Sulje

Lehtien yleisö kasvaa, tuotot eivät

tilastot

Printin ja digin yhdistelmä kasvattaa sanomalehtien yleisöjä, mutta digituotot eivät korvaa printin supistuneita tuottoja.

Maailmanlaajuisessa tarkastelussa lehdistö on edelleen voimakkaasti paperilehden tuottojen varassa, sillä peräti 93 prosenttia ilmoitustuotoista tulee paperilehdestä.

Maailmanlaajuisesti sanomalehtien levikki- ja ilmoitustuotot vuonna 2013 olivat yhteensä 163 miljardia dollaria.

Tiedot selviävät sanomalehtien maailmanjärjestön WAN-Ifran vuosittaisesta World Press Trends -raportista, joka julkaistiin järjestön maailmankongressissa Torinossa.

Printti-ilmoittelu laski viime vuonna maailmanlaajuisesti 6 prosenttia. Kasvua oli vain Latinalaisessa Amerikassa, kaikkialla muualla vuosi oli miinusmerkkinen. Euroopassa lasku oli 8,2 prosenttia ja Pohjois-Amerikassa 8,7 prosenttia.

Printti-ilmoittelu laski viime vuonna maailmanlaajuisesti 6 prosenttia. Kasvua oli vain Latinalaisessa Amerikassa.

Digi-ilmoittelu kasvoi 11 prosenttia. Viidessä vuodessa digipuolen kasvu on ollut 47 prosenttia. Lehtien osuus internetmainonnasta on suhteellisen pieni, sillä internetilmoittelua hallitsee muutama kansainvälisesti tarkasteltuna suuri peluri, ja etenkin Google vie huomattavan osan potista.

Sanomalehtien maailmanlaajuinen yhteislevikki kasvoi 2 prosenttia vuonna 2013 ja on 2,5 miljardia. Viiden vuoden tarkastelujaksolla laskua on kuitenkin 2 prosenttia.

Sanomalehtien maksullinen digilevikki kasvoi viime vuonna 60 prosenttia ja on nyt 800 miljoonaa. Viiden vuoden tarkastelujakson kasvu on yli 2 000 prosenttia, mikä selittyy alhaisella lähtötasolla.

Sanomalehtien printtilevikki nousee maissa, joissa on kasvava keskiluokka ja vaatimattomat laajakaistayhteydet. Tällaisia maita löytyy Latinalaisesta Amerikasta ja Aasiasta.

Laskevia levikkejä sen sijaan nähdään maissa, joissa ihmiset jakavat entistä enemmän aikaansa printin ja verkon välillä. Näin on esimerkiksi Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, joissa molemmissa printtilehtien levikinlasku oli hieman yli 5 prosenttia.

World Press Trends -raportissa on mukana 70 maan sanomalehtien tiedot.

Kommentit