Tuntui, että tehtävä on mahdoton, Terhi Nevalainen sanoo.
Nevalainen on vetänyt projektia, jossa uudistetaan Mediatalo Keskisuomalaisen aluelehtien, paikallislehtien ja kaupunkilehtien ulkoasu. Samalla uudistuu myös sanomalehti Karjalaisen printti eli yhteensä yli 80 lehteä.
– Halusimme yhden perusdesignin, joka toimii kaikkien kolmen lehtiryhmän printissä ja verkossa mutta ei ole aivan yksi yhteen, Sunnuntaisuomalaisen tuottajana toimiva Nevalainen sanoo.
Lisäksi olennaista oli, että konepellin alla oleva tekniikka olisi yhteinen kaikille lehdille.
Nevalaisen mukaan pääsuunnittelija, Kööpenhaminassa asuva Anna Thurfjell sekä koko yli kymmenhenkinen konsernin sisäinen projektiryhmä kuitenkin onnistuivat tehtävässään, ja tänään tiistaina ilmestyvät ensimmäiset uudistuneet printtilehdet. Urakka on toki ollut valtava.
Nevalainen kuvaa uutta ulkoasua skandinaaviseksi. Jos aiemmin esimerkiksi maakuntalehdissä on ollut raskaita otsikoita, nyt tulee enemmän herkkyyttä ja ilmavuutta.
Kaikkia lehtibrändejä läpi leikkaava väri on japaninsininen. Paikallislehtien brändiväri on keltainen ja kaupunkilehtien punainen.
”Suurin osa suomalaisista paikallislehdistähän ei kauhean usein uudistu. Nyt voimme kehittää niitäkin koko ajan, jatkuvana evoluutiona ja tehdä myös tulevat uudistukset yhdessä.”
Uudistuneet verkkopalvelut julkistetaan myöhemmin keväällä. Nevalaisen mukaan uudenlaisia toiminnallisuuksia on tulossa, vaikka hän ei vielä kerro niistä tarkemmin.
– Suomessa verkon ja mobiilin ulkoasussa valtavirtaa on ollut listamainen näkymä. Anna kysyi, olemmeko valmiita siihen, jos hän ehdottaa jotain muuta. Me olimme valmiita siihen, ja saimme jotain muuta.
Yksi uudistuksen isoista tavoitteista on ollut yksinkertaistaa toimituksellista prosessia ja tehdä etenkin verkkojulkaisemisesta helpompaa.
– Olemme joutuneet aiemmin tekemään jutuista kahdella tavalla koodattuja versioita verkkoon ja printtiin. Nyt versioimisesta päästään eroon ja yksi turha käsittelyporras jää kokonaan pois.
Mediatalo Keskisuomalaisen journalistinen johtaja Pekka Mervola kertoo, että ulkoasu-uudistus on tehty mobiili edellä: kaikki on suunniteltu lähtökohtaisesti digitaalista luettavuutta ajatellen ja ratkaisut on siirretty printtiin.
– Tämä on iso periaatteellinen muutos, Mervola toteaa.
Mervolan mukaan konsernissa ei aiota lisätä sisältöyhteistyötä tai sivuvaihtoa tai keskittää taittotyötä, vaikka uudistus antaisi siihen mahdollisuudet. Yhtä teknistä alustaa on kuitenkin merkittävästi helpompaa ja tehokkaampaa ylläpitää ja kehittää niin printissä kuin digissä.
– Suurin osa suomalaisista paikallislehdistähän ei kauhean usein uudistu. Nyt voimme kehittää niitäkin koko ajan, jatkuvana evoluutiona ja tehdä myös tulevat uudistukset yhdessä. Se on merkittävä kilpailuetu meille tulevaisuudessa, Mervola sanoo.
Entä miten käy lehtien oman ilmeen, kun ulkoasut yhdenmukaistuvat? Terhi Nevalainen ei näe, että persoonallisuus kärsisi.
– Tätä on moni kysynyt, mutta mielestäni paikallinen ulkoasu muodostuu sisältöjen kautta. Jokainen tuote on aina väistämättä oman paikkakuntansa näköinen. Sisältöä ei millään tapaa syö se, että ulkoasu tuo siihen laadukkaan kehyksen, Nevalainen sanoo.