Useiden järjestöjen ja yritysten yhteinen hanke Coalition for Better Ads on toteuttanut standardit paremmalle verkkomainonnalle. Sitä edelsi laaja tutkimus, jossa selvitettiin kuluttajia ärsyttävät mainostyypit.
Tutkimukseen osallistui 25 000 eurooppalaista ja pohjoisamerikkalaista kuluttajaa. He arvioivat 104 erilaista mainostyyppiä.
Tutkimuksen mukaan seuraavat mainostyypit koetaan häiritseviksi sekä pöytäkoneella että mobiilissa:
- Popup-mainokset, jotka ponnahtavat ruudulle sivuston latautuessa ja peittävät sisällön joko kokonaan tai osittain.
- Automaattisesti äänten kanssa käynnistyvät videomainokset, jotka pakottavat kuluttajan usein sulkemaan ikkunan nopeasti. Häiritsevyys korostuu mobiilikäyttäjillä, koska he liikkuvat monesti julkisissa paikoissa. Videot, joiden ääni pitää itse laittaa päälle, eivät ärsytä yhtä paljon.
- Mainokset, jotka ilmestyvät koko ruudulle ennen sivun avautumista ja joissa on sekuntilaskenta. Nämä pakottavat käyttäjän odottamaan useita sekunteja, ennen kuin mainoksen pystyy sulkemaan tai se sulkeutuu itsestään. Jos käyttäjä törmää tällaiseen mainokseen, hän saattaa turhautua ja jättää kokonaan menemättä aikomalleen sivulle. Mobiilissa nämä ärsyttävät siltikin, vaikkei niissä olisi sekuntilaskentaa.
- Isot mainokset, jotka ”liimautuvat” esimerkiksi sivun alareunaan huolimatta käyttäjän yrityksestä skrollata sivua. Nämä hidastavat käyttäjän etenemistä.
Lisäksi mobiilissa häiritsevät:
- Mainokset, jotka peittävät yli 30 prosenttia ruudusta pystysuunnassa. Tämän kokoiset mainokset häiritsevät, olivat ne sitten tekstiä, kuvaa tai videota.
- Sekuntilaskennan sisältävät mainokset, jotka ilmestyvät koko ruudulle ennen kuin käyttäjän klikkaama linkki avautuu.
- Flash-animoidut mainokset, joiden taustat ja värit välähtelevät nopeasti.
- Koko ruudun skrollattavat mainokset, jotka tulevat selattavan sivun päälle ja estävät lukemisen.
Suomesta hankkeessa on ollut mukana Mainostajien Liitto kattojärjestönsä World Federation of Advertisersin (WFA) kautta.
> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.