Tilaa Uutiskirje!

Suomalaisten sanomalehtisuhde voi hyvin

Kaija Jäppinen, Suomen Lehdistön päätoimittaja

Näkökulmat

Kaija Jäppinen, Suomen Lehdistön päätoimittaja

Arveletko lukevasi painettua sanomalehteä vuonna 2018? Jos vastaat kyllä, kuulut enemmistöön. Samaa nimittäin aikoo yli 60 prosenttia suomalaisista.

Entä oletko valmis yhä maksamaan päivän lehdestä? Jos vastaat kieltävästi, kuulut selvään vähemmistöön. Suomalaisista 15–74-vuotiaista 74 prosenttia aikoo maksaa sanomalehdestä printissä tai digitaalisessa muodossa viidenkin vuoden päästä. Loput sanoo seuraavansa verkon ilmaispalveluita – joista isoimman osan voi olettaa tulevan edelleenkin perinteisistä uutishuoneista.

Tiedot ovat huhtikuussa valmistuneesta IROResearchin Sanomalehtien Liitolle tekemästä kuluttajatutkimuksesta.

Kun sanomalehtisisällöille on tullut enemmän alustoja, on lehdelle tullut myös lisää merkityksiä, käyttötapoja ja -tilanteita.

Printin osalta näyttää, että mitä enemmän maailma ja esimerkiksi ihmisten työ digitaalistuu, sitä selvemmin painettuun sanomalehteen liitetään ajatuksia omasta ajasta, rauhoittumisesta ja rentoutumisesta. Siihen keskitytään ja sisällöillä kartutetaan tiedollista pääomaa.

Verkkopalvelussa piipahdetaan päivittämässä uutiset tai pidetään paussi. Käyttöä leimaa nopeus ja toistuvuus. Mobiilissa uutisotsikot päivitetään vieläkin vikkelämmin sopivissa raoissa tai kun halutaan ajankulua.

Kuluttajatutkimuksessa yli puolet suhtautui myönteisesti siihen, että lukisi tulevaisuudessa lehteä tabletilta printin rinnalla tai sen sijaan.

Tätä tukee Karjalaisen ja Lapin Kansan tablettikokeiluista saama myönteinen ja innostunut palaute, josta kerromme tässä lehdessä. Haja-asutusalueilla kyse on todellisesta mahdollisuudesta ohittaa fyysisen jakelun rajoitukset ja parantaa lukijoiden palvelua.

Mobiilipuolen saamasta jalansijasta puolestaan saatiin esimerkki viikolla 16, kun Ilta-Sanomien mobiiliuutisia ja palveluita käytti yli miljoona ihmistä.

Tuore kuluttajatutkimus ja aiemmin keväällä julkaistu Yhteisöllistyvä media -tutkimus sanovat samaa: suomalaiset haluavat sanomalehtensä.

Sanomalehtien uudet palvelut ja käyttötavat kiinostavat ja vaikuttavat löytävän paikkansa ja roolinsa ihmisten päivässä. Sanomalehtien lukijasuhde näyttää huomattavan vahvalta ja pysyvältä.

Lisää aiheesta