TNS Metrixissä pisimpään mukana olleiden sanomalehtien mobiilisivujen yhteenlaskettu viikkokävijämäärä on yli kaksinkertaistunut alkuvuodesta 2011. Ilta-Sanomilla kävijöiden määrä kasvoi eniten: puolessatoista vuodessa yli 200 prosenttia.
Käyttäjäkasvu vaikuttaa myös mainostuloihin. 19 lehden valtakunnallista mobiilimainontaa myyvän Kärkimedian verkkomyynnin myynti- ja kehitysjohtajan Mikko Mattisen mukaan mainonnan kasvu näkyy parhaiten niillä lehdillä, joilla mobiiliversio on ollut yli vuoden.
– Kolmen vuoden päästä lehden alueen väestömäärä määrittää mainostulot, mutta nyt ne korreloivat täysin sen kanssa, miten aikaisin lehti on ollut mobiilissa.
Isot hallitsevat kärkeä Ilta-Sanomat, Helsingin Sanomat ja Iltalehti. Perässä tulevat Kaleva ja Aamulehti.
Monet kotimaiset ja kansainväliset tutkimukset ennustavat mainoseurojen valuvan mobiiliin mainonnan tavasta riippumatta. Pitkään mobiilin kehitystä seurannut Ideanin markkina-analyytikko Kalle Snellman uskoo mobiilimainonnan kasvavan Suomessa 25 miljoonaan euroon vuoteen 2015 mennessä. Vuonna 2011 mobiilimainontaan käytettiin 14 miljoonaa euroa.
Vaikka mainontatulojen kasvuennusteet ovat hyvät, raja tulee vastaan ennemmin tai myöhemmin.
– Mobiilimainonnan kasvu tulee kannibalisoimaan perinteistä verkkomainontaa. Lopputulos voi mennä jopa miinuksen puolelle, koska mobiiliin mainontaa mahtuu vähemmän kuin verkkosivuille, ennustaa Snellman.
Lue lisää Suomen Lehdistöstä 8–9/2012.