Sulje

Ohjelmallinen ostaminen kasvaa hurjasti

mainonta

Verkkomainontaa edistävä järjestö IAB Finland julkisti tänään ensimmäiset arviot ohjelmallisen ostamisen laajuudesta Suomessa.

IAB:n selvityksen mukaan 6–7 prosenttia verkon display-mainonnasta ostettiin ohjelmallisesti Suomessa vuonna 2014. Se tekee arviolta noin 7–8 miljoonaa euroa.

Edellisvuodesta mainonnan laji oli kasvanut 350 prosenttia.

Me tulemme näkemään ensi vuonna kovaa kehitystä Suomessa. Otamme muuta Eurooppaa kiinni.

Ohjelmallinen ostaminen on pitkälle automatisoitua verkkomainonnan reaaliaikaista kauppaa. Sitä hyödynnetään tyypillisesti tarkasti kohdennettuun mainontaan, joka vaatii dataa.

IAB:n mukaan Suomi on kuitenkin jäljessä muuta Eurooppaa. Länsi-Euroopassa jo lähes neljännes verkkomainonnasta ostettiin ohjelmallisesti viime vuonna ja Ruotsissakin 10 prosenttia.

– Se ei ole huolestuttavaa. Me tulemme näkemään ensi vuonna kovaa kehitystä Suomessa. Otamme muuta Eurooppaa kiinni, IAB Finlandin toiminnan johtaja Birgitta Takala sanoo.

Takalan mukaan alalla liikkuu arvioita, joiden mukaan ohjelmallisesti tullaan ostamaan yli puolet verkkomainonnasta vuoden kahden sisällä.

Suomalaisille mediatoimistoille, ohjelmallisen ostamisen toimistoille, mediataloille ja mainostajille tehdyn kyselyssä ohjelmallisessa ostamisessa nähtiin sekä hyviä että huonoja puolia.

Eduiksi nähtiin muun muassa mahdollisuus tarkkaan kohdentamiseen, toiminnan tehokkuus ja mainonnan mitattavuus. Mediatalot kokivat haasteeksi muun muassa suoran yhteyden katoamisen mainostajaan, kun järjestelmät hoitavat yhä suuremman osan viestiliikenteestä.

IAB Finland julkaisi tänään myös ohjelmallisen ostamisen oppaan.

Mitä ohjelmallinen ostaminen tarkoittaa ja mitä siitä seuraa mediataloille? Entä myyjille? Lue Suomen Lehdistön juttu ohjelmallisesta ostamista digilehdestä.

Kommentit