
lehden
lukijamäärä
Luoteis-Lappi11 90085,95 600
Janakkalan Sanomat 31 40072,57 700
Iijokiseutu22 80048,19 000
Kuhmolainen 19 80046,77 500
Warkauden Lehti33 20040,711 800
Nivala-lehti18 30036,69 600
Siikajokilaakso 22 10034,812 500
Tyrvään Sanomat51 30033,2 13 700
Kalajokilaakso 35 80032,1 12 700
Kankaanpään Seutu27 40031,711 400
Nokian Uutiset 35 40031,112 900
Parikkalan-Rautjärven Sanomat 11 20028,79 500
Koillissanomat45 70025,512 300
Rantalakeus27 60022,717 700
Sydän-Satakunta22 70022,710 000
Kittilä-lehti7 30021,74 900
Soisalon Seutu10 20021,4 7 400
Loviisan Sanomat16 50019,6 9 000
Ylä-Kainuu17 90017,89 500
KMV-lehti 21 200 16,510 300
Merikarvia-lehti9 50014,54 900
Perhonjokilaakso19 10013,712 500
Meän Tornionlaakso * 8 50013,35 800
Jämsän Seutu30 70012,912 700
Pyhäjokiseutu15 70012,99 900
Valkeakosken Sanomat 32 30012,515 500
Lopen Lehti 6 50012,15 600
Åbo Underrättelser32 70012,015 400
Sompio7 80011,45 600
Lapuan Sanomat 17 70011,315 100
Laitilan Sanomat *18 00011,113 200
Haapavesi-lehti 13 20010,06 700
Inarilainen 8 80010,05 600
Loimaan Lehti *21 000 9,417 200
Viitasaaren Seutu10 6009,39 300
Sydän-Hämeen Lehti 13 300 8,19 100
Joroisten Lehti4 2007,73 400
Raahen Seutu 30 1007,115 900
Kangasniemen Kunnallislehti6 4006,75 300
Uudenkaupungin Sanomat *22 7006,617 200
Viispiikkinen8 400 5,07 600
Lestijoki-lehti17 0004,912 300
Pielavesi-Keitele9 200 4,58 200
Ylä-Karjala 9 4004,4 7 000
Sampo-lehti 10 4004,010 200
Sipoon Sanomat 13 4003,98 200
Puumala5 6003,74 400
Outokummun Seutu 8 7003,6 7 300
Auranmaan Viikkolehti* 22 6002,719 000
Uutis-Jousi12 9001,611 100
Ylöjärven Uutiset22 200 0,913 500
Kunnallislehti Paimio-Sauvo-Kaarina18 300015 800
Länsi-Saimaan Sanomat 9 50007 300
Paikallislehti Joutseno7 50006 000
Puruvesi12 900010 100
Rannikkoseutu46 900018 200
Seutulehti UutisOiva 18 100014 300
Lempäälän-Vesilahden Sanomat 21 600-0,5 15 400
Kangasalan Sanomat26 100-0,817 300
Kalajokiseutu 18 600-1,610 300
Hankasalmen Sanomat 5 500-1,84 100
Luumäen Lehti5 300 -1,94 200
Ylä-Satakunta 11 500-2,57 800
Paikallislehti Sisä-Savo14 600-3,313 500
Keski-Häme 11 400-3,48 400
Paikallislehti Somero * 11 000-3,59 400
Suur-Keuruu 16 500-3,58 000
Keskilaakso 13 200-3,611 400
Heinäveden Lehti 5 200-3,73 700
Kaarina-lehti *20 500 -3,818 200
Pieksämäen Lehti 14 200-4,110 300
Alasatakunta 18 400-4,215 600
Oriveden Sanomat 15 900 -4,210 900
Enontekiön Sanomat 4 000-4,83 100
Pielisjokiseutu10 900-5,28 300
Koillis-Savo 10 300-5,58 900
Juvan Lehti 8 800-6,46 700
Pogostan Sanomat 8 600-6,56 800
Vakka-Suomen Sanomat29 400-6,725 600
Akaan Seutu12 700-7,39 500
Pitäjänuutiset 9 900-7,58 000
Kiuruvesi11 500-8,010 100
Matti ja Liisa8 600-8,57 300
Sisä-Suomen Lehti 17 000-9,114 600
Lieksan Lehti11 500-9,48 700
Pitäjäläinen 7 400-9,86 200
Sotkamo-lehti 13 800 -12,15 800
Laukaa-Konnevesi 18 400-13,216 800
Miilu4 600-13,2 4 200
Järviseudun Sanomat 13 900-18,210 300
Kaakonkulma8 800-22,16 700
* Kokonaistavoittavuuden muutos ei ole vertailukelpoinen, lehti on liittynyt hiljattain FIAM-mittaukseen


Kaupunkilehdet

Lehden nimikokonais-
tavoittavuus
2024
Muutos
vuoden

takaiseen %
painetun
lehden
lukijamäärä
Koti-Lappi 28 900114,19 300
Nurmijärven Uutiset41 20040,119 400
Aamuset82 60033,4 45 900
Uutisvuoksi 84 60030,032 200
Pietarsaaren Sanomat 18 60024,014 800
Vantaan Sanomat 152 70016,1 70 300
Uusi Lahti 57 60011,2 53 900
Länsiväylä 246 5006,9 84 200
Itäväylä45 900 3,436 600
Uusi Rovaniemi 43 800-0,733 800
Tamperelainen214 200 -1,0111 500
Raumalainen 38 900-2,533 200
Raahelainen 26 600-2,622 000
Vihdin Uutiset24 000-2,819 500
Suur-Jyväskylän Lehti 77 400-3,072 400
Helsingin Uutiset410 800-4,170 000
Mäntsälän Uutiset 16 100 -4,712 300
Karjalan Heili 59 700-6,354 300
Satakunnan Viikko75 500-6,469 700
Lounais-Lappi 34 400 -6,831 200
Epari56 900-6,951 800
Alueviesti 45 100-7,234 600
Mikkelin Kaupunkilehti38 200-7,336 100
Viikkosavo 58 600-10,354 900
Pyhtäänlehti – Pyttisbladet6 000-11,85 100
Töllötin 22 100-12,6 21 000
Forum24 75 500-12,763 500
Kokkola-lehti 35 100 -13,831 900
Koti-Kajaani 32 300-19,326 900
Kalajaska 31 900-20,6 24 200
Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset 47 80042 100
Karkkilalainen 9 900
Kaupunkilehti PK & Ankkuri 81 30076 700
Pirkkalainen 15 7009 100
Salonjokilaakso 33 10031 200
Sinun Savo 13 700

Lisää aiheesta