Tilaa Uutiskirje!

Lukijoiden maksut ylittivät mainostulot maailmanlaajuisesti

Ajankohtaiset

Levikkitulot ylittivät viime vuonna ensimmäistä kertaa tällä vuosisadalla ilmoitustulot koko maailman sanomalehdistössä, ilmenee maanantaina Washingtonissa julkistetusta sanomalehtien maailmanjärjestön vuositilastosta.

WAN-IFRAn World Press Trends -tutkimus kertoo, että sanomalehdet keräsivät vuonna 2014 printistä ja digistä levikkituloja 92 miljardia ja mainostuloja 87 miljardia dollaria.

– Nyt voidaan sanoa, että lukijoista on tullut sanomalehtikustantajien suurin tulolähde, WAN-IFRAn pääsihteeri Larry Kilman totesi.

Nyt voidaan sanoa, että lukijoista on tullut sanomalehtikustantajien suurin tulolähde.

Suomessa vastaava muutos tapahtui jo vuonna 2012. Viime vuonna tilaustulot olivat 54 prosenttia ja ilmoitustulot 46 prosenttia sanomalehtien tuotoista. Vielä 1990-luvun alussa mainostajilta kertyi noin 70 prosenttia sanomalehtien tuloista.

Maailmanlaajuinen muutos johtuu mainostulojen laskusta. Levikkituotot ovat pysyneet suhteellisen vakaina.

Sanomalehtien maailmankongressissa julkistetun tutkimuksen yllättävin tosiseikka oli jälleen kerran painettujen sanomalehtien levikin vahva kasvu: 6,4 prosenttia. Printtilevikit kasvoivat Aasiassa viime vuonna lähes 10 prosenttia. Pohjois-Amerikassa sen sijaan kirjattiin laskua 1,3 prosenttia ja Euroopassa 4,5 prosenttia.

Kaikkiaan 2,7 miljardia ihmistä lukee painettua sanomalehteä ja yli 770 miljoonaa lukee digitaalisia versioita tietokoneella. Kilmanin mukaan printti ja digi yhdessä ovat pystyneet kasvattamaan sanomalehtien maailmanlaajuista kokonaisyleisöä.

Sanomalehtien tuloista yli 93 prosenttia tuli edelleen printistä. Myös Suomessa viime vuoden lukema oli 93 prosenttia.

Digilevikin tuotot nousivat koko maailmassa yli 50 prosenttia viime vuonna. Sanomalehtien digitaalinen mainosmyynti kasvoi vähemmän, 8,5 prosenttia.

Mobiilin voittokulku jatkui. Matkapuhelin on jo ajassa mitattuna käytetyin kanava median seurantaan. Kahdeksan kymmenestä älypuhelimen omistajasta käyttää laitettaan viidentoista minuutin sisällä heräämisestään.

Ensimmäistä kertaa tietokoneen käyttö väheni viime vuonna.

– Mobiilin vuodesta uutena tulolähteenä on puhuttu jo kymmenen vuotta. Nyt se todella tapahtui vuonna 2014″, Larry Kilman julisti.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast