Sulje

Ari Heinonen

Uutisia ilman omaa saittia

verkko

Uusimmille uutismedioille on yhteistä, että ne ammentavat sosiaalisesta mediasta. Äärimmäinen esimerkki on julkaisu, joka tekee uutisia somesta someen ilman omaa verkkopalvelua.

Se ei ole järin erityistä, että Reported.ly seuloo sosiaalisen median aineistovirrasta uutisarvoisia jyviä ja raportoi niitä eteenpäin sosiaalisen median eri kanavien kautta.

Reported.ly eroaa muista uutisjulkaisuista kuitenkin siinä, että se uutisoi vain sosiaalisessa mediassa. Sillä ei ole verkkolehteä tai muutakaan digitaalista tai analogista julkaisua alustanaan.

Reported.ly on esimerkki uusista organisaatioista, jotka rikastuttavat verkon mediaympäristöä koettelemalla vakiintunutta käsitystä uutismediasta. Tässä tapauksessa uutismedia ei siis katso tarvitsevansa julkaisua, jolla on etusivu nimiöineen, osastot ja muut perinteiset tunnusmerkit. Reported.lyn kuusihenkinen ammattitoimittajien tiimi seuraa satoja sosiaalisen median kanavia, tarkistaa niistä löydetyt tiedot – usein somen avulla – ja jakaa uutisensa ainakin Twitterin, Facebookin, Redditin ja Storifyn kautta.

Reported.lyn yhteydessä ei voi puhua niinkään liiketoimintamallista kuin toimintamallista. Se kokeilee, miten uutismedia voisi nykyistä paremmin elää sosiaalisen median kanssa. Kokeilevaan otteeseen on varaa, sillä taustalta löytyy First Look Media -yhtiö. Sen taas omistaa nettihuutokauppayhtiö eBaylla vaurastunut Pierre Omidyar, joka tälläkin virityksellä luo uusia asetelmia mediamaailmaan.

Tiimi seuraa satoja sosiaalisen median kanavia, tarkistaa niistä löydetyt tiedot ja jakaa uutisensa.

Bellingcat on ihan toisenlaisesta maaperästä noussut uutismedia. Se alkoi pari vuotta sitten yhden miehen blogina, kun brittiläinen Eliot Higgins ryhtyi selvittämään Syyrian sodassa käytettyjä asevarusteita. Hän käytti valokuvia, satelliittikuvia, YouTube-videoita ja tietysti sosiaalisen median erilaisia kanavia tarkistaakseen aiheesta liikkuneita epämääräisiä tietoja. Pian hän sai tunnustusta tietojensa täsmällisyydestä.

Viime kesänä Bellingcat onnistui keräämään joukkorahoituksen Kickstarter-palvelun avulla, ja nyt Higgins kutsuu palveluaan ”tutkivan kansalaisjournalismin” julkaisuksi. Tämänkin uuden uutismedian perusta on siinä, että sosiaalista mediaa osataan hyödyntää sekä uutisaiheiden poiminnassa että tietojen tarkistamisessa. Julkaisun teema on kapea, sillä se keskittyy setvimään asekalustoa Syyrian sodassa ja nyttemmin myös Ukrainan konfliktissa. Kaikki työ tehdään vapaaehtoisvoimin.

Sekä Bellingcat että Reported.ly ovat omaksuneet uutismediatyöskentelyyn yhden sosiaalisen median keskeisen periaatteen: molemmat korostavat avoimuuttaan. Reported.lyn vetäjä Andy Carvin sanoi Columbia Journalism Review’lle, että he eivät ole niinkään sosiaalisen median uutistoimisto kuin avoin ja läpinäkyvä toimitus. Sellainen joka ottaa kanssatekijänsä mukaan, keskustelee heidän kanssaan ja pyytää heiltä apua.

Bellingcatin luoja Higgins katsoo, että kirjoittajien pitäisi kertoa lukijoille, miten he ovat päätyneet esittämiinsä johtopäätöksiin. Lukijan olisi saatava nähdä kirjoittajan materiaali. Näin lukijat voivat perehtyä tietojen tarkistamisen menetelmiin ja oppia itse tekemään vastaavanlaista työtä.

 

Uutiskirje elää

Sosiaalisen median aikakaudellakin vanha kunnon sähköpostilla jaettava uutiskirje on edelleen pitänyt pintansa, kertoo Digiday. Esimerkiksi Financial Times aloitti äskettäin uudistetun päivittäisen FirstFT-uutiskirjeen. Lehti perusteli tuotettaan muun muassa helppokäyttöisyydellä.

Ajatus on saada lukijat palaamaan lehden pariin säännöllisesti.

Lehtien versiot uutiskirjeistä ovat hyvin erilaisia. Financial Timesin FirstFT on aamuinen postitus, joka pyrkii tarjoamaan kohderyhmälle tarjottimen heitä kiinnostavista aiheista. Aiheet poimitaan paitsi omasta julkaisusta myös muualta verkosta. Time-lehden niin ikään päivittäinen uutiskirje puolestaan on katsaus oman julkaisun keskeisiin aiheisiin. Ajatus on saada lukijat palaamaan lehden pariin säännöllisesti.

Vox-julkaisu lähettää uutiskirjeensä iltapuolella ja pyrkii kiteyttämään lukijoille pääuutiset päivän päätteeksi. Suurin osa sisällöstä koostuu muista kuin julkaisijan omista jutuista. Myös Quartzin uutiskirje Daily Brief on pikemminkin uutispalvelu lukijalle kuin oman julkaisun sisäänheittoväline.

 

La Presse+ innostaa

Jos ulkoasuguru Mario García pitää jotakin tablettijulkaisua mainiona, sitä kannattaa tutkia lähemmin. Viimeksi Garcían sai innostumaan kanadalainen, ranskankielinen tablettilehti La Presse+, kun se aloitti uuden elokuvaosaston. Osasto tarjoaa lukijoille trailereita, näyttelijähaastatteluja ja arvosteluja aina perjantaisin, kun uudet elokuvat tulevat teattereihin.

Muutenkin La Presse+ on toimiva kokonaisuus, jossa tabletin ominaisuuksia on hyödynnetty sekä silmän että sormen iloksi. Tablettiversiossa ei ole matkittu paperi- tai verkkolehtiä. Rakenne on selkeä ja hillitty niin, että navigointi onnistuu ilman kiusallisia käyttöopastuksiakin. Julkaisu on vedonnut erityisesti 25–54-vuotiaisiin. Sen parissa viihdytään kolmesta vartista jopa yli pariin tuntiin – ja mainostuotot ovat huomattavat.

 

Facebook yhä ykkönen

Vuoden alussa julkaistun tutkimuksen mukaan Facebook on edelleen suosituin sosiaalisen median kanava Yhdysvalloissa. Pew-tutkimuskeskus huomautti kuitenkin, että FB:n kasvu on hidastunut samalla kun muiden kanavien kuten Twitterin, Instragramin, Pinterestin ja LinkedInin aikuiskäyttäjien määrä on kasvanut. Erot ovat silti suuret: noin 71 prosenttia netin käyttäjistä on Facebookissa, kun Twitteriä käyttää 23 prosenttia.

Kyselytutkimuksen mukaan sosiaalisen median kanavia käytetään entistä enemmän rinnakkain. Nyt useampi kuin joka toinen aikuinen käyttää vähintään kahta eri palvelua.

Käyttötiheyksissä on eroja. Facebookin käyttäjistä kaksi kolmesta on palvelussa päivittäin, kun taas Pinterestin ja LinkedInin käyttäjistä enemmistö tyytyy käyttämään palveluita harvemmin kuin viikoittain.

Kommentit