On puhuttu paljon siitä, miten verkko ja teknologia ovat muuttaneet ihmisten mahdollisuuksia ja tapoja käyttää mediaa. Siitä, miten teknologia on muuttanut mediataloissa tehtävää työtä ja työkaluja, on puhuttu paljon vähemmän. Toimittajat ja mediamyyjät ovat edelleen lehden tekemisen ytimessä, mutta data, analytiikka ja kehittäminen ovat mukana monessa uudessa työnimikkeessä.
Sisältöjen näkökulmasta muutos on ollut laite- ja teknologiavetoista ja taaksepäin katsoen huikean nopeaa. Keskeistä on ollut löytää tavat, joilla teksti ja kuvat taipuvat erilaisiin laitteisiin.
Syksyllä 2010 kirjoitin tämän lehden pääkirjoituksessa tableteista, että harva suomalainen on sellaista pitänyt kädessään ja vielä harvempi käyttänyt. Ja vähäiset olivat tuolloin vielä varsinkin suomenkieliset tabletteihin sopivat sisällöt. Älypuhelintenkin voittokulku päätelaitteina oli vasta alussa.
Yhdysvalloissa puettavasta teknologiasta, kuten älylaseista, on kaavailtu uusia työkaluja toimittajille. Älylaseja voi käyttää haastattelemisessa, kuvaamisessa ja juttujen jakamisessa.
Neljässä vuodessa tarjonnan määrä on mullistunut. Myös kerronnan muotoja kehitetään koko ajan. Jotkut uudet ideat voivat tuntua uutiskerronnan suhteen oudoilta, mutta miksipä torpata niitäkään ennakkoon?
Esimerkiksi uutispelien kehitystä on kiinnostava seurata. Yhdysvaltalainen mediayhtiö Gannett tavoittelee nuoria kehittämällä uutiskerrontaa pelaamisessa käytettäviin Oculus Rift -virtuaalilaseihin. Suomessa journalismin pelillistämistä on tutkittu Jyväskylän yliopiston tietotekniikan ja viestintätieteiden laitoksilla.
Muutoksen näkökulmasta on yllättävää, miten vähän toimittajien kenttätyökalut ovat muuttuneet. Monikanavajulkaiseminen on muuttanut toimitusten työtä ja entistä useampi journalisti tekee myös videoita. Perustyökaluja ovat yhä kynät, nauhurit ja kamerat.
Yhdysvalloissa puettavasta teknologiasta, kuten älylaseista, on kaavailtu uusia työkaluja toimittajille. Älylaseja voi käyttää haastattelemisessa, kuvaamisessa ja juttujen jakamisessa.
Visio tuntuu vielä kaukaiselta, ja laitekin on meillä melko tuntematon. Puolestapuhujien mukaan lasit vapauttavat toimittajan keskittymään ydinosaamiseensa eli haastattelemiseen ja jutuntekoon.
Totta on, että teknologia helpottaa työtä, ja robotit voivat ehkä hoitaa toimituksellisia rutiineita. Inhimilliseen kohtaamiseen ne eivät kuitenkaan pysty. Analyyttisiin, monitasoisiin ja lukijoita liikuttaviin juttuihin tarvitaan aina ihminen.