Tilaa Uutiskirje!

Paikallislehti kehittää palvelua, jolla se pitää kiinni ilmoittajista verkossa

MyHuittinen-sivusto myy näkyvyyttä yrityksille ja vastaa kuntamarkkinoinnin tarpeisiin. ”Jos lehti ei tällaista toteuta, sen tekee joku muu”, sanoo Huittisten Sanomalehti Oy:n toimitusjohtaja Olli Ristimäki.

Lauttakylä-lehti myy mainontaa myös näyttöihin, joita on ulkona ja paikallisten yritysten tiloissa. Kuvassa Olli Ristimäki ja Sanna Vatka. Kuva: Mikko Perttunen /Lauttakylä-lehti
Ajankohtaiset

Miten lehdet saisivat osansa yritysten mainospanostuksista myös verkossa?

Asiaa on pohdittu tietenkin myös Lauttakylä-lehteä kustantavassa Huittisten Sanomalehti Oy:ssa.

Monella pienellä paikkakunnalla on realismia, ettei mainosmarkkina kasva. Sen sijaan verkossa rahalle on paljon ottajia.

Tätä ajatellen Huittisten Sanomalehti Oy on rakentanut paikallista yhteisöpalvelua verkkoon, erilleen Lauttakylä-lehden uutissivustosta.

Vuosi sitten avautui MyHuittinen-sivusto, jossa huittislaiset yritykset ja yhteisöt markkinoivat kuukausimaksua vastaan palveluitaan ja tuotteitaan sekä kertovat uutisiaan.

– Halusimme luoda paikallisportaalin, joka kokoaa sähköisellä alustalla paikkakunnan toimeliaisuuden ja yleisöt yhteen paikkaan, toimitusjohtaja Olli Ristimäki sanoo.

– Me toivomme, että yrittäjät jättäisivät sähköiselläkin puolella osan rahasta paikkakunnalle, hän perustelee.

Palvelulla on juurensa lähes kymmenen vuoden takana. Jo aiemmin Huittisten Sanomalehti Oy loi kunnan yrityksille matalan kynnyksen mainossivuston, jonka toiminta kuitenkin hiipui. Yleisö ei kiinnostunut pelkistä mainoksista.

Uudessa versiossa onkin panostettu sisältömarkkinointiin ja monipuoliseen tarjontaan. Yleisöä palveluun keräävät esimerkiksi lounaslistat, bussiaikataulut ja tiedot vapaista toimitiloista. Merkittävä yhteistyökumppani lehtitalolle on Huittisten kaupunki, joka tuottaa aktiivisesti sisältöä.

Käyntejä sivustolla on vajaat 10 000 kuukaudessa, ja määrä kasvaa.

– Nyt meillä on palvelu, jossa ihmiset viettävät aikaa ja käynnit ovat suhteellisin pitkiä, Ristimäki sanoo.

”Vähän matalillakin tuotto-odotuksilla tärkeintä on, että saamme yritykset pysymään meidän palveluiden piirissä.”

Maksaviksi asiakkaiksi on saatu tähän mennessä noin 40 yritystä, eli kymmenisen prosenttia alueen palvelualan yrityksistä. Määrä ei vielä tyydytä tekijöitä, mutta se kasvaa.

Hinnoittelu on porrastettu.

Kaikkien kunnan yritysten perustiedot näkyvät sivustolla ilmaiseksi. Lähes kaikki maksavat asiakkaat ovat tarttuneet palvelutasoon, jossa 29 euron kuukausimaksua vastaan saa julkaista niin usein kuin haluaa.

Reilun 50 euron kuukausimaksulla saa lisäksi myydä tuotteita verkkokaupassa, mihin toistaiseksi yksikään asiakas ei ole tarttunut.

Sen sijaan muutama yritys maksaa 50 euroa kuukaudessa päivityspalvelusta. Siinä Lauttakylä-lehden asiakaspalvelija on kerran kuussa yhteydessä yritykseen ja tuottaa toivotut sisällöt.

Hinnoittelua on Ristimäen mukaan kommentoitu halvaksi. Sillä on kuitenkin tarkoitus hakea volyymia sivustolle.

– On ihan selvää, että parturi-kampaajalle sama raha on paljon enemmän kuin meidän K-Supermarketille, mutta molemmat haluamme sinne mukaan.

Ristimäki kertoo, että raha on toki tärkeä mutta ei ainoa syy kehittää MyHuittista: se lisää yhteisöllisyyttä ja lehden vaikuttavuutta alueellaan.

–  Tämä tukee mediamyyntiä ja on sen lisä. Vähän matalillakin tuotto-odotuksilla tärkeintä on, että saamme yritykset pysymään meidän palveluiden piirissä.

– Vaatii meiltä vielä paljon markkinointia, jotta saamme vakuutettua yrittäjät, että tästä on heille hyötyä, hän sanoo.

Kuntien viestintä on puhuttanut sen jälkeen, kun Oulun kaupunki kertoi viime syksynä perustavansa Mun Oulu -median osin paikkaamaan journalistisen median jättämiä aukkoja.

Huittisten kaupunki on tyytyväinen yhteistyöhön lehtitalon kanssa. MyHuittinen vastaa kaupungin tarpeisiin markkinoida Huittisia turisteille, nykyisille ja tuleville asukkaille sekä potentiaalisesti alueelle sijoittuville yrityksille.

Elinvoimajohtaja Riikka Peipon mukaan kaupunki kiinnostui sivustosta, kun sen tyyliksi valittiin sisältömarkkinointi. Peipon mielestä MyHuittinen on hyvä myös yrityksille, joiden löydettävyys paranee.

– Meidän pitää tuoda koko kaupungin elinvoima esiin markkinoinnissa: mitä tapahtuu ja mitä palveluita täällä on. Sitä kaupunki ei pysty yksin tekemään, hän sanoo.

– Kaupunkivetoinen palvelu olisi työläs ylläpitää. Meille on hyvä vaihtoehto, että paikallinen yritys pyörittää sivustoa ja me olemme mukana yhtenä sisällöntuottajana.

”Kaupunkivetoinen palvelu olisi työläs ylläpitää. Meille on hyvä vaihtoehto, että paikallinen yritys pyörittää sivustoa ja me olemme mukana yhtenä sisällöntuottajana.”

Kasvot MyHuittiselle antaa Lauttakylä-lehden asiakaspalvelija Sanna Vatka. Teknistä kehitystä ja markkinointia hoitaa Huittisten Sanomalehti Oy:n omistama Mainostoimisto Huima.

Koko ajan yksi ajatus on ollut, että palvelu on skaalattava ja monistettava muille paikkakunnille. Ristimäen mukaan on jo keskusteluissa, että alusta tulee myös muualla käyttöön. Asiakkaita voisivat olla paikalliset lehdet tai muut toimijat.

– Uskon, että paikalliset yhteisöpalvelut tulevat lisääntymään. Jos lehti ei tällaista toteuta, ennen pitkää sen tekee jokin muu taho, Ristimäki sanoo.

Huittisten Sanomalehti Oy:hyn kuuluu myös radiokanava Iskelmä Satakunta sekä MyHuittisenkin koodannut, jo 20 vuotta toiminut Mainostoimisto Huima.

Lehden mediamyynti on pitänyt hyvin 2010-luvulla, mutta nyt perinteisessä myynnissä on haasteita. Viime vuonna merkittävä osa mediamyynnistä tuli asiakasliitteistä ja -lehdistä, ja verkon mainospaikkoja on kehitetty.

Yksi kiinnostava ratkaisu yhtiössä ovat näytöt, joihin Lauttakylä-lehti on myynyt mainontaa jo vuosia.

Huittisten Sanomalehti Oy:lla on viisi suurnäyttöä valtateiden varrella sekä 18 pienempää liiketilanäyttöä esimerkiksi asiakasyritysten ikkunoissa. Sisätiloissa näyttöjä on asetettu paikkoihin, joissa ihmisillä on aikaa tuijottaa: esimerkiksi supermarketin tai huoltoaseman jonojen lähettyville.

Vastineeksi näyttöjen sijoittamiselle tiloihinsa yritykset saavat niihin omaa mainontaansa.

– Se on kannattavaa toimintaa ja hyvä paketointitapa. Saamme lehtimainonnalle helposti lisää näkyvyyttä. Liikenäytöt puhuttavat paikallisia, ja suurnäytöt keräävät valtakunnallista mainontaa, Olli Ristimäki kertoo.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta