Monen uutismedian kokonaistavoittavuus on kasvanut huomattavan paljon vuoden takaiseen verrattuna, selviää tänään julkaistusta Kansallisesta Mediatutkimuksesta (KMT). Muutama päivälehti tavoittaa lukujen mukaan jopa 30–40 prosenttia enemmän yleisöä kuin vuosi sitten, useassa paikallismediassa kasvuluvut ovat tätäkin hurjempia. Kasvu tulee digitaalisista kanavista.
Isoimmissa nimikkeissä, kuten iltapäivälehdissä, Helsingin Sanomissa, Maaseudun Tulevaisuudessa ja Kauppalehdessä kokonaistavoittavuus on sen sijaan hieman laskenut tai pysynyt ennallaan.
Kokonaistavoittavuus tarkoittaa yhden painetun numeron keskimääräisen lukijamäärän ja digitaalisten versioiden viikossa tavoittaman lukijamäärän yhdistelmää niin, että päällekkäisyydet on poistettu. Luvut ovat tänä vuonna pitkästä aikaa vertailukelpoisia edellisvuoteen verrattuna.
Vastaava päätoimittaja Erja Yläjärvi sanoo olevansa tyytyväinen Helsingin Sanomien lähes kahden miljoonan kokonaistavoittavuuteen, vaikka määrä ei ole kasvanut pariin vuoteen. Kokonaistavoittavuuden kasvu ei ole lehdelle itseisarvo.
– Meidän tavoittavuutemmehan on tosi iso ollaksemme valtakunnallisista lehdistä ainoa selkeästi tilattava. Keskitymme kuitenkin tilaajien ja potentiaalisten tilaajien sitouttamiseen, Yläjärvi sanoo.
Helsingin Sanomien tilaajien digitaalisten kanavien käyttö on Yläjärven mukaan historiallisen korkealla tasolla.
”Ne, jotka uutismediasta ovat kiinnostuneita, ovat jo sen piirissä.”
Hän huomauttaa, että Suomessa tavoittavuus on isoilla medioilla poikkeuksellista muuhun Eurooppaan nähden. Digiaikana Helsingin Sanomienkin tavoittavuus kasvoi pitkään.
– Korona-aikana ja Ukrainan sodan alkamisen jälkeen kysyntä kasvoi voimakkaasti ja on pysynyt korkealla. Ne, jotka uutismediasta ovat kiinnostuneita, ovat jo sen piirissä, Yläjärvi arvioi.
Päivälehtien ja valtakunnallisten lehtien kasvulistan kärjessä on monia Keskisuomalainen-konsernin nimikkeitä. Esimerkiksi Forssan Lehden kokonaistavoittavuus kasvoi 44 prosenttia, Hämeen Sanomien 40 prosenttia, Etelä-Saimaan 33 prosenttia ja Kouvolan Sanomien 26 prosenttia.
Kaakon Viestinnän sisältöpäällikön Tomi Tiilikaisen mukaan Etelä-Saimaan ja Kouvolan Sanomien tavoittavuuden kasvu selittyy osin Facebookissa kovaan suosioon nousseilla jutuilla ja suoraan etusivulle tulleiden määrän kasvulla. Pääosin kyse on kuitenkin Googlen Discover-palvelusta tulevasta verkkoliikenteestä. Google Discover on hakukoneyhtiön personoitu, journalistisia otsikoita kokoava sisältövirta mobiilikäyttäjille.
Tiilikainen on aiemminkin kyseenalaistanut tällaisen liikenteen merkityksen tilaajamäärän kasvattamisessa: muualta tuleva yleisö käy törmäämässä maksumuuriin.
– Se on ihan algoritmien haltuun, millä logiikalla jutut sinne nousevat. Kiva olisi sanoa, että se olisi sisällöistä kiinni, mutta kyllä se tuntuu aika arpaa olevan, Tiilikainen sanoo.
– Meille paljon merkittävämpää on se, että olemme saaneet vähän ylöspäin niiden määrää, jotka käyvät meillä vähintään neljä kertaa viikossa, hän kertoo.
Ruotsissa Västerbottens-Kuriren on rakentanut hälytysjärjestelmän, joka tunnistaa viraaleiksi potentiaalisesti lähtevät jutut ja poistaa niistä maksumuurin oikealla hetkellä mainosnäyttöjen turvaamiseksi.
– Meillä nykyiset systeemit eivät taivu tuollaiseen, mutta reagoivat muurit ovat tulevaisuutta. Tai sitten voisimme koettaa saada kävijäpiikeistä mikromaksuja, Tiilikainen pohtii.
Google Discover ei kuitenkaan ole Hämeen Sanomien ja Forssan Lehden kasvun takana. Liikennettä on tullut lehdille esimerkiksi Facebook-hiteistä. ”Kierroksille lähteneet jutut” eivät kuitenkaan selitä Hämeen Sanomien päätoimittajan Tuulia Viitasen mukaan kasvua kokonaan, sillä lehtien verkkotavoittavuus on noussut FIAM-mittauksessa tasaisesti.
”Näen, että meillä on hyvinkin varaa kasvattaa tavoittavuutta nykyisestä. Panostamme alle 45-vuotiaisiin eli sinne, missä kasvumahdollisuutta on.”
Viitasen mukaan Hämeen Sanomat ja Forssan Lehti julkaisevat kokoonsa nähden paljon sisältöä. Lehdillä on yhteinen verkkovuoro. Nopea reagointi tuo yleisölle syyn vierailla sivustolla usein.
Nopean rinnalla on alettu tehdä Hämeen Sanomat selvittää -vinjetin alla enemmän aikaa vaativia artikkeleita esimerkiksi siitä, siirtyykö arvonlisäveron korotus hintoihin paikallisesti, paljonko harrastukset maksavat Hämeenlinnan seudulla tai mikä on vuokrataso verrokkikaupunkeihin nähden.
Viitanen kertoo, että Keskisuomalainen-konsernissa on yhteinen analytiikka, josta näkee, mitkä jutut menestyvät ja lehdet voivat jakaa muiden tekemiä suosituimpia juttuja. Toisaalta paikalliseen tekemiseen on panostettu paljon ja yritetty oppia siitä, mitä muut tekevät.
– Näen, että meillä on hyvinkin varaa kasvattaa tavoittavuutta nykyisestä. Panostamme alle 45-vuotiaisiin eli sinne, missä kasvumahdollisuutta on, Viitanen sanoo.
Pienillä lehdillä prosentuaaliset muutokset ovat herkästi isoja lehtiä suurempia, koska lähtöluvut ovat pieniä ja yksittäiset kävijäpiikit tuntuvat keskiarvoissa enemmän.
Sanoman kustantama Janakkalan Sanomat on tehnyt sisältöjä verkko edellä jo vuosia. Silti kokonaistavoittavuus kasvoi KMT-mittauksessa vuodentakaisesta yli 70 prosenttia. Päätoimittaja Veera Visapään mukaan lehden omassakin analytiikassa on näkynyt merkittävää kasvua. Myös digitilaukset kasvavat tasaisesti samalla kun toisaalta tilaajia poistuu printistä.
Visapään mukaan 1,5 journalistin tekemistä on ohjattu entistä suunnitelmallisemmin.
– Teemme kunnianhimoista mutta ei liian vakavaa journalismia. Emme ylenkatso teemoja, jotka nousevat paikallisiksi puheenaiheiksi. Sitä kautta olemme onnistuneet löytämään ihmisiä ja ilmiöitä, jotka kiinnostavat myös oman alueen ulkopuolella. Se voi selittää digitaalisen kattavuuden suurta kasvua.
Esimerkki vähemmän vakavasta toteutuksesta on se, kun Janakkalan Sanomat testasi, onko eräällä paikallisella parkkipaikalla mahdollista saada parkkisakko. (Ei ollut, “aikarajoitetusta pysäköinnistä” kertoneet kyltit osoittautuivat pelotteluksi.)
Samalla on vastattu uutisten välttelyn ongelmaan.
– Emme voi jämähtää kirjoittamaan vain kuntien säästötoimenpiteistä, vaikka niiden asioiden läpivalaiseminen on tärkeä rooli meille, Visapää sanoo.
Hilla Groupin kustantaman kaupunkilehti Koti-Lapin kokonaistavoittavuus on kasvanut peräti 114 prosenttia vuoden takaisesta.
Päätoimittaja Esa Keskinen kertoo ihmetelleensä, miksi jo edellisvuonna kasvu ei ollut suurempaa.
Verkon yleisöä ovat kasvattaneet esimerkiksi Google Discover ja valtakunnallista yleisöä tavoittaneet hittijutut. Sitouttamisessa ja liikenteen keräämisessä on Keskisen mukaan paljon käsityötä. Toimitus on jakanut juttuja ”melko aggressiivisesti” ilmestymisalueen puskaradioihin sekä Lappi- ja harrastajaryhmiin, kuten metsästys-, kalastus- ja historiaryhmiin.
Koti-Lapin verkkosisältö muuttui maksulliseksi tammikuussa 2024.
– Maksumuurin tultua olemme jatkaneet lähes samalla linjalla, eikä siitä ole tullut kummoista vastareaktiota, vaan liikennettä tulee edelleen ja aika monella tilauskynnys on ylittynyt, Keskinen kuvaa.
- KMT-mittaus: Lehdillä voi olla myös ”tiedostamatonta” verkkokäyttöä
- Kansallinen Mediatutkimus perustuu verkkolomakkeella tai puhelimitse tehtävään kyselytutkimukseen, johon vastaajat värvätään puhelimitse.
- Digitaalista tavoittavuutta mitataan kalibroimalla kyselytutkimuksesta saadut tulokset median kulutuksesta FIAM-verkkomittauksen luvuilla, jos lehti on mukana FIAM-mittauksessa.
- Paikallislehdet ovat arvostelleet heilahtelevia KMT-lukuja, mitä on pienten lehtien kohdalla selittänyt kyselytutkimuksen paikallisesti pieni otoskoko. Tutkimuksen tuottavan Media Audit Finlandin tutkimusjohtajan Miikka Merikosken mukaan kritiikkiin on nyt vastattu painottamalla dataa uudella tavalla niin, että heilahtelut vähenevät.
- FIAM-mittauksessa mukana olevilla lehdillä KMT-kyselytutkimuksen otoskoko ei kuitenkaan vaikuta verkon kasvulukuihin. Merikosken mukaan FIAM-mittauksessa tehtyjen muutosten jälkeen tutkimuksen tarjoamat luvut verkkokäytöstä ovat entistä luotettavampia.
- Karkeistaen KMT-mittauksen kyselytutkimuksen tulokset perustuvat siihen, mitä vastaajat kertovat lukeneensa, FIAM-verkkomittaus ottaa lukuun sen, mitä verkkomediaa on käytetty ehkä tiedostamattakin. Varsinkin monilla pienillä lehdillä tällaista tiedostamatonta verkkokäyttöä voi olla paljon, Merikoski arvioi.
Valtakunnalliset lehdet ja päivälehdet
Lehden nimi | kokonais- tavoittavuus 2024 | Muutos vuoden takaiseen % | painetun lehden lukija- määrä | näköis- lehden lukija- määrä |
Forssan Lehti | 49 400 | 44,4 | 17 600 | 4 600 |
Hämeen Sanomat | 114 800 | 39,8 | 29 100 | 6 100 |
Itä-Häme | 31 800 | 38,3 | 13 700 | 2 900 |
Salon Seudun Sanomat | 127 300 | 34,1 | 34 100 | 4 200 |
Etelä-Saimaa | 140 000 | 32,7 | 30 900 | 11 200 |
Ilkka-Pohjalainen * | 261 600 | 29,3 | 90 600 | 24 000 |
Kouvolan Sanomat | 129 600 | 26,2 | 27 600 | 8200 |
Länsi-Uusimaa | 62 200 | 23,4 | 22 400 | 2 700 |
Keskisuomalainen | 452 600 | 18,5 | 89 500 | 20 600 |
Keski-Uusimaa | 121 600 | 18,4 | 20 700 | 6 300 |
Keskipohjanmaa | 138 000 | 15,3 | 39 200 | 11 400 |
Kainuun Sanomat | 97 100 | 15,2 | 26 100 | 4 700 |
Turun Sanomat | 427 000 | 14,0 | 123 600 | 20 800 |
Iisalmen Sanomat | 43 700 | 12,9 | 14 400 | 2 200 |
Aamulehti | 674 800 | 12,4 | 161 800 | 35 200 |
Kaleva | 377 200 | 8,4 | 86 500 | 33 600 |
Österbottens Tidning | 48 200 | 7,3 | 21 700 | 14 700 |
Lapin Kansa | 174 200 | 7,1 | 54 700 | 20 900 |
Hevosurheilu | 99 100 | 7,1 | 50 100 | |
Kymen Sanomat | 93 500 | 6,0 | 23 500 | 7 900 |
Savon Sanomat | 316 300 | 5,4 | 79 600 | 25 400 |
Aamuposti | 93 300 | 4,7 | 26 100 | 4 200 |
Hufvudstadsbladet | 157 600 | 4,2 | 53 900 | 17 600 |
Etelä-Suomen Sanomat | 227 800 | 1,9 | 56 800 | 15 800 |
Länsi-Savo | 102 900 | 1,1 | 29 000 | 9 800 |
Vasabladet | 71 600 | 1,1 | 28 500 | 14 100 |
Kauppalehti | 785 000 | 0,4 | 91 400 | 15 700 |
Uusimaa | 69 900 | -0,4 | 21 000 | 2 600 |
Helsingin Sanomat | 1 975 400 | -1,0 | 513 700 | 152 900 |
Iltalehti | 2 793 200 | -1,3 | 165 300 | 41 600 |
Ilta-Sanomat | 2 812 500 | -1,7 | 218 000 | 45900 |
Karjalainen | 147 200 | -1,8 | 46 900 | 17 900 |
Syd-Österbotten | 15 100 | -2,6 | 8 600 | 4 600 |
Itä-Savo | 85 200 | -3,7 | 18 600 | 8 200 |
Maaseudun Tulevaisuus * | 533 700 | -3,8 | 243 100 | 15 900 |
Satakunnan Kansa Länsi-Suomi | 377 500 | 89 000 | 23 100 |
Paikallislehdet
Lehden nimi | kokonais- tavoittavuus 2024 | Muutos vuoden takaiseen % | painetun lehden lukijamäärä |
Luoteis-Lappi | 11 900 | 85,9 | 5 600 |
Janakkalan Sanomat | 31 400 | 72,5 | 7 700 |
Iijokiseutu | 22 800 | 48,1 | 9 000 |
Kuhmolainen | 19 800 | 46,7 | 7 500 |
Warkauden Lehti | 33 200 | 40,7 | 11 800 |
Nivala-lehti | 18 300 | 36,6 | 9 600 |
Siikajokilaakso | 22 100 | 34,8 | 12 500 |
Tyrvään Sanomat | 51 300 | 33,2 | 13 700 |
Kalajokilaakso | 35 800 | 32,1 | 12 700 |
Kankaanpään Seutu | 27 400 | 31,7 | 11 400 |
Nokian Uutiset | 35 400 | 31,1 | 12 900 |
Parikkalan-Rautjärven Sanomat | 11 200 | 28,7 | 9 500 |
Koillissanomat | 45 700 | 25,5 | 12 300 |
Rantalakeus | 27 600 | 22,7 | 17 700 |
Sydän-Satakunta | 22 700 | 22,7 | 10 000 |
Kittilä-lehti | 7 300 | 21,7 | 4 900 |
Soisalon Seutu | 10 200 | 21,4 | 7 400 |
Loviisan Sanomat | 16 500 | 19,6 | 9 000 |
Ylä-Kainuu | 17 900 | 17,8 | 9 500 |
KMV-lehti | 21 200 | 16,5 | 10 300 |
Merikarvia-lehti | 9 500 | 14,5 | 4 900 |
Perhonjokilaakso | 19 100 | 13,7 | 12 500 |
Meän Tornionlaakso * | 8 500 | 13,3 | 5 800 |
Jämsän Seutu | 30 700 | 12,9 | 12 700 |
Pyhäjokiseutu | 15 700 | 12,9 | 9 900 |
Valkeakosken Sanomat | 32 300 | 12,5 | 15 500 |
Lopen Lehti | 6 500 | 12,1 | 5 600 |
Åbo Underrättelser | 32 700 | 12,0 | 15 400 |
Sompio | 7 800 | 11,4 | 5 600 |
Lapuan Sanomat | 17 700 | 11,3 | 15 100 |
Laitilan Sanomat * | 18 000 | 11,1 | 13 200 |
Haapavesi-lehti | 13 200 | 10,0 | 6 700 |
Inarilainen | 8 800 | 10,0 | 5 600 |
Loimaan Lehti * | 21 000 | 9,4 | 17 200 |
Viitasaaren Seutu | 10 600 | 9,3 | 9 300 |
Sydän-Hämeen Lehti | 13 300 | 8,1 | 9 100 |
Joroisten Lehti | 4 200 | 7,7 | 3 400 |
Raahen Seutu | 30 100 | 7,1 | 15 900 |
Kangasniemen Kunnallislehti | 6 400 | 6,7 | 5 300 |
Uudenkaupungin Sanomat * | 22 700 | 6,6 | 17 200 |
Viispiikkinen | 8 400 | 5,0 | 7 600 |
Lestijoki-lehti | 17 000 | 4,9 | 12 300 |
Pielavesi-Keitele | 9 200 | 4,5 | 8 200 |
Ylä-Karjala | 9 400 | 4,4 | 7 000 |
Sampo-lehti | 10 400 | 4,0 | 10 200 |
Sipoon Sanomat | 13 400 | 3,9 | 8 200 |
Puumala | 5 600 | 3,7 | 4 400 |
Outokummun Seutu | 8 700 | 3,6 | 7 300 |
Auranmaan Viikkolehti* | 22 600 | 2,7 | 19 000 |
Uutis-Jousi | 12 900 | 1,6 | 11 100 |
Ylöjärven Uutiset | 22 200 | 0,9 | 13 500 |
Kunnallislehti Paimio-Sauvo-Kaarina | 18 300 | 0 | 15 800 |
Länsi-Saimaan Sanomat | 9 500 | 0 | 7 300 |
Paikallislehti Joutseno | 7 500 | 0 | 6 000 |
Puruvesi | 12 900 | 0 | 10 100 |
Rannikkoseutu | 46 900 | 0 | 18 200 |
Seutulehti UutisOiva | 18 100 | 0 | 14 300 |
Lempäälän-Vesilahden Sanomat | 21 600 | -0,5 | 15 400 |
Kangasalan Sanomat | 26 100 | -0,8 | 17 300 |
Kalajokiseutu | 18 600 | -1,6 | 10 300 |
Hankasalmen Sanomat | 5 500 | -1,8 | 4 100 |
Luumäen Lehti | 5 300 | -1,9 | 4 200 |
Ylä-Satakunta | 11 500 | -2,5 | 7 800 |
Paikallislehti Sisä-Savo | 14 600 | -3,3 | 13 500 |
Keski-Häme | 11 400 | -3,4 | 8 400 |
Paikallislehti Somero * | 11 000 | -3,5 | 9 400 |
Suur-Keuruu | 16 500 | -3,5 | 8 000 |
Keskilaakso | 13 200 | -3,6 | 11 400 |
Heinäveden Lehti | 5 200 | -3,7 | 3 700 |
Kaarina-lehti * | 20 500 | -3,8 | 18 200 |
Pieksämäen Lehti | 14 200 | -4,1 | 10 300 |
Alasatakunta | 18 400 | -4,2 | 15 600 |
Oriveden Sanomat | 15 900 | -4,2 | 10 900 |
Enontekiön Sanomat | 4 000 | -4,8 | 3 100 |
Pielisjokiseutu | 10 900 | -5,2 | 8 300 |
Koillis-Savo | 10 300 | -5,5 | 8 900 |
Juvan Lehti | 8 800 | -6,4 | 6 700 |
Pogostan Sanomat | 8 600 | -6,5 | 6 800 |
Vakka-Suomen Sanomat | 29 400 | -6,7 | 25 600 |
Akaan Seutu | 12 700 | -7,3 | 9 500 |
Pitäjänuutiset | 9 900 | -7,5 | 8 000 |
Kiuruvesi | 11 500 | -8,0 | 10 100 |
Matti ja Liisa | 8 600 | -8,5 | 7 300 |
Sisä-Suomen Lehti | 17 000 | -9,1 | 14 600 |
Lieksan Lehti | 11 500 | -9,4 | 8 700 |
Pitäjäläinen | 7 400 | -9,8 | 6 200 |
Sotkamo-lehti | 13 800 | -12,1 | 5 800 |
Laukaa-Konnevesi | 18 400 | -13,2 | 16 800 |
Miilu | 4 600 | -13,2 | 4 200 |
Järviseudun Sanomat | 13 900 | -18,2 | 10 300 |
Kaakonkulma | 8 800 | -22,1 | 6 700 |
Kaupunkilehdet
Lehden nimi | kokonais- tavoittavuus 2024 | Muutos vuoden takaiseen % | painetun lehden lukijamäärä |
Koti-Lappi | 28 900 | 114,1 | 9 300 |
Nurmijärven Uutiset | 41 200 | 40,1 | 19 400 |
Aamuset | 82 600 | 33,4 | 45 900 |
Uutisvuoksi | 84 600 | 30,0 | 32 200 |
Pietarsaaren Sanomat | 18 600 | 24,0 | 14 800 |
Vantaan Sanomat | 152 700 | 16,1 | 70 300 |
Uusi Lahti | 57 600 | 11,2 | 53 900 |
Länsiväylä | 246 500 | 6,9 | 84 200 |
Itäväylä | 45 900 | 3,4 | 36 600 |
Uusi Rovaniemi | 43 800 | -0,7 | 33 800 |
Tamperelainen | 214 200 | -1,0 | 111 500 |
Raumalainen | 38 900 | -2,5 | 33 200 |
Raahelainen | 26 600 | -2,6 | 22 000 |
Vihdin Uutiset | 24 000 | -2,8 | 19 500 |
Suur-Jyväskylän Lehti | 77 400 | -3,0 | 72 400 |
Helsingin Uutiset | 410 800 | -4,1 | 70 000 |
Mäntsälän Uutiset | 16 100 | -4,7 | 12 300 |
Karjalan Heili | 59 700 | -6,3 | 54 300 |
Satakunnan Viikko | 75 500 | -6,4 | 69 700 |
Lounais-Lappi | 34 400 | -6,8 | 31 200 |
Epari | 56 900 | -6,9 | 51 800 |
Alueviesti | 45 100 | -7,2 | 34 600 |
Mikkelin Kaupunkilehti | 38 200 | -7,3 | 36 100 |
Viikkosavo | 58 600 | -10,3 | 54 900 |
Pyhtäänlehti – Pyttisbladet | 6 000 | -11,8 | 5 100 |
Töllötin | 22 100 | -12,6 | 21 000 |
Forum24 | 75 500 | -12,7 | 63 500 |
Kokkola-lehti | 35 100 | -13,8 | 31 900 |
Koti-Kajaani | 32 300 | -19,3 | 26 900 |
Kalajaska | 31 900 | -20,6 | 24 200 |
Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset | 47 800 | 42 100 | |
Karkkilalainen | 9 900 | ||
Kaupunkilehti PK & Ankkuri | 81 300 | 76 700 | |
Pirkkalainen | 15 700 | 9 100 | |
Salonjokilaakso | 33 100 | 31 200 | |
Sinun Savo | 13 700 |