Tilaa Lehti!

Toimittajat tekevät analytiikasta liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä yleisöstä

Näkökulmat

Kirjoittaja on Tampereen yliopiston journalismin tutkija, joka on työskennellyt toimittajana ja kirjoittanut gradun algoritmisesta yleisökäsityksestä.

”Kiinnostaako tämä ketään?” toimittaja miettii juttua kirjoittaessaan. Jutun julkaisun jälkeen hän siirtyy seuraamaan analytiikkaa. Klikkauksien määrä kasvaa, kun jutusta on mennyt ilmoitus mobiililukijoille. Toimittaja irvistää. Otsikkotestauksen myötä jutun otsikoksi on päätynyt räväkkä sitaatti. Silti lukuaikamittari kertoo, että lukijat viihtyvät jutun parissa.

Toimittaja on tyytyväinen. Otsikko onnistui houkuttelemaan lukijat heitä kiinnostavan aiheen ääreen, hän ajattelee.

Analytiikan luvut kertovat median verkkosisältöjen käyttöhetkestä. Se kertoo, mitä klikattiin ja mitä luettiin. Analytiikka kuvaa sitä, miten hyvin toimitus on onnistunut tarjoilemaan sisältönsä niin, että sitä kulutetaan. Tästä huolimatta toimitukset tekevät analytiikasta paljon pidemmälle meneviä päätelmiä.

”Tosiasiassa algoritminen yleisö kuvaa osajoukkoa.”

Toimittajat päättelevät pitkälti analytiikan perusteella, mitä mieltä yleisö on heidän tekemistään jutuista. Analytiikan ajatellaan kertovan siitä, millaista journalismia yleisö toivoo.

Todellisuudessa analytiikka ei kerro, klikattiinko juttua ärsytyksen vai kiinnostuksen takia tai johtuiko pitkä lukuaika keskittymisen herpaantumisesta. Se ei kuvaa yleisön kritiikkiä journalismia kohtaan tai sitä, millaista erilaista sisältöä yleisö kaipaa.

Analytiikka tarjoaa yleisöstä hyvin kapean kuvan. Kesällä valmistuneessa gradussani huomasin, että analytiikan kautta havaitun algoritmisen yleisön ajatellaan kuvaavan koko yleisöä.

Tosiasiassa algoritminen yleisö kuvaa osajoukkoa. Se jättää ulkopuolelleen printtilehden lukijat eikä se havainnoi yleisöä, joka ei kuluta kyseisen median sisältöjä. Jos media haluaa lisää lukijoita tai todella ymmärtää yleisöään, pitää yleisölle tarjota parempia tilaisuuksia kertoa mielipiteistään suoraan toimittajille ilman analytiikkaa välikätenä.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.