Sulje

 Kaija Jäppinen

Kehitysosaamisen neljän vuoden spurtti

Next media

Suomen media-alan historian suurin kehitysohjelma Next Media on päätösseminaaria vaille valmis. Onko ponnistus hintansa väärti, mitä on saatu aikaiseksi? Luin taustaksi Viestinnän Keskusliiton kehitysjohtajan Helene Juholan tähän lehteen vuonna 2009 kirjoittaman jutun, jossa hän kertoi, miksi työhön oli käytävä heti.

Juttu tuntui aikamatkalta. Juhola kirjoitti muun muassa näin: ”On kehitettävä uusia konsepteja ja yhdistettävä eri kanavia luovalla tavalla. Tämä vaatii tuotekehitystä, joka ei ole ollut alan vahvimpia puolia etenkin, kun ideasta valmiiksi tuotteeksi on edettävä nopeasti. Yrityksissä kaivataan myös uutta osaamista.”

Vaatimukset kuulostavat tänään itsestäänselvyyksiltä. Siitä, mikä merkitys Next Medialla muutoksissa on, ollaan varmasti monta mieltä. Yllättävän monella viime vuosina julkisuuteen nousseista media-innovaatioista on kuitenkin juurensa kyseisessä hankeryppäässä. Tämän huomaa, kun asiaa vähän penkoo. Usein mediatalo on jatkanut omaa palvelun kehittämistä Next Mediassa tehdyn pohjatyön jälkeen.

Tuoteinnovaatiot ja liiketoimintamallit olivat hankkeen päämäärä, mutta myös ”jäävuoren huippu”. Kallis ja erikoisosaamista vaativa tutkimus ja testaus on tehty taustalla. Yksi arvo on, että hanke on tuonut tutkimus- ja oppilaitoksia, mediayrityksiä ja kaupallisia ohjelmistotaloja yhteen.

Yllättävän monella viime vuosina julkisuuteen nousseista media-innovaatioista on kuitenkin juurensa Next Mediassa.

Hankkeen aikana on kehitetty kansainvälisestikin kiinnostavia kaupallisia tuotteita. Mediataloille tärkeintä kuitenkin on, että niiden erityistarpeisiin on perehdytty enemmän kuin koskaan. Ohjelmistokehityksestä hyötyvät nekin, jotka eivät olleet mukana, ja open source -pohjaiset ratkaisut ovat kaikkien käytettävissä.

Entä kehitysosaaminen? Tekesin taloudellisen tuen edellytys oli, että 34 miljoonan budjetista lähes puolet toteutetaan yrityksissä tehtynä työnä. Hankkeissa on vuosittain ollut mukana kymmeniä yrityksiä ja satoja ihmisiä. Kehitysosaamisen lisäksi monet mukana olleet pitävät erityisen tärkeänä yritysrajat ylittävää verkostoitumista. Lisäksi Next Media toi toimialalle ketterän kehittämisen mallin, jossa testataan nopeasti, kokemuksista opitaan ja mennään eteenpäin. Tätä nykytilanne juuri vaatii.

Taloustilanne tuo oman kulmansa hankkeen arviointiin. Olisiko yrityksillä yksin ollut mahdollisuus vastaaviin kehityspanoksiin?

Next Media nimeään myöten perustuu tulevaisuuden tekemiseen. Kehitystyö antaa hyvän pohjan olettaa, että näistä vuosista muistetaan median osalta muutakin kuin kovat ajat.

Kommentit