Tilaa Uutiskirje!

Turun Sanomat alkaa julkaista kuutta paikallista uutiskirjettä: Hyperpaikallisuuden imu näkyy maakuntalehden verkossa joka päivä

Tarkoitus on lisätä vuorovaikutusta toimituksen ja paikallisyhteisöjen välillä. Samalla tutkitaan, millä alueilla on tilaajapotentiaalia.

Paikallisuutiskirjeiden on tarkoitus tuntua henkilökohtaisilta, kertoo niiden tuottaja Salli Koivunen. Rami Niemisen mukaan idea kirjeisiin lähti siitä, että Turun Sanomilla on paljon hyvää paikallista sisältöä, joka ei parhaalla tavalla tavoita lukijoita.
Ajankohtaiset

Turun Sanomien kasvot Raision ja Ruskon suuntaan ovat nyt Salli Koivusen kasvot. Hän tuottaa alueiden yhteistä viikoittaista uutiskirjettä, joka alkoi ilmestyä viime viikolla.

Tällä viikolla Koivunen alkaa koostaa myös Naantalin uutiskirjettä. Myöhemmin syksyllä käynnistyy vielä neljä vastaavaa kirjettä eri alueille Turun ympäristössä.

Jokainen kirje alkaa Koivusen katsauksella paikallisyhteisön ajankohtaisista asioista ja sisältää hänen yhteystietonsa. Koivunen käy keskusteluja sosiaalisen median paikallisryhmissä ja pyytää juttuvinkkejä.

Journalistinen tavoite on tehdä alueellisesta valtamediasta helpommin lähestyttävä: lisätä vuoropuhelua toimituksen ja paikallisyhteisöjen välillä ja tehdä näin entistä vaikuttavampaa journalismia. Lisäksi sisällön toivotaan löytävän entistä paremmin yleisönsä.

– Meillä on jo vahvaa seurantaa näiltä alueilta. Esimerkiksi politiikan toimituksessa on ihmisiä, jotka seuraavat kuntien päätöksentekoa. Tuon toimitusten tietoon ihmisten huolia ja varmistan, että sisältö löytää yleisönsä, Koivunen kuvaa.

Hän on työskennellyt aiemmin Turun Sanomien verkkotoimituksessa. Siinä työssä näki, miten nopeasti jutut painuvat verkon etusivulla.

”Sellaiset aiheet, jotka menevät tosi lähelle ihmisten arkea ja joita on totuttu pitämään journalistisesti vähäpätöisempinä, nousevat luetuimpien juttujen joukkoon päivä päivän jälkeen.”

– Toimittajien kanssa keskustelemalla yritän löytää sellaiset herkkupalat, jotka ehdottomasti kiinnostavat alueen asukkaita ja ovat heidän arjessaan tärkeitä juttuja, Koivunen sanoo.

Uutiskirjeiden tilaaminen on ilmaista, mutta niissä linkatut jutut ovat pääsääntöisesti maksumuurin takana. Ensimmäisinä lanseeratut kirjeet ovat keränneet tilaajia yli odotusten.

Projektia johtaneen uutispäällikkö Rami Niemisen mukaan kirjeiden kohdealueet on määritelty kolmen tekijän perusteella. Paikkakunnalla täytyy olla riittävä asiakaspotentiaali, Turun Sanomilla täytyy olla alueelta riittävästi juttuja ja uutiskirje ei saa häiritä liikaa TS-Yhtymän omien paikallislehtien toimintaa.

Ainakaan aluksi paikallisen sisällön määrää ei lisätä.

– Mutta jos jonkin alueen uutiskirje osoittaa, että siellä on tilaajapotentiaalia, resursseja kannattaa suunnata sinne, Nieminen sanoo.

Samoin kuin personoidut uutiskirjeensä aloittava Mediatalo Keskisuomalainen myös Turun Sanomat on mukana Facebookin pohjoismaiselle uutismedialle suunnatussa kiihdytysohjelmassa. Se sai 50 000 dollarin rahoituksen uutiskirjeiden kehittämiseen. Raha on mennyt tuottajan palkkaamiseen, tekniikkaan ja markkinointiin. Apurahakauden jälkeen tarkoitus on pohtia myös mainosratkaisuja kirjeisiin.

Niemisen mukaan Turun Sanomat lähti ohjelmaan kehittääkseen paikallista journalismiaan. Uutiskirjeet ovat yksi vastaus huoleen uutiserämaista ja digitaalisen journalismin alueellisesta keskittymisestä.

Hänen mukaansa hyperpaikallisuudesta on viime vuosina tullut sellainen trendi, jota siitä on pitkään ennakoitu.

– Sen huomaa verkossa joka päivä. Sellaiset aiheet, jotka menevät tosi lähelle ihmisten arkea ja joita on totuttu pitämään journalistisesti vähäpätöisempinä, nousevat luetuimpien juttujen joukkoon päivä päivän jälkeen, Nieminen sanoo.

Yksi esimerkki tästä on se, kun Maskussa ihmiset olivat huomanneet hiustensa alkaneen vihertää. TS selvitti vesilaitokselta ja kampaamosta kysymällä, mistä sosiaalisessa mediassa puhuttanut ilmiö johtuu.

Salli Koivusen mukaan paikalliskirjeiden tontille kuuluvat myös muut arkeen vaikuttavat aiheet – vaikka se, jos muutos kulttuurin tuissa vaikuttaisi merkittävästi Naantalin Muumimaailman toimintaan.

Facebookin ohjelmassa on painotettu mitattavia tavoitteita. Rami Niemisen mukaan reilun 40 000 euron panoksella TS:n on tarkoitus päästä miljoonatason tuloihin, kun mitataan syntyvien tilausten elinkaarivaikutusta muutaman vuoden perspektiivillä.

– Ohjelma on yhdistänyt toimituksellista ja taloudellista puolta tavalla, johon ainakaan meillä ei ole aiemmin totuttu, Nieminen sanoo.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast