Mediatoimialan liikevaihto laski Medialiiton ennusteen mukaan neljä prosenttia tämän vuoden tammi-kesäkuussa.
– Perinteinen mediamainonta ei ole osoittanut piristymisen merkkejä, vaikka nyt eletään jo korkeasuhdanteessa. Verkkomainonnassa tuloja syövät Google ja Facebook, eivätkä uudet kasvunlähteet vielä kata perinteisen liiketoiminnan myynnin laskua, Medialiiton ekonomisti Elias Erämaja sanoo.
”Perinteinen mediamainonta ei ole osoittanut piristymisen merkkejä.”
Ennusteessa ovat mukana kotimaiset media-alan yritykset kustannustoiminnasta, painoalalta sekä radio- ja televisiotoiminnasta.
Positiivistakin kehitystä on kuitenkin nähtävissä. Radio on kasvanut noususuhdanteen vetämänä, ja kirja-alakin pääsi viime vuonna pitkästä aikaa plussalle uusien, digitaalisten äänikirjapalveluiden myötä. Sanomalehtien digitulot kasvavat niin ikään hyvin.