Tilaa Uutiskirje!

Lusikat jakoon?

Postin ja sanomalehtien yhteistyö on käymässä ongelmalliseksi. Lehtiyhtiöt ottavat jakelua kiihtyvällä tahdilla omiin käsiinsä.

Mediatalo Esa on yksi niistä lehtiyhtiöistä, jotka näkevät jakelun kasvualana. Esa Jakelut selvittää mahdollisuutta kuluttajapakettien ja ruuan kuljettamiseen.
Ajankohtaiset

Shokkiuutinen. Isku suoraan turpaan.

Keskisuomalaisen konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi tiivisti sanomalehdistön tunnelmat elokuun alussa sen jälkeen, kun julkisuuteen oli noussut tieto Postin halusta vähentää jakelupäiviään nykyisestä viidestä kolmeen viikossa. Vaikka uutinen ei tullut täysin puun takaa, se oli silti rajua kuultavaa.

Vain reilua viikkoa aiemmin Keskisuomalainen oli uhrannut etusivunsa Kangaskorven ja päätoimittaja Pekka Mervolan avoimelle kirjeelle, jossa vedottiin pääministeri Juha Sipilään (kesk.) ja Postin toimitusjohtajaan Heikki Maliseen, jotta postinjakelua erityisesti maaseudulla aikaistettaisiin nykyisestä.

Katse on nyt käännetty lainsäätäjiin, jotta suomalaiset tulevat tasapuolisesti kohdelluksi riippumatta siitä, missä kukin asuu.

Liikenne- ja viestintäministeriön muistio postilain muutoksista on lausuntokierroksella. Kangaskorpi toivoo Postin, valtiovallan ja sanomalehtien löytävän tilanteeseen muita ratkaisuja kuin jakelupäivien vähentämisen.

– Katse on nyt käännetty lainsäätäjiin, jotta suomalaiset tulevat tasapuolisesti kohdelluksi riippumatta siitä, missä kukin asuu.

Jakelupäivien vähentämisehdotus on viimeisin takaisku sanomalehtien pienentyvien levikkien kierteessä, joka on ajanut myös jakelun murrokseen. Osa lehtitaloista on viime aikoina täydentänyt ja kehittänyt omaa jakeluverkostoaan, mutta esimerkiksi Keskisuomalainen on Kangaskorven mukaan lähes täysin riippuvainen Postista.

Kangaskorpi sanoo, että tilanne on paradoksaalinen. Postin jakelukustannukset ovat nousseet, ja se perii lehtitaloilta aiempaa isompaa hintaa heikentyneestä palvelusta. Samalla se kuitenkin myös kilpailee jakelumarkkinoilla sanomalehtien kanssa.

Kangaskorpi näkee luonnolliseksi kehitykseksi, että lehtiyhtiöt ottavat jakelua entistä enemmän omiin käsiinsä ja ryhtyvät jakamaan muutakin kuin sanomalehtiä. Näin on laajasti tapahtunutkin. Moni lehtiyhtiö jakaa jo kirjeitä ja aikakauslehtiä, ja Jakeluyhtiö Suomen kautta viritellään muun muassa pakettien jakamiseen liittyvää pilottia. Alma Manu puolestaan on aloittanut ruokakassien jakamisen Lapissa.

 

> Lue lisää sanomalehtijakelun tilanteesta ja lehtitalojen omasta jakelubisneksestä Suomen Lehdistöstä 5/2016. Tilaa Suomen Lehdistö täältä.

Lisää aiheesta