Iitinseutu sai tämän viikon alussa tiedon, että Posti nelinkertaistaa lehden käyttämän varhaisjakelun hinnan sen pääjakelualueella.
Muutos astuu voimaan heinäkuun alussa, mutta Posti tarjoaa vuoden siirtymäajan lehdille, joiden korotus ylittää 10 000 euroa. Niinpä Iitinseudun kesällä eli reilun kuukauden ilmoituksen jälkeen voimaan astuva korotus vasta kolminkertaistaa varhaisjakelun hinnan ja täysi korotus tulee voimaan kesällä 2025.
– En ole ikinä kuullut noin isosta prosentuaalisesta korotuksesta. Jos Postilla ei olisi monopolia, eihän se voisi tehdä tuollaista. Mutta Posti voi tehdä mitä vaan, Iitinseudun päätoimittaja Lumimarja Tirronen sanoo.
Iitinseudun painoksesta noin puolet menee varhaisjakelussa. Tirronen arvioi täyden korotuksen vaikutuksen olevan kymmeniä tuhansia euroja vuodessa, kun lehtiyhtiön liikevaihto oli viime vuonna 377 000 euroa. Korotus uhkaa tehdä tyhjäksi säästön, joka syntyi lehden karsittua yhden viikoittaisen ilmestymispäivän viime vuoden alussa.
– Olemme olleet nyt neljä vuotta niukasti plussan puolella. Olemme tehneet mielettömän kulujen haravoinnin, kaikesta on luovuttu mitä voidaan, Tirronen kertoo.
Postin kovat korotukset koskevat niin sanottuja varhaisjakelun yhteisjakelulehtiä, toisin sanoen esimerkiksi valtakunnallisia tai paikallislehtiä, jotka jaetaan alueen maakuntalehteä varten luodussa varhaisjakeluverkossa. Tällaisia lehtiä on koko maassa noin 70.
Posti perustelee uutta hinnoittelumalliaan sillä, että se haluaa olla tasapuolinen asiakkailleen. Hinta vastaa todellisia kustannuksia.
Esimerkiksi Iitinseudun jakeluhinnat ovat olleet tavallista edullisemmat. Hinnat ovat perua ajalta, jolloin jakelua hoiti Keskisuomalaisen tytäryhtiö Jakelusepät. Posti kuitenkin osti Jakeluseppien varhaisjakeluliiketoiminnan vuonna 2022. Vastaavaa korotuspainetta on alueilla, joilla varhaisjakeluliiketoiminta on siirtynyt Postille Alma Manulta ja Ilves Jakelulta.
Uudessa mallissa hintaan vaikuttaa alueellinen kustannusrakenne sekä lehden vuosivolyymi, ja esimerkiksi Iitinseutu joutuu pienen levikkinsä vuoksi epäedullisimpaan hintakategoriaan. Hinnat vaihtelevat alueittain, sillä varhaisjakelun palvelutaso ja kattavuus on sovittu alueen pääkustantajan kanssa.
”Eipä tässä elämän matkalla ole koskaan tullut vastaan yli 100 prosentin hinnankorotuksia ylivoimaisesti isoimmalta alihankkijalta. Onhan tämä jännittävä kokemus.”
Postista kerrotaan, että korotusten skaala on laaja ja joillekin lehdille varhaisjakelun hinta jopa alenee.
Pirkanmaalla usean pienen lehtiyhtiön kustantaman paikallislehden hinnankorotus varhaisjakelussa on kuitenkin enemmän kuin 100 prosenttia. Yksi tällainen lehti on Kangasalan Sanomat, jolle korotuksen täysi kustannusvaikutus siirtymäajan jälkeen on noin 80 000 euroa vuodessa. Toimitusjohtaja-päätoimittaja Heli Keskinen kuvaa sopeutumista korotuksiin 1,5 kuukaudessa mahdottomaksi tehtäväksi.
– Nyt pohditaan kuumeisesti, mistä tuo summa saadaan. Hintoihin ei voi laittaa, nostopainetta on muutenkin paljon.
– Posti puhuu tasapuolisuudesta, mutta vaikuttaa siltä, että tässä nyt maksajina olemme me pienet yksityiset lehdet, joille Posti ei ole suostunut tekemään pitkiä sopimuksia, Keskinen kommentoi.
Viittä paikallislehteä ja yhtä kaupunkilehteä Pirkanmaalla kustantavan Pirmedioiden toimitusjohtaja Olli Sirén laskee, että yhtiön tasolla varhaisjakelun hinnankorotus tarkoittaa täysimääräisenä 300 000–400 000 euroa vuodessa. Varhaisjakelun täysi, vuoden päästä realisoituva hinnan nousu on useilla Pirmedian lehdistä jopa yli 130 prosenttia.
– Eipä tässä elämän matkalla ole koskaan tullut vastaan yli 100 prosentin hinnankorotuksia ylivoimaisesti isoimmalta alihankkijalta. Kun reilun viiden miljoonan liikevaihdolla toimitaan, niin tulee melkein 10 prosenttia lisäkulua yhdessä yössä. Onhan tämä jännittävä kokemus, reilut 30 vuotta alalla ollut Sirén kommentoi.
Siirtymäajan alennuksesta huolimatta hän pitää korotuksen aikataulua mahdottomana, kun lehtitilaukset ja mainossopimukset on myyty vuodeksi eteenpäin.
Sirén sanoo toisaalta ymmärtävänsä Postin kustannuspaineet. Toisaalta absoluuttinen hinta jaettua lehteä kohden on nyt niin kova, että se saa Sirénin miettimään, olisiko jakelu mahdollista järjestää halvemmalla alueen lehtien yhteistyöllä.
Pirmedioissa kokemus on, että aiemmin paperilehden tilaushinnan korotukset ovat saaneet lukijat siirtymään digiin. Ongelmaksi jää, että mainonta ei niin vain siirry verkkoon.
– Kiitän Postia siitä, että tekeväthän he meille taas mielettömän digiloikan. Kun laitamme tästä hinnankorotukset, asiakkaita siirtyy digiin. Joku kaunis päivä digisiirtymä on sitten tehty, Sirén heittää.
Miten yli sadan prosentin ja jopa 300 prosentin korotukset jakeluhintoihin ovat mahdollisia, postipalveluiden ratkaisumyynnin johtaja Kimmo Kauranen?
– Olet oikeassa, että nämä korotukset ovat tuntuvia. Suurin osa näistä on periytynyt meille kustantajien aikaisemmista sopimuksista ja se taso, joka siellä on ollut, ei vastaa nykyistä kustannustasoa.
Onko kohtuullista, että tämän mittaluokan korotuksista ilmoitetaan 1,5 kuukautta etukäteen sähköpostilla?
– Asiakkaille on lähtenyt sähköposti, mutta on tarjottu myös mahdollisuutta käydä aiheesta keskustelua. Asian valmistelu on saatu valmiiksi keväällä ja sitten hinnankorotus on tuotu myös julki. Varmaan lehtien kannalta pidempi aika olisi toivottava.
Harkitsetteko korotusten viivästämistä?
– Käymme siitä arviointia, mutta en voi siihen mitään luvata.
Kimmo Kaurasen mukaan monelle lehdelle parempi ratkaisu olisi siirtyä käyttämään päiväjakelua. Päiväjakelu on useimmissa tapauksissa jatkossa edullisempi kuin varhaisjakelun yhteisjakelu, vaikka siihen siirtyminenkin tietäisi monelle lehdelle kovia korotuksia nykyiseen hintatasoon nähden.
– Mikään pakkohan ei ole jatkaa varhaisjakelussa, Kauranen sanoo.
Kaurasen mukaan Postin pidempiaikainen visio on, että sanomalehtien päiväjakelu ja varhaisjakelun yhteisjakelu tulisivat tuotteina lähelle toisiaan ja lopulta yhdistyisivät, myös hinnoittelultaan. Hänen mukaansa päiväjakeluun ei nyt kuitenkaan ole valmisteilla hintamuutoksia.
Kun Posti osti Iitinseudun jakelua hoitaneen Jakeluseppien varhaisjakeluliiketoiminnan, sanoit Ylellä, että Posti pystyy hoitamaan varhaisjakelun muita jakeluyhtiöitä taloudellisemmin. Mistä sitten johtuu hinnan nelinkertaistaminen?
– Nyt tässä puhutaan kahdesta eri asiasta. Me puhumme verkon operoimisesta taloudellisemmin. Se on eri asia kuin se, että siellä kokonaisuudessa on ollut hinnoitteluita, jotka ovat hurjasti alle todellisten kustannusten.
Osa lehtien edustajista kokee, että jakelu ei mitenkään voi olla todellisuudessa näin kallista. Vastaako jakeluhinta todellisia kustannuksia?
– Valitettavasti vastaa. Kyllä kustannusnousu on tullut merkittävän levikkipoistuman myötä, mitä sanomalehdissä on viime vuosina nähty.
Miksei myös pienten lehtiyhtiöiden kanssa voida tehdä pidempiä jakelusopimuksia, joissa hinnat olisivat ennakoitavissa?
– Isojen kustantajien kanssa tehdyissä sopimuksissa me mallinnamme palvelutason ja siihen liittyvät ennustetut volyymi- ja muut muutokset maakuntakohtaisesti. Me emme mallinna tätä kuntakohtaisesti, eikä meillä ole erillistä kuntakohtaista jakeluverkkoa, eikä siitä rakennettua hinnoittelua. Tällaisen mallinnuksen tekeminen paikallislehdelle olisi todella vaikeaa ja teoreettista.