Tilaa Uutiskirje!

Google maksaa käyttäjiä ohi maksumuurin: Ensimmäiset suomalaiskumppanit kertovat uudenlaisesta yhteistyöstä  

Keskisuomalaisen Kirsi Hakaniemen mukaan tärkeintä Google News Showcase -sopimuksessa on se, että hakukonejätti ylipäätään maksaa mediayhtiölle. Googlen palveluissa uutismediat myös tavoittavat yleisöä, jota ne eivät muuten tavoittaisi.

Uutisnostoissa mukana olevien mediabrändien sisällöt näkyvät mediayhtiöiden itse kuratoimissa paneeleissa.
Ajankohtaiset

Keskisuomalainen-konserni ja Sanoma Media Finland tekivät helmikuussa sopimuksen Googlen kanssa sisältöjensä näkymisestä hakukonejätin News Showcase -palvelussa.  

Google maksaa Keskisuomalaiselle korvausta siitä, että käyttäjät saavat rajoitetun määrän maksumuuriohituksia kuukaudessa. Sanoma ei ole vielä ottanut ohituksia käyttöön, eikä yhtiöstä kommentoida, maksaako Google sille kumppanuudesta vai ei.  

Suomeksi Google News Showcase on Uutisnostot. Kumppaniyhtiöiden mediat saavat muita paremman näkyvyyden Google News- ja Google Discover -palveluissa. Näistä mobiilikäyttäjille suunnattu sisältökooste Google Discover on muodostunut merkittäväksi liikenteen lähteeksi osalle lehdistä. 

Keskisuomalainen-konsernin digitaalisen liiketoiminnan johtaja Kirsi Hakaniemi kertoo, että Googlen kanssa on tehty salassapitosopimus. Korvaussummaa hän kuvaa ”pieneksi kompensaatioksi”. 

– Google maksaa nyt meille sisällöistä, se on asian suurin merkitys ja päänavaus. Siinä suhteessa ei ole tapahtunut vielä mitään merkittävää, että olisimme saaneet uusia tilauksia tai käyttöä. Ei toki ole tullut suuria menetyksiäkään, Hakaniemi summaa reilun puolen vuoden kokemuksen. 

”Meille tarjoutuu mahdollisuus lähteä rakentamaan asiakassuhdetta uusien käyttäjien kanssa.”

Uutisnostoissa on mukana parikymmentä Keskisuomalaisen mediabrändiä ja Sanoman neljä suurinta uutismediaa, Ilta-Sanomat, Helsingin Sanomat, Aamulehti ja Satakunnan Kansa.  

Kullakin lehdistä on oma ”uutispaneelinsa” eli näkymä, jonka sisällöstä yhtiöt päättävät itse. Esimerkiksi Keskisuomalaisen lehtien paneeleihin päivittyy kolme juttua automaattisesti kaksi kertaa päivässä.  

Sanoman uutis- ja featuremedioiden digikehityksestä ja asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Timo Rinne kertoo, että Sanoma on Uutisnostoissa mukana markkinoinnillisesta näkökulmasta: tavoitetaan yleisöä, jota ei muuten tavoitettaisi. Sama ajatus on Keskisuomalaisella. 

Rinteen mukaan suora liikenne on Sanoman palveluissa niin suurta, että muualta tuleva liikenne on pienessä roolissa. 

Sanoma aikoo ottaa rajoitetut maksumuuriohitukset käyttöön Googlen News Showcasessa. Tarkoitus on, että ohitus vaatisi kirjautumisen Sanoman palveluun. Keskisuomalaisen lehtiin mennään Uutisnostoista kirjautumalla Googlen tunnuksilla. 

– Näytemahdollisuus on se, mihin me uskomme. Meille tarjoutuu mahdollisuus lähteä rakentamaan asiakassuhdetta uusien käyttäjien kanssa, Rinne sanoo. 

Sanoma ja Keskisuomalainen ovat olleet Googlen ensivaiheen suomalaisia kumppaneita, ja Google on kiinnostunut yhteistyöstä muidenkin suomalaisyhtiöiden kanssa. Mukana Uutisnostoissa on tällä hetkellä myös Iltalehti. 

Helmikuussa Google kertoi tehneensä sopimuksia News Showcasessa näkymisestä jopa 2500 julkaisun kanssa maailmanlaajuisesti.  

Lisää aiheesta