Sulje

Uudenlaista tutkimustietoa paikallislehdistä

Markkinointi

Ketkä lukevat paikallislehteäsi? Montako lukijaa lehdelläsi on? Kuinka tarkasti ilmoitukset huomataan?

Muun muassa näihin kysymyksiin etsitään vastauksia Suomen Paikallismediat Oy:n tilaamassa kyselytutkimuksessa, jonka toteuttaa Tietoykkönen. Paikallislehtien vahvuudet -tutkimukseen pyritään saamaan 50 osallistujaa, joista on koossa jo noin puolet.

Suomen Paikallismedioiden toimitusjohtajan Sari Kuusisen mukaan tutkimus sai alkunsa pohdinnasta, riittävätkö LT-levikki ja levikkipeittoprosentti enää kertomaan riittävästi paikallislehdestä. Paikallislehdet eivät pääsääntöisesti ole mukana Kansallisessa Mediatutkimuksessa.

– Varmaan jokainen paikallislehden tekijä tietää lehden vahvuudet paikkakunnalla, mutta siitä ei ole oikein olemassa tutkittua tietoa, jota voisi markkinoinnissa hyödyntää. Tarkoituksena on saada lukuja myynnin tueksi, Kuusinen sanoo.

”Tarkoituksena on saada lukuja myynnin tueksi.”

Tutkimuksessa selvitetään esimerkiksi, kuinka suuri osuus levikkialueen väestöstä on lukenut lehteä ilmestymisvälin aikana ja kuinka monta henkilöä lukee yhtä numeroa. Tutkimuksesta käy ilmi, millainen lukijaprofiili lehdellä on ja millaisia mielikuvia siihen liitetään.

Yhden lehden tutkimuksessa tehdään vähintään 120 haastattelua.

Lehti saa oman tutkimustuloksensa lisäksi käyttöönsä valtakunnallisen yhteenvedon, joka julkaistaan joulu-tammikuussa.

 

Kommentit