Otavamedia alkoi kesällä testata ratkaisua, jossa mainostaja tarjoaa lukijalle pääsyn maksumuurin takana olevaan sisältöön.
Kun lukija törmää kampanjan aikana maksumuuriin, hän voi joko ostaa lehden lukuoikeuden tai lukea jutun ilmaiseksi mainostajan piikkiin – ellei jo ole tilaaja. Sponsoroinnin valitseva saa eteensä mainoksen ja tätä koskevan kysymyksen ennen kuin pääsee lukemaan jutun.
Mainostaja tarjoaa pääsyn vain yhteen juttuun kerrallaan, ja sama mainos esitetään samalle kuluttajalle korkeintaan muutaman kerran.
”Jos lukija aina törmää suoraan maksumuuriin, eihän hän pääse tutustumaan sisältöön, ja harva tilaa tuntematta sisältöä.”
Lukijan lisäksi myös mainostaja ja media hyötyvät sponsoroinnista, sanoo head of digital media sales Jukka Pulkkinen Otavamediasta.
– Jos lukija aina törmää suoraan maksumuuriin, eihän hän pääse tutustumaan sisältöön, ja harva tilaa tuntematta sisältöä. Lehti saa ikään kuin tiiserin.
– Mainostajalle me varmistamme kysymyksellä 100-prosenttisen huomioarvon: mainos on nähty, luettu ja ymmärretty, Pulkkinen sanoo.
Kesän aikana ominaisuus on ollut käytössä Suomen Kuvalehdessä ja Tekniikan Maailmassa. Ensimmäisenä sponsoriksi ryhtyivät operaattori, päivittäistavarakaupan toimija ja rahoitussektorin yritys.
Mainonnan hinnoittelun pohjana on, kuinka monta lukijaa mainostaja tahtoo tavoittaa eli päästää ohi muurin. Mainostaja siis maksaa vain silmäpareista, jotka ovat nähneet mainoksen.
Kuinka kannattava mainonnan laji on kyseessä?
– Eihän tämä ole vielä missään nimessä pankkia räjäyttänyt, mutta alku on hyvä, Pulkkinen luonnehtii.
Ensimmäisille kampanjoille on jo tullut jatkoa, mitä Pulkkinen pitää hyvänä signaalina. Muuten kokeilu on niin nuori, että sen tuloksia on vaikea arvioida.
> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.