Tilaa Uutiskirje!
Ole Werringin mukaan Amediassa odotetaan tilauskasvun jatkuvan. Yhtiössä pohditaan nyt, miten oikeat sisällöt ja oikeat ihmiset saadaan kohtaamaan.

Yhdellä tilauksella yli 70 lehteä

Norjalainen Amedia lanseerasi pandemian alussa +Alt-tilaustuotteen, jolla on jo 160 000 maksavaa asiakasta. Premium-paketillaan paikallismedian kustantaja kilpailee digitilausten määrässä maansa suurten kanssa.

Hitaat

Koronakeväänä 2020 Norjan suurin paikallislehtikustantaja Amedia halusi vastata yleisön huutoon maksumuurien kaatamisesta. Niinpä se tarjosi huhtikuussa tilaajilleen vapaan pääsyn sen yli 70 lehden verkkoversioihin.

Kiinnostus tarjousta kohtaan ylitti kaikki odotukset. Jo toukokuussa 2020 Amedia loi pysyvän maksullisen +Alt-tilauksen, joka yhdisti lukuisat paikalliset ja alueelliset lehdet yhden tunnuksen taakse.

Tavoite oli hyödyntää juttumassaa ja nostaa tilaajilta saatavia tuloja.

Nyt reilut puolitoista vuotta myöhemmin +Alt-paketilla on 160 000 tilaajaa. Amedian tuotejohtajan Ole Werringin mukaan selkeä valtaosa heistä on uusia tilaajia. Loput maksavat aiemman yhden lehden tilauksensa päälle noin yhdestä eurosta jopa 14 euroon ekstraa lehdestä riippuen.

Verkkotilaukset toki ovat usein lyhytikäisiä. Werringin mukaan viime vuonna 100 000 +Alt-tilaajaa ylitti sadan päivän rajan tilauksen kestossa. Konsernilla on nyt yhteensä noin 670 000 tilaajaa.

– Koko idea on löytää uusia tapoja rahoittaa paikallista journalismia. Nyt vaikkapa pohjoisnorjalaisen paikallislehden jutut saavat enemmän yleisöä kuin ennen. Tavoite on vahvistaa jokaista lehteämme.

Näin on tosiaan Werringin mukaan käynyt. Hän sanoo, että jokainen yli 70:stä mukana olevasta lehdestä on kasvattanut tilaustulojaan paketin ansiosta.

”Paikallislehtiemme avulla olemme paljon lähempänä siellä missä tapahtuu kuin suurimmat mediat. Suurilla välineillä kestää päästä paikalle ja löytää oikeat ihmiset.”

Riskejä laskettiin tarkkaan ennakkoon, ja osa montaa lehteä tilanneista asiakkaista on päättänyt päällekkäiset tilauksensa. Tämä joukko on kuitenkin pieni.

Jokainen +Alt-tilaaja valitsee yhden lehden, jonka tilaaja ensisijaisesti on, ja tilaustulot jyvittyvät tälle lehdelle.

Tilaushinta on aina sama: +Alt-paketti maksaa noin 25 euroa kuussa digissä ja yhden printtilehden kanssa noin 40 euroa kuussa riippumatta siitä, mikä lehti pakettiin kuuluu. Jotta kaikki lehdet hyötyvät, tilauspaketin hinta piti asettaa korkeammalle kuin kalleimman yksittäisen Amedian lehden tilaus.

Ole Werringin mukaan suurimmissa voittajissa on yhtä lailla pieniä kuin isoja lehtiä. Isot lehdet saavat enemmän +Alt-tilauksia, mutta vanhalta tilaajalta tuleva lisämaksu voi olla vain pari euroa.

Pienet ja edukkaat lehdet saavat vähemmän tilauksia, mutta tilaushinta on niille tuntuva.

Tilauspaketin käyttö on Werringin mukaan erityisen aktiivista alueilla, joilla Amedia omistaa päälehdet.

Ole Werringin mukaan +Alt-tilaajat voi jakaa karkeasti kolmeen.

On ihmisiä, jotka asemansa vuoksi haluavat pääsyn kaikkeen sisältöön. Sitten on heitä, jotka haluavat lukea 2–4:ää lehteä paikkakunnilta, joihin heillä on erityinen suhde koti-, opiskelu- tai mökkipaikkakuntina. Lisäksi on käyttäjiä, jotka vain haluavat helpomman pääsyn runsaaseen sisältöön.

– Tämä on vastaus johonkin, jota lukijat todella ovat toivoneet. He ovat tulleet niin monta kertaa lukituille oville. Annamme heille edullisen alkutarjouksen ja he huomaavat, että yhdet tunnukset riittävät, Werring selittää menestystä.

”Työstämme parempia tapoja navigoida lehtien välillä niin, että oikeat artikkelit löytävät oikeat ihmiset.”

+Alt on paikallisjournalismin vastaus siihen, että digitilaukset usein keskittyvät suurille toimijoille. Norjassa eniten puhtaita digitilauksia on Schibstedin VG+:lla (250 000), mutta +Alt kilpailee jo mitalisijoista. Noin 90 prosenttia paketin tilauksista on digitaalisia.

Amedian paletissa on valtakunnallinen verkkolehti Nettavisen sekä konsernin parin vuoden sisään Osloon (Avisa Oslo) ja Trondheimiin (Nidaros) perustamat paikalliset verkkolehdet. Nämä lisäävät +Alt-tilauksen kiinnostavuutta. Pointti on kuitenkin paikallisuudessa.

– Paikallislehtiemme avulla olemme paljon lähempänä siellä missä tapahtuu kuin suurimmat mediat. Suurilla välineillä kestää päästä paikalle ja löytää oikeat ihmiset.

Tilausmäärän kasvu ei toistaiseksi ole hiipumassa. +Alt-tilauksen käyttö on hyvässä kasvussa. Orgaanisen kasvun lisäksi on mahdollista lisätä uusia lehtiä pakettiin.

Amedia aikoo lanseerata suosittelusysteemin, joka poimii juttumassasta kutakin tilaajaa kiinnostavaa sisältöä.

– Työstämme parempia tapoja navigoida lehtien välillä niin, että oikeat artikkelit löytävät oikeat ihmiset, Werring kertoo.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast