Tilaa Uutiskirje!

Voiko Tiktokissa tehdä talousjournalismia ilman hittibiisejä ja tanssimista?

Päätin seurata kansainvälisiä esikuvia ja kokeilla.

Näkökulmat

Kirjoittaja on HS Vision toimittaja, joka kirjoittaa Suomen Lehdistöön median, sosiaalisen median ja teknologian suhteesta.

Se tilasto jäi vaivaamaan mieltä viikoiksi.

Jopa neljännes alle 30-vuotiaista aikuisista Yhdysvalloissa saa säännöllisesti uutisia Tiktokin välityksellä, kertoi Pew Researchin kysely. Vain kahdessa vuodessa uutisia Tiktokista säännöllisesti saavien osuus on kolminkertaistunut.

Tiktok on Suomessakin nopeimmin kasvava somekanava ja noussut jo Twitterin ja Snapchatin rinnalle.

Kiinalaisen Bytedancen vuonna 2018 julkaiseman sovelluksen tietoturvaongelmista ja yhteyksistä Kiinan hallintoon on keskusteltu laajasti. Nämä riskit ovat vaikuttaneet paitsi siihen, etten ole halunnut ladata Tiktokia, myös suomalaisten mediatalojen nihkeyteen. Mutta jos nuoriso on siellä, tuntuu hankalalta jäädä ulkopuolelle.

Olen myös ajatellut, ettei viraaleista tanssivideoista ja hittibiiseistä tunnettu sovellus ole minua varten. Me millenniaalit olemme Tiktokin boomerit, joille z-sukupolvi kuitenkin vain pudistelisi päätään.

Ukrainan sota muutti tilannetta, kun tavalliset ihmiset dokumentoivat videoille tapahtumia rintamalta myös Tiktokissa.

”Nyt yhä useampi englanninkielinen mediatalo tekee tosissaan sisältöjä Tiktokiin.”

Nyt yhä useampi englanninkielinen mediatalo tekee tosissaan sisältöjä Tiktokiin, ja niiden seuraajamäärät ovat kasvaneet vuoden aikana nopeasti.

Pähkäiltyäni tilastoa kylliksi, totesin että Tiktok pitää ottaa haltuun. Tanssivideoiden sijaan aloin seurata talouden ja politiikan sisältöjä. Omiksi suosikeikseni nousivat Washington Post ja Bloomberg Quicktake.

Washington Postilla on omat sometoimittajat, jotka lähestyvät aiheita huumorilla. Toimittaja David Jorgenson esimerkiksi selitti uutisen siitä, miten republikaanien poliittinen strategi pidätettiin venäläisten avustamisesta Donald Trumpin vuoden 2016 kampanjan aikana. Kuiva aihe? Puetaan parrakkaalle Jorgensonille kissa-asu.

@washingtonpost

A Republican political strategist was convicted of illegally helping a Russian businessman contribute to Donald Trump’s presidential campaign in 2016.

♬ original sound – We are a newspaper.

Bloombergista on helpompi ottaa mallia, sillä se on lähempänä perinteistä tv-journalismia. Tuoreissa videoissa esimerkiksi toimittaja Sonali Basak selittää kryptopörssi FTX:n romahdusta. Mukana ei ole kummempaa kikkailua kuin iskevät tekstitykset ja pari selittävää kuvakaappausta uutisista.

@quicktake #Crypto giant #FTX is in crisis. Bloomberg's Sonali Basak reports that the company will face bankruptcy if founder Sam Bankman-Fried can’t secure capital to cover a shortfall of as much as $8 billion. #cryptocurrency #money #finance #investing #markets ♬ Bird (Instrumental) – BLVKSHP

Suomalaisista mediataloista Yle on Tiktokissa suurin useilla eri tileillään. Aktiivisia ovat myös Helsingin Sanomat, MTV Uutiset ja iltapäivälehdet.

Kuvaavaa on, että ainoat taloussisältöjä räätälöidysti Tiktokiin tekevät yhtiöt ovat analyysitalo Inderes ja sijoitusalusta Nordnet – eivät talousmediat. Erityisesti Inderesin sometekemisestä moni voisi muutenkin ottaa mallia. Parasta politiikan sisältöä tekee eduskunnan arkea nuorille selittävä Yle Kioskin Marleena Lammikko.

@ylekioski.eduskunnassa Hallituksen moti loppu kesken näiden lakien kohdalla 🥱 #ylekioski #politiikka #eduskunta #eduskuntatalo ♬ alkuperäinen ääni – Yle Kioski eduskunnassa

Kokeilin itse Tiktok-videoiden tekemistä tämän vuoden Slushissa, ja kokemuksen perusteella edessä on vielä paljon opettelua esimerkiksi tiiviistä ja hauskemmista videokonsepteista.

Jos haluat inspiraatiota, seuraa näitä toimittajia: Emma Bentley, Sophia Smith Galer ja Max Foster. Kuten missä tahansa somekanavassa, ammattilainen opettelee sovelluksen kerrontakeinot sekä sen, miten algoritmi toimii ja mikä sisältö vetää.

Sitä ihmettelen, miten Tiktokia minua paremmin hallitseva nuorten toimittajien sukupolvi ei ole ollut siellä ammatillisesti tämän aktiivisempi. Mediatalojen kannattaisikin antaa heille vapaat kädet ja rohkaista tekemään oman näköistä sisältöä.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast