Uuden Readom-palvelun tarkoituksena on tarjota kuukausimaksulla samankaltainen kokemus lehtijutuista kuin Spotify tarjoaa musiikista.
Rakenteilla olevassa palvelussa pääsisi lukemaan juttuja eri kustantajien lehdistä. Readomin perustajiin kuuluva Vihreän Langan päätoimittaja Juha Honkonen kertoo, että tavoitteena on saada mukaan merkittävä määrä kustantajia, jotta ”materiaalia olisi yltäkylläisesti”.
– Keskitymme laatujournalismiin – sellaisiin pitkiin artikkeleihin, joista ihmiset ovat valmiita maksamaan.
Palvelu etsii kumppaneikseen etupäässä aikakauslehtiä, mutta myös sanomalehtien taustoittavat ja analyyttiset jutut ovat Honkosen mukaan tervetulleita.
Readomin kuukausimaksuksi käyttäjälle on alustavasti kaavailtu noin 10 euroa kuukaudessa. Honkonen sanoo, että kustantajia houkutellaan mukaan maksamalla niille reilu korvaus.
”Monet vastaavat yhdysvaltalaiset palvelut ottavat itselleen yli 30 prosenttia tuloista. Me aiomme ottaa huomattavasti pienemmän osuuden, mutta lopullista päätöstä ei vielä ole.”
– Haluamme olla lehdille uusi yhteistyötaho ja jakelukanava.
– Monet vastaavat yhdysvaltalaiset palvelut ottavat itselleen yli 30 prosenttia tuloista. Me aiomme ottaa huomattavasti pienemmän osuuden, mutta lopullista päätöstä ei vielä ole.
Tänä syksynä Readomista on tarkoitus saada valmiiksi kustantajille näytettävä esittelyversio sekä löytää mukaan pilottivaiheeseen ainakin yksi kustantaja. Ensi kevään aikana mukaan toivotaan huomattavaa määrää mediataloja, jotta palvelu voitaisiin avata ennen kesää.
– Myöhemmin tähtäämme myös kansainvälisille markkinoille, Honkonen kertoo.
Readomin perustajia ovat Honkosen lisäksi UX-suunnittelija Paavo Virta, Ylen taloustoimituksen esimies Antti Oksanen ja muun muassa Talentumilla työskennellyt Mika Malin.
Nelikko löi hynttyyt yhteen Mediainnovaatiokilpailun jälkeen. Siinä palkituiksi tuli kaksi samantapaista yritysideaa: Honkosen ja Virran Aatos ja Malinin ja Oksasen Prime.