Tilaa Uutiskirje!

Viestilehdet luo nyt palveluita

Journalismi ei tulevaisuudessa riitä mediayhtiön ainoaksi palveluksi, uskoo Maaseudun Tulevaisuutta julkaisevan Viestilehtien toimitusjohtaja Tero-Pekka Hämäläinen.

Viestilehtien toimitusjohtajan Tero-Pekka Hämäläisen mukaan asiakkaat eivät ehkä itse osaa kertoa, mitä haluavat. Siksi mediayhtiöiden kannattaa kokeilla monenlaista. Kuva: Vesa Laitinen
Ajankohtaiset

Maaseudun Tulevaisuuden verkkojutut voi kuunnella samalla, kun tekee töitä tilalla.

Lehden sääpalvelusta voi tarkistaa maan kosteusarvon ja sademäärät. Toisin kuin yleensä, säätietoja voi tarkastella myös taaksepäin, sillä se kiinnostaa viljelijöitä.

Viestilehdet myös omistaa osan ruuan verkkokaupasta, joka tarjoaa tuottajille mahdollisuuden myydä suoraan kuluttajille.

Toimitusjohtaja Tero-Pekka Hämäläisen mukaan Viestilehdissä pyritään kehittämään jatkuvasti uusia palveluja, myös ei-journalistisia. Vaikka journalismi on vetänyt hyvin, se ei tulevaisuudessa riitä mediayhtiön ainoaksi palveluksi.

”Meidän visiomme on olla maaseutuun liittyvien asioiden halutuin tietolähde ja suosituin palvelukanava.”

– Meidän visiomme on olla maaseutuun liittyvien asioiden halutuin tietolähde ja suosituin palvelukanava, Hämäläinen sanoo.

Tammikuussa Viestilehdet lanseerasi uuden strategian, joka kiteytyy kolmeen kohtaan: kasvuun, asiakkaan kuuntelemiseen ja digitaalisuuden hyödyntämiseen.

Palveluissa näkyvät nämä kaikki. Hämäläisen mukaan tärkeintä on kohderyhmän tunteminen.

Viestilehdissä on kehitetty tapoja kuunnella asiakkaita. Perinteisten keinojen rinnalle tulevat asiakkaan kohtaaminen digitaalisesti ja fyysisesti messuilla.

Hämäläisen mukaan asiakkaat eivät ehkä itse osaa kertoa, mitä haluavat. Siksi mediayhtiöiden kannattaa kokeilla monenlaista.

– Digitaalisuus synnyttää mahdollisuuksia. Emme pysty kasvamaan hinnankorotuksilla kovin pitkään. Pitää löytää uutta myytävää ja uusia digitaalisia palveluita, Hämäläinen sanoo.

Viestilehdillä on pitkään mennyt hyvin perinteisin keinoin.

Pitkän tähtäimen tavoite on pitää liikevoittoprosentti yli 15:ssä, ja tässä on myös onnistuttu.

Mediamyynnissä on mennyt paremmin kuin markkinoilla yleensä. Tärkein tukijalka on kuitenkin sisältötuloissa: myynnistä yli 70 prosenttia tulee lukijoilta ja Hämäläinen uskoo osuuden kasvavan.

Hinnankorotuksilla on toistaiseksi kompensoitu kohtalainen levikin lasku.

”Emme pysty kasvamaan hinnankorotuksilla kovin pitkään. Pitää löytää uutta myytävää ja uusia digitaalisia palveluita.”

Lukijat ovat myös uskollisia: tilauksista jopa 90 prosenttia on kestoja, ja niiden osuus kasvaa.

– Pyrimme myymään pääsääntöisesti kestotilauksia. Monet mediatalot ovat jossain kohtaa ymmärtäneet, että määräaikaistilaukset eivät ole kannattavia, Hämäläinen selittää.

Digitaalisuudessa ja verkkoliiketoiminnassa Viestilehdet tulee Hämäläisen mukaan jälkijunassa.

Viime aikoina on kuitenkin alkanut tapahtua. Maaseudun Tulevaisuuden verkon tavoittavuus on parissa vuodessa kolminkertaistunut noin 150 000 viikkokävijään. Uusi uutisdeski päivystää nykyään seitsemänä päivänä viikossa.

Digimyynti on vielä vähäistä, mutta se kasvaa.

– Digivalmiuksien parantaminen on tärkeä osa meidän strategiaamme, Hämäläinen sanoo.

Viestilehdissä onkin luotu talon sisäinen Digiakatemia, sähköisen liiketoiminnan koulutusohjelma, joka pyrkii kasvattamaan koko henkilöstön digivalmiuksia.

> Lue lisää Viestilehtien Digiakatemiasta Suomen Lehdistöstä 8/2016, joka ilmestyy ensi viikolla.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast