Jos suomalainen tablettimaailma on nuori käyttäjille ja sisällöntekijöille, niin alkumetreillä on myös tablettimainonta. Laitteiden monitaitoisuus on huima mahdollisuus rikastuttaa myös mainontaa – ainakin noin periaatteessa.
– Meneillään on ylivoimaisesti kiinnostavin aika, jota mainonnan suunnittelija voi elää. Käytettävissä on enemmän kanavia kuin koskaan ennen ja niiden yleisöistä tiedetään paljon, sanoo luova johtaja Eka Ruola mainostoimisto Hasan & Partnersilta.
Välineistä ei silti kannata hurahtaa, vaikka kaikkien viestinvientikyky pitää tuntea.
– Mainostoimiston tehtävä on olla mediakentästä perillä. Pitää tietää se, mitä siellä on mahdollista ja ennen kaikkea tarkoituksenmukaista tehdä.
Ruolan mielestä kuluttajan ja brändin suhdetta pitää syventää ja se tapahtuu osallistavilla kampanjoilla, aidolla vuoropuhelulla. Tällä hetkellä tabletteihin sopii hyvin ainakin aikaisten omaksujien ryhmälle suunnattu tarjonta.
– Vaikka kanavat antaisivat mainonnalle minkälaiset mahdollisuudet tahansa, on idea kaiken ydin. Mihinkään kanavaan ei kannata mennä sen paremmin julkaisemaan kuin mainostamaankaan, jos ei kerta kaikkiaan ymmärrä, mitä ja kenelle siellä pitäisi tehdä.
Tablettien hyökyaalto ei vielä ole alkanut, vaikka edelläkävijät ovatkin ladanneet laitteisiinsa hyötyä ja viihdettä.
– Joka salkussa tablettia ei vielä ole ja siitä tuskin ainakaan heti tulee koko kansan laitetta. Uskon, että esimerkiksi älypuhelimet pitävät päätelaitteina vielä hyvin pintansa.
Mihinkään kanavaan ei kannata mennä sen paremmin julkaisemaan kuin mainostamaankaan, jos ei kerta kaikkiaan ymmärrä, mitä ja kenelle siellä pitäisi tehdä. (Eka Ruola, Hasan & Partnersin luova johtaja)
Itse innokkaana uuden kokeilijana Ruola on sitä mieltä, että laajojen mediasisältöjen latausmahdollisuus on tätä päivää ja hienoa palvelua. Haluamiaan juttuja voi lukea silloin kun ehtii tai haluaa. Silti painettu sanomalehti on hänen mielestään useissa tilanteissa, vaikkapa aamulla, ehdottomasti paras tapa käyttää lehteä.
– Myös nuoret pitäisi saada oppimaan, että mediasisällöt ovat muutakin kuin mobiilipäätteeltä luettavia uutisia eikä pelkkä niiden lukeminen riitä. Asioiden taustat ja kunnon journalismi ovat tärkeintä.
Tabletit eivät ole vielä kovin paljon tulleet esiin asiakkaiden kanssa käydyissä keskusteluissa, mutta Hasan & Partners on parhaillaan tekemässä asiakkaalleen ensimmäistä tablettimainosta.
Ruolan ymmärrettävä näkemys on, että jos tablettimainonta tuntuu samalta kuin esimerkiksi internet- tai tv-mainonta, silloin ei olla oikeilla jäljillä.
Monen tablettivaihtoehtoa harkitsevan mainonnan ostajan kysymyslistan kärkipäässä lienee kysymys ”mitä maksaa”.
– Tablettimainonnan tekokustannukset riippuvat siitä, mitä tehdään. Esimerkiksi liikkuvan kuvan käytössä säästetään, jos tablettimainonnassa voidaan hyödyntää jo olemassa olevaa materiaalia, sanoo Ruola.
Tablettimainonnan tekemiseen ei ole Suomessa tarjolla koulutusta. Siksi ainakin Hasan & Partners on järjestämässä sisäistä koulutusta ulkomaisen kumppanin kanssa. Myös ulkomaisten julkaisujen esimerkit kiinnostavat. Eka Ruolan seurantalistalla ovat muun muassa The Times ja Economist.
– Se tablettimainonnan todellinen WOW on kyllä edelleen näkemättä.
Lue myös: HS:n tablettimainokset: Tyyliä ja lukijan omia valintoja