Sulje

Printin ja verkon linkittävä tekniikka leviää lehdistössä

Turun Sanomat on käyttänyt Shortcut-sovellusta lokakuusta lähtien. Kärkimedian tavoite on levittää QR-koodien kilpailija omaan verkostoonsa tänä vuonna.

Suomalaisessa sanomalehdistössä leviää tekniikka, joka mahdollistaa printtijuttujen kommentoinnin ja jakamisen sosiaalisessa mediassa sekä verkon lisämateriaalien linkittämisen juttuihin ja ilmoituksiin.

Käyttäjä tarvitsee älypuhelimen ja Shortcut-sovelluksen, lisämateriaalit aukeavat kännykän ruudulle samaan tapaan kuin QR-koodeja skannatessa.

Shortcut-sovellusta käyttää jo Turun Sanomat ja aikakauslehdistä ainakin Olivia ja Costume.

Päivälehtien yhteinen myyntiorganisaatio Kärkimedia on alkanut levittää tekniikkaa. Se on käynnistänyt Shortcut-pilottikampanjan, jossa on mukana parikymmentä mainostajaa.

Kärkimedian tavoite tälle vuodelle on levittää palvelu omaan verkostoonsa, käytännössä kaikkiin suomalaisiin päivälehtiin, sekä saada 200 000 kuluttajaa lataamaan sovellus. Muutama lehti on jo ottamassa tekniikan käyttöön.

Kärkimedian toimitusjohtajan Kimmo Laaksosen mukaan mainos- ja mediatoimistoissa kiinnostus palvelua kohtaan on ollut varauksetonta.

– Haluamme näyttää, että printtiinkin voi tuoda uutta tekniikka, Laaksonen perustelee levitystyötä.

Jo pitkään etenkin mainoksissa näkyneistä QR-koodeista sveitsiläisen yrityksen tekniikka eroaa siinä, ettei erillistä koodia tarvita, sivun skannaaminen riittää. Lisäksi lisämateriaaleja voidaan ladata Shortcut-sovelluksessa enemmän kuin yhden linkin verran ja niitä voidaan listätä ja muuttaa vielä lehden painoon menon jälkeen.

 

TS sai linkitettyä videonsa printtiin

Turun Sanomissa ylin motivaatio Shortcutin käyttöönottoon on ollut mahdollisuus linkittää TS-TV:n verkkovideot printtijuttuihin. Jokaisessa lehdessä muutaman jutun yhteyteen on lisätty logo merkiksi lisämateriaaleista. Juttuihin on linkitetty myös verkon grafiikkaa ja kuvagallerioita sekä TPS:n tuottamia videoita maalikoosteita ja pelaajahaastatteluista.

Nekin jutut, joihin ei ole lisätty materiaalia, ovat jaettavissa ja kommentoitavissa verkossa.

Turun Sanomien toimituspäällikön Veikko Valtosen mukaan palvelu on ollut mukava lisä printtiin.

– Käyttäjäluvut eivät vielä päätä huimaa, kun olemme kokeiluvaiheessa. Uskomme, että määrät lisääntyvät, Valtonen sanoo.

Kommentit

Ovat siis keksineet QR-koodin uudestaan, mutta hankalampana ja erillisen sovelluksen vaativana. Yleisökin tuntee jo QR-koodit mutta ei Shortcutia.

Miksi tästä oikein pitäisi maksaa Kärkimedialle?

NN