Kaleva julkaisee tänään ensimmäisen numeron Kale!-nimistä kaupunkilehteä. Kalevan ”pikkuveljeä” jaetaan Oulun alueella niihin talouksiin, joihin ei tule Kalevaa. Tarkoituksena on houkutella maakuntalehdelle lisää tilaajia.
– Tavoittelemme uusia kohderyhmiä ja haluamme vahvistaa Kalevan asemaa oman alueemme mediana, molempien lehtien päätoimittaja Kyösti Karvonen sanoo.
Kale!:n painos on 30 000 kappaletta, ja se ilmestyy tabloidina kerran viikossa torstaisin. Lehti tahtoo Karvosen mukaan olla hyväntuulinen ja ”ei-ryppyotsainen”.
– Pyrimme irti nykyajalle kovin tyypillisestä negatiivisuudesta.
Kale!:a tekee yksi tuottaja. Sisältöjä ostetaan freelancereilta, ja myös lukijat otetaan mukaan lehden tekoon. Lisäksi lehdessä julkaistaan joitain Kalevan juttuja.
”Tavoittelemme uusia kohderyhmiä ja haluamme vahvistaa Kalevan asemaa oman alueemme mediana.”
– Tämä on samalla näyte isoveljen osaamisesta.
Liiketoimintajohtaja Juha Väyrysen mukaan tavoitteena on luonnollisesti myös lisätä mainostuloja. Lehteä tarjotaan sekä oululaisille että valtakunnallisille mainostajille.
– Lukijapuolella kohderyhmänä ovat 25–45-vuotiaat yhden tai kahden hengen kotitaloudet sekä lapsiperheet Oulu-keskeisesti. Kun tavoitamme tämän joukon paremmin, mainostajat saavat siitä lisäarvoa. Myymme myös hybridipakettia, johon kuuluu Kale!:n kohderyhmä sekä sama ryhmä verkossa, Väyrynen sanoo.
Kale! julkaistaan myös näköislehtenä. Lisäksi Kale! näkyy Kaleva.fi:ssä ja Kalevan sosiaalisen median kanavissa.
Useilla muilla lehdillä on samankaltaisia ratkaisuja: esimerkiksi Helsingin Sanomilla Mesta, Aamulehdellä Moro, Turun Sanomilla TS Kaupunki ja Karjalaisella Perjantainen.