Millaisen median voisi rakentaa pelkän sähköpostin varaan? Sellaisen, joka saa yhteistyökumppanikseen jenkkitelkkarin talk show -valtias Oprah Winfreyn ja rahoitusta New York Timesiltä ja 21st Century Foxilta.
Kyseinen media on vuonna 2012 perustettu The Skimm, jonka kasvu muistuttaa siitä, että sähköposti on muutakin kuin turhautumisen ja roskapostin lähde. TV-uutisissa aiemmin työskennelleet Danielle Weisberg ja Carly Zakin rakensivat uutiskirjeestä tiedonlähteen, jota heidän tuttavapiirinsä fiksut mutta kiireiset ihmiset haluaisivat lukea.
Skimmillä on neljä miljoonaa lukijaa, eivätkä he ole keski-ikäisiä liikemiehiä vaan pääosin parikymppisiä naisia. Konsepti tuntuu toimivan, koska yli kolmannes aamuisen uutiskirjeen tilanneista myös lukee sen (tai ainakin avaa viestin).
”Skimmillä on neljä miljoonaa lukijaa, eivätkä he ole keski-ikäisiä liikemiehiä vaan pääosin parikymppisiä naisia.”
Sähköpostit ovat tiiviitä, vain hiukkasen tätä palstaa laajempia koosteita, joissa esitellään puolentusinaa päivän tärkeintä uutisaihetta ja kerrotaan, mitä niistä pitäisi ajatella. Tiivistelmät on koottu muiden medioiden jutuista, joiden nettisivuille myös linkataan, jotta lisätietoa kaipaavat saavat tiedonjanonsa tyydytettyä.
Sisällön ohjenuorana on, että Skimm-viestin luettuaan ihmiset eivät jää sanattomiksi, jos työpaikalla tai kuntosalilla tulee puhe viimeaikaisista tapahtumista.
Viime vuoden huhtikuussa yhtiö laajensi tuotevalikoimaansa älypuhelinsovellukseen. Se on maksullinen lisäpalvelu, jonka hinta on 2,99 dollaria kuussa. Kuulostaa täysin takaperoiselta: eikö yleensä ensin julkaista hilavitkutin, jonka teknisillä hienouksilla kilpaillaan kaikkia muita vastaan ja vasta sitten mainostetaan sitä uutiskirjeessä?
Sähköposti saattaa hyvinkin olla aikamme aliarvostetuin viestintäväline. Toimistotyöläinen ei pärjää ilman sähköpostia, joten eroonkaan siitä ei pääse. Koska posteja luetaan niin tietokoneella kuin puhelimellakin, on se usein helpoin tapa kiinnittää vastaanottajan huomio.
Mutta huomiota pitää osata käyttää oikein. Kanadalainen Toronto Life uudisti käytäntöjään, kun lehdessä tajuttiin, että uutiskirjeen käyttäminen pelkästään www-sivujen mainoksena toimii huonommin kuin se, että siitä tehdään oma, itsenäinen tuotteensa.
Samalla kirjeistä tuli mediamyynnille parempi kohde, koska miksi kukaan keskittyisi mainoksiin sellaisissa sähköposteissa, joiden lukemiseen ei ole tarkoituskaan syventyä?
Se tarkoittaa, että hyvä uutiskirje vaatii vaivannäköä. Monimediayhtiö Fusion vaihtoi täysin automaattisesti rakennetuista otsikkolistauksista sähköposteihin, joissa on alku, keskikohta ja loppu – ihan niin kuin hyvässä tarinassa muutenkin. Se vaatii enemmän käsityötä, mutta yhtiön julkaisujärjestelmään on myös lisätty toimintoja, jotka helpottavat ja nopeuttavat uutiskirjeen koostamista.
”Hyvä uutiskirje vaatii vaivannäköä.”
Sähköposti on kepeytensä takia näppärä paikka tuotekehitykselle. New York Times on alkanut koota lehden arkistoista löytyviä juttuja sähköposteihin, jotka taustoittavat ajankohtaisia uutistapahtumia.
Taannoin Buzzfeed testasi uutiskirjeellä, millainen tyyli sopisi silloin vielä kehitteillä olleen älypuhelinsovelluksen juttuihin ja miten ne eroaisivat nettisivuilla julkaistuista artikkeleista.
Washington Post puolestaan lähti tammikuussa tavoittelemaan maailmanlaajuista yleisöä Today’s WorldView -uutiskirjeellä, joka lähtee tilaajille eurooppalaisen työpäivän aluksi.
Kustantajan mukaan kyseessä on ensimmäinen askel uudenlaisen asiakasryhmän palvelemisessa ja siitä saadut opit hyödynnetään seuraavia tuotteita suunnitellessa.
3 pointtia
1. Uutiskirje toimii parhaiten, kun se seisoo omillaan eikä ole pelkkä mainoskanava.
2. Sähköposti on kokonaan julkaisijan hallitsema alusta, toisin kuin Facebook.
3. Uusien sisältöjen ja yleisöjen tavoitteluun sähköposti voi olla sopivan kepeä ja notkea väline.
> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.