Mediamainontaan käytettiin viime vuonna yhteensä 1,217 miljardia euroa. Edellisestä vuodesta laskua oli 0,1 prosenttia.
Panostukset painettuihin sanomalehtiin laskivat 10,6, aikakauslehtiin 2,8 ja kaupunkilehtiin 2,9 prosenttia. Painettuihin sanomalehtiin sijoitettiin 302,6 miljoonaa euroa, painettuihin aikakauslehtiin 72,1 ja painettuihin kaupunkilehtiin 59,4 miljoonaa euroa.
Tiedot perustuvat tutkimusyhtiö Kantar TNS:n kuukausittaiseen mediaseurantaan sekä vuosittaiseen erillistutkimukseen, jossa yhteistyökumppaneina ovat media-alan liitot.
Mainonta väheni myös televisiossa. Televisiomainonnan trendiin vaikuttivat muun muassa kaupan, elintarvikkeiden ja kosmetiikan toimialojen vähentyneet investoinnit.
Muissa mediaryhmissä päästiin jo hyvään kasvuvauhtiin. Erityisesti kasvoivat elokuva- (32,4 %) ja ulkomainonta (13,3 %).
Verkkomainontaan sijoitettiin 370,4 miljoonaa. Kasvua edellisvuoteen oli 11,8 prosenttia. Sanomalehtien verkkopalveluiden osuus kaikesta verkkomainonnasta oli noin 20 prosenttia.
Yhteensä panostukset sähköisissä medioissa, joihon kuuluvat televisio, radio, elokuva ja verkko, kasvoivat 4,6 prosenttia ja olivat 680,7 miljoonaa. Panostukset sähköisiin medioihin ovat nyt 56 prosenttia mainonnan kokonaisinvestoinneista.
Mainosvuosi-tilaisuudessa palkittiin vuoden 2017 ansioituneena mediana Maaseudun Tulevaisuus.