Sulje

Kaija Jäppinen

Muutoksia ei kannata yksinkertaistaa

Kaija Jäppinen, Suomen Lehdistön päätoimittaja

”Blogit ja niitä seuraavat keskustelut tosi tärkeitä!”

”Millenials and social media. Euro RSCG:n tutkimus!”

”Demokratia ja sananvapaus!”

”Mynewsdeskin Charlotte Ulvros hehkuttaa sosiaalista mediaa journalistin parhaana työkaluna.

Twitter suosituin! Raportoi @suvanto Facebookissa.”

Työkaveri osallistuu Markkinointiviestinnän viikkoon ja kertoo esityksistä reaaliajassa Facebookissa, toinen on Norjassa Mediapäivillä ja tweettaa sieltä. Kumpikin on vähän vanhempi kuin yllämainitut milleniaalit, mutta sinut sosiaalisen median  ja sisältöjen jakamisen kanssa.

Silti vuoden 1981 jälkeen syntyneet milleniaalit ovat jo ikänsä takia oma lukunsa. Sukupolvillakin sanotaan olevan ominaispiirteensä ja milleniaaleille se on, etteivät he tunne aikaa ennen internetiä. Yhteisöpalvelut ja jakaminen ovat luonteva pala heidän mediapäiväänsä. Monen mielestä sosiaalinen media on myös keino muuttaa maailmaa, toteaa alussa mainittu Euro RSCG:n tutkimus.

Dramatiikkaa ja tuhon metaforia riittää, kun puhutaan sanomalehdistöstä ja sen tulevaisuudesta. Manailu voi pysäyttää, mutta se on myös yksinkertaistamista. Kun aikaiset omaksujat puhuvat medioiden tulevaisuudesta on kuva varmasti erilainen kuin niin sanotun tavallisen ihmisen. Eikä alakaan seiso tumput suorana odottamassa viimeistä paperilehden tilausta vaan toimii. Parhaillaan on käynnissä ja alkamassa useita isoja yhteisiä tutkimus- ja innovaatiohankkeita, joilla vastataan mediakäytön muutokseen.

Tässä lehdessä niistä avataan Personal Media Day -hanketta ja Uutisraivaaja-kilpailun tuloksia.

Alalla on käsillä muutosten ja toiminnan uudelleenajattelun aika, mutta se ei ole sama asia kuin sanomalehdistön häviäminen. Verkossa – elinkaaren metaforin – synnytään ja kuollaan hetkessä. Perinteisen median vauhti ei ole yhtä kova kumpaankaan suuntaan.

Tämän vuoden aikana Sanomalehtien Liitosta on toimitettu kouluihin painettuja sanomalehti opetuksessa -aineistoja jo yli 77 000. Tarjolla olevat digitaaliset aineistot eivät ole luvussa mukana. Lisäksi 13 000 kasiluokkalaista osallistuu Luetko sinä? -kampanjaan, jossa he kirjoittavat arvostelun sanomalehdissä julkaistusta Siri Kolun Pelko ihmisissä -novellista.

Muutokset ovat tiedossa, mutta nuortenkaan mediasuhdetta ei ole syytä yksinkertaistaa.

Kommentit