Sanoma ilmoitti eilen ostavansa sanomalehti Länsi-Suomea ja kaupunkilehti Raumalaista julkaisevan Marva Median. Kauppa on jatkoa Sanoman Satakunnan-laajentumiselle, sillä yhtiö osti Porissa ilmestyvän Satakunnan Kansan Alma Medialta jo vuonna 2020 osana laajempaa alue- ja paikallismediajärjestelyä.
Länsi-Suomen päätoimittajan Janne Rantasen mukaan Sanoman omistajuuteen siirtyminen on toisaalta yllätys mutta toisaalta ei lainkaan yllättävää. Hän ei itse ollut neuvotteluprosessissa mukana, joten vielä keskiviikkona iltapäivällä hän sulatteli uutista siinä missä muukin henkilöstö.
Hänen mukaansa alan viimeaikainen kehitys on kuitenkin osoittanut, että pienen perheomisteisen yhtiön on vaikea pärjätä digitaalisessa tekemisessä vain omin voimin. Jos omistajaksi piti tulla jokin suomalainen mediakonserni, Rantanen pitää Sanomaa parhaana mahdollisena vaihtoehtona.
– Omat fiilikseni ovat vahvasti positiiviset, kun on nähty, että leveämpiä hartioita tarvitaan. Sanoma on oikeasti ja aidosti uutismedia- ja journalismitalo.
Rantasen mukaan Länsi-Suomen tilaajista noin 25 prosenttia on puhtaasti digitilaajia ja määrä kasvaa hiljalleen. Satakunta on muuttotappioaluetta, joten nuorten tilaajien houkutteleminen on vaikeaa, kuten monessa muussakin maakunnassa. Rauma on Satakunnan ja Varsinais-Suomen rajakaupunki, ja Länsi-Suomella on paljon lukijoita myös maakuntarajan toisella puolella.
”Säilyttäisin kuitenkin sen, mikä näkyy ulos eli että täällä päässä ollaan Rauman Lukon väreissä ja porilaiset voivat pitää vähän huonommin menestyvän jääkiekkojoukkueensa.”
– Tosi hyvin me hanskaamme Rauman asioiden seuraamisen perinteisin journalistisin keinoin sekä sanoma- että kaupunkilehden avulla. Mutta kun tänä päivänä jo pitää mennä oikeasti digi edellä, mieluusti otamme osaamista ja apua vastaan.
Rantasen mukaan Länsi-Suomen väkeä puhututtaa erityisesti se, miten suhde rakkaaseen kilpailijaan, Porissa ilmestyvään Satakunnan Kansaan muuttuu, kun lehdet ovat samaa konsernia. Sanoman ostettua SK:n vuonna 2020 kilpailu lehtien välillä jopa kiristyi Rantasen arvion mukaan.
– He ovat selkeästi kohdistaneet Raumaan erityisen vahvaa huomiota, mutta meidän pieni gallialainen kylämme on pannut kampoihin, Rantanen kuvaa.
Hän uskoo ja toivoo, että raumalainen lehti saa jatkossakin olla oman alueensa ihmisten takana ja tukena.
– Uskon, että Sanomakin on oppinut, että Helsinki–Tampere–Pori-akselilla alueet ovat erilaisia. Kaikennäköistä taustatekemistä voi olla vaikka kuinka paljon ja mennään varmaankin yhteistoimitukseen. Mutta säilyttäisin kuitenkin sen, mikä näkyy ulos eli että täällä päässä ollaan Rauman Lukon väreissä ja porilaiset voivat pitää vähän huonommin menestyvän jääkiekkojoukkueensa.
Marva Median oston jälkeen Sanoma Media Finlandin osuus sanomalehtien mainos- ja tilausmyynnin kakusta nousee yhdellä prosenttiyksiköllä 38 prosenttiin viime vuoden luvuilla laskien.
Sanoma perustelee kauppaa tavoittavuuden ja asiakaskannan kasvattamisella Satakunnassa.
– Meillä on Satakunnassa suhteellisen laaja operaatio, Satakunnan Kansa ja paikallislehtiä. Kyllä se motiivi on, että vahvistamme asemaamme Satakunnassa, Sanoma Media Finlandin uutis- ja featuremedia -yksikön liiketoimintajohtaja Petteri Putkiranta sanoo Suomen Lehdistölle.
Putkirannan mukaan kaupassa syntyy monenlaista synergiaa. Olennaisin niistä on se, että digikehitys vaatii skaalaa.
Mitä Länsi-Suomi ja Raumalainen siis saavat, kun ne tulevat osaksi Sanoman organisaatiota?
– Ne pääsevät nauttimaan Sanoman panoksista digitaalisuuteen kaikilla osa-alueilla, on se sitten kuluttajapalvelukokemukset, mainosmyynti tai tekoälyn soveltaminen toimitustyössä.
Putkiranta sanoo, että Sanoma tarjoaa myös mahdollisuuksia urakehitykseen ja laajempaa vertaistukea työntekijöille.
Putkirannan mukaan ”hypoteesi” on, että Länsi-Suomi ja Raumalainen tulevat osaksi Sanoman Satakunnan yhteistoimitusta, mutta asiat ovat vasta suunnitteilla.
Sanoma osti Alma Medialta kaksi maakuntalehteä ja 13 paikallista lehteä vuonna 2020. Kertooko Marva Median lehtien osto jotain siitä, miten onnistunut päätös kauppa oli ja miten hyvin aiemmin ostetuilla lehdillä menee?
– Ennen kaikkea tämä kertoo siitä, että me olemme sitoutuneita kehittämään niitä alueita, joilla jo olemme. Siitä se kertoo paljon enemmän kuin siitä, että olisimme kiinnostuneita joistain muista alueista.
Putkirannan mukaan Sanoma ei julkaise tai kommentoi yksittäisten nimikkeiden kaupallisia tuloksia, mutta aluemedian lehtien kysynnästä kertovat hänen mukaansa Media Metrics Finlandin julkiset tilastot verkkokävijämääristä.
Putkirannan mukaan on täysin tapauskohtaista, onko Sanoma kiinnostunut jatkossa ostamaan uutismedian nimikkeitä maakunnista.
Millainen aluemedia Sanomaa voisi kiinnostaa tulevaisuudessa? Turun Sanomat?
– En lähde sitä spekuloimaan. Näissä tapahtumissa on kuitenkin aika monta osapuolta, Putkiranta naurahtaa.