Tilaa Uutiskirje!

Merkkaa kalenteriin!

Älypuhelimen kalenteriohjelma on julkaisualusta siinä missä tekstiviestit tai sähköpostikin, mutta harva media hyödyntää sitä.

Näkökulmat

Kirjoittaja on helsinkiläinen vapaa toimittaja, podcastaaja ja nörtti. Kuva: Outi Pyhäranta

Mikä olisi helpoin tapa kertoa lukijoille useita viikkoja tai kuukausia kestävästä tapahtumasarjasta? Vaikka sellaisesta kuin auringonpimennys tai vaalit ja kaikki niitä edeltävä pöhinä.

Sanomalehti Minneapolis Star Tribunen vastaus oli kalenteri: jokaisen älypuhelimen ja tietokoneen mukana tuleva ohjelmisto, jota uutismediat hyödyntävät kovin harvoin.

Siinä on julkaisukanavana lukuisia hyviä puolia. Käyttäjät seuraavat kalenteria usein, media voi julkaista sinne uusia sisältöjä ilman että käyttäjän tarvitsee tehdä mitään, eikä kilpailua juuri ole.

Star Tribune lainasi idean kalenterista julkaisualustana New York Timesiltä. Star Tribunen kalenterissa seurattiin Minnesotan vaalikauden etenemistä syksyllä 2018. Kalenteriin merkittiin vaalien kannalta tärkeitä tapahtumia, kuten äänestäjäksi rekisteröitymisen ja vaalirahailmoitusten aikarajat sekä ennakkoäänestämisen päivämäärät.

Vaalipäivämäärien lisäksi kalenteri sisälsi linkkejä lehden juttuihin. Tiistaisin kalenterissa muistutettiin lukijoita siitä, että Star Tribunen ”näin olet parempi äänestäjä” -juttusarjan uusin artikkeli oli julkaistu.

Lehden digiprojekteista vastaava Matt DeLong kertoi Better News -julkaisulle, että kohdeyleisöksi valittiin ”keskimääräisen kiinnostuneet äänestäjät” eli sellaiset, jotka haluavat osallistua demokratiaan, mutta jotka eivät ehdi tai jaksa ottaa asioista itse selvää.

Teknisesti kyseessä oli erittäin kevyt tempaus. Kuka tahansa voi tehdä omia kalentereita esimerkiksi Google Calendarin nettisivuilla ja jakaa näin tehdyn kalenterin muille käyttäjille. Ei siis tarvittu erityisiä ohjelmistoja vaan muutama tunti työaikaa. Kääntöpuolena oli, että käyttäjämääristä ei saatu kovinkaan tarkkaa tietoa.

Lukijan näkökulmasta kalenteri toimi niin, että lehden verkkosivuilla oli linkit eri kalenterisovelluksiin ja niitä klikkaamalla sai tilattua vaalikalenterin omaan laitteeseensa.

Samanlaista toiminnallisuutta näkee vaikkapa parturi-kampaamoiden ajanvarauksissa tai lentoyhtiöiden lipunmyynnissä – asiakkaan ei tarvitse kopioida tapahtuman tietoja omaan kalenteriinsa käsin, vaan ne saa lisättyä sinne nappia painamalla.

On suuri luottamuksen osoitus lukijalta, että hän on päästänyt jonkun muun kalenteriinsa, joten sinne ei kannata tunkea mitä tahansa sälää.

Mietin jokaista Kopioi tämä -juttua ideoidessa, olenko vihdoin löytänyt niin omituisen ja pikkupipertelyä olevan aiheen, että siitä kirjoittaminen on tyhjänpäiväistä. Tavallaan idea kalenterista julkaisualustana tuntuu kahjolta, mutta toisaalta – miksi se olisi sen kummallisempaa kuin lukijoiden lähestyminen pikaviesteillä tai sähköpostilla?

Itse asiassa niissä on paljon yhteistä. Kaikki ovat henkilökohtaisia viestintävälineitä, joissa sävyä miettiessä on hyvä pitää kieli keskellä suuta. On suuri luottamuksen osoitus lukijalta, että hän on päästänyt jonkun muun kalenteriinsa, joten sinne ei kannata tunkea mitä tahansa sälää.

Kopioi tämä -palstalla aiemminkin mainittu nuorille naisille suunnattu, sähköpostilistasta alkanut ja sittemmin monikanavaiseksi mediaksi kasvanut theSkimm on jo tehnyt sen: yhtiön kolmen dollarin kuukausitilaus sisältää podcastien ja tekstiartikkelien lisäksi myös kalenterisyötteen, johon on valittu yleisöä kiinnostavia tapahtumia eri aihepiireihin jaoteltuina (”tärkeät jutut”, viihde, politiikka, urheilu, talous).

Voisiko kalentereista tulla vakiintunut osa mediayhtiöiden bisnestä? Hankala uskoa.

Kiinnostavaa Minneapolis Star Tribunen kokeilussa on, että lehti löysi helpon keinon kokeilla julkaisukanavaa, jossa kilpailijoita ei ole. Olisiko sellaisia enemmänkin? Bloomberg nimittäin uutisoi huhtikuussa, että Google on aloittamassa mainosmyynnin karttapalveluunsa.

Journalistiset kartat. Äkkiäkö sellaista testaa?

Kolme vinkkiä sisältöjen julkaisemiseen kalenterissa

1. Kalenterissa julkaiseminen soveltuu ennakoitaviin tapahtumiin, ei nopeaan reagointiin tai jälkikäteiseen raportointiin.

2. Kunnioita kalenteria hyvin henkilökohtaisena paikkana eli älä tuki sitä höttöisellä sisällöllä.

3. Analytiikka on hankalaa: käyttäjien aktiivisuutta ei ole helppo mitata.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast