Tilaa Uutiskirje!

Voitto-robotti Ilkka-Pohjalaiselle, uutisfeedi Ylä-Satakunnalle – Yle lisää yhteistyötä kaupallisen median kanssa

Jouko Jokisen mukaan Yle voisi jakaa sisältöjään muiden medioiden käyttöön ”niin paljon kuin mahdollista”. Esimerkiksi Uutisvahti voisi olla vapaasti jaettavissa, jos ylläpitokysymykset saadaan ratkaistua.

Yle tiivistää pikkuhiljaa yhteistyötään kaupallisen median kanssa. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva
Ajankohtaiset

Yle on tiivistämässä yhteistyötään kaupallisen median kanssa, mutta teknisesti asiat eivät välttämättä etene kovin nopeasti. Näin voi päätellä kahdesta tuoreesta Ylen ja sanomalehtien yhteistyökuviosta.

Maakuntalehti Ilkka-Pohjalainen on ottamassa käyttöön Ylen kehittämää Voitto-robottia. Päätoimittaja Markku Mantilan mukaan lehti pyrkii saamaan robotin sisäiseen koekäyttöön kesän aikana.

– Fakta on se, ettei toimituksen kokoa ole lähivuosina mahdollisuus kasvattaa, joten on keksittävä muita konsteja. Jos rutiinihommia voidaan antaa robotille, toimittajille jää aikaa tehdä niin sanotusti oikeita juttuja, Mantila sanoo.

Ylessä Voitto on kirjoittanut juttuja esimerkiksi jääkiekko-otteluista ja vaaleista. Jo reilut kaksi vuotta sitten robotin koodi avattiin kaikkien käyttöön. Myös STT on hyödyntänyt Voittoa omassa urheilu-uutisoinnissaan.

Ilkka-Pohjalaisessakin robotille on käyttöä ainakin urheilujuttujen kirjoittajana, sillä tammikuussa aloittaneen uuden maakuntalehden myötä sekä Pohjanmaalla että Etelä-Pohjanmaalla urheilupiirit ovat olleet harmissaan, että lehden seuranta alasarjojen urheilusta on vähentynyt.

Jos rutiinihommia voidaan antaa robotille, toimittajille jää aikaa tehdä niin sanotusti oikeita juttuja.

Viime viikolla julkistettiin myös toinen Ylen uusi yhteistyökuvio, kun yleisradioyhtiö antoi uutisfeedinsä paikallislehti Ylä-Satakunnan käyttöön. Kyse on vuoden 2021 loppuun saakka kestävästä pilottikokeilusta.

Ylä-Satakunnan toimitusjohtaja-päätoimittaja Jukka Huikon mukaan verkkokäytön pirstaloituessa on olennaista saada rakennettua paikallisesti vahva verkkosivusto, jossa riittää liikennettä. Tätä tarjontaa yhtenä osana täydentävät Ylen paikalliset ja valtakunnalliset uutisotsikot. Mikään yleisömagneetti yksittäisen uutisfeedin ei toki ole tarkoituskaan olla.

– Jos miettii tavallisen sivuilla kävijän kannalta, niin vaikea siitä on ajatella heille olevan ainakaan mitään haittaa, Huikko sanoo.

Ajatus Ylen uutisotsikoiden saamisesta Ylä-Satakunnan käyttöön syntyi viime vuonna Tampereella järjestetyssä seminaarissa, jonka tarkoituksena oli pohtia, miten Yle ja paikallismediat voisivat syventää yhteistyötään. Ylen uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaavan päätoimittajan Jouko Jokisen mukaan yhteistyökuvioiden taustalla on liikenneministeriön tammikuussa 2019 koolle kutsuma kokous, jossa silloinen ministeri Anne Berner esitti toiveen paikallismedian ja Ylen yhteistyön syventämisestä.

Jokinen näkee, että varsinkin Ylen ja paikallislehtien yhteistyö on luontevaa, koska niiden välillä ei juurikaan ole esimerkiksi uutiskilpailua. Jokinen sanoo, että kaikki kiinnostuneet tahot saavat matalalla kynnyksellä Ylen sisältöjä käyttöönsä. Hän ottaa esimerkiksi Ylen Elävän arkiston, josta saattaisi löytyä paljon kiinnostavaa materiaalia esimerkiksi eri paikkakuntien historiasta.

– Me teemme sisältöjä verovaroilla, joten jos niillä on muutakin käyttöä, niin mikä ettei voisimme jakaa niitä niin paljon kuin mahdollista. Se on myös meidän etumme.

Tosin aivan yksiselitteisen helposti Ylen sisältöjä ei ole mahdollista jakaa. Esimerkiksi Ylä-Satakunnalle toteutetun uutisfeedin koodaamisessa meni Jokisen mukaan pitkään, eikä sitä voi sellaisenaan monistaa esimerkiksi kaikkiin Suomen paikallislehtiin.

– Se on vähän hankala asia, koska paikallislehdillä on erilaisia julkaisujärjestelmiä emmekä ole yhtään kartoittaneet, paljonko ne poikkeavat toisistaan eli paljonko uutta koodia pitäisi tehdä.

Feedin julkaisun jälkeen jonkun pitäisi myös ylläpitää tekniikkaa, mikä puolestaan lisää kustannuksia.

– Digitaalisen integraation ylläpito ei ole yksinkertaista ja halpaa.

Jokisen mielestä esimerkiksi Ylen Uutisvahti voisi olla samalla tavalla kaupallisen median käytössä, jos ylläpitokysymykset olisivat helposti ratkaistavissa.

– Juuri tämän takia olemme nyt yhden tahon kanssa liikkeellä ja katsomme, mitä yhteistyö vaatii. Jos mielenkiintoa on, pohdimme myös laajentamista.

Ilkka-Pohjalaisen Mantila sanoo, että robotiikan saaminen Yleltä on jo pitkälle vietyä yhteistyötä, eikä hän äkkiseltään keksi millä tavoilla maakuntalehti ja Yle voisivat tehdä esimerkiksi sisällöllistä yhteistyötä.

– Mutta näinä aikoina, kun rahasta on pulaa ja kaupallinen media on ollut pyörityksessä jo ennen koronaa, on syytä pitää kaikki ovet auki ja miettiä keinoja, miten pysymme iskukykyisinä ja kannattavina. Yhteistyötä Ylen kanssa en ole miettinyt tämän pidemmälle, mutta en sulje sitä poiskaan, Mantila sanoo.

Muokattu 29.5. kello 15.12: Lisätty tieto, että myös STT on hyödyntänyt Ylen Voitto-robottia uutisoinnissaan.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast