Muistatteko HS Vision? Tuon alkuvuonna perustetun Helsingin Sanomien uuden taloustoimituksen, joka imuroi huipputekijöitä kilpailevista mediataloista ja lanseerattiin näyttävän mainoskampanjan siivittämänä.
Vielä vajaa vuosi sitten tuntui poikkeukselliselta, että suomalainen sanomalehti panostaa mittavasti journalismiin ja palkkaa uusia tekijöitä aidosti uusiin työtehtäviin.
Nyt vastaavaa on vireillä monessa muussakin mediassa.
llta-Sanomat etsii parhaillaan kymmentä uutta työntekijää ja aikoo vahvistaa muun muassa politiikantoimitustaan ja uutisdeskiään.
Iltalehti on tehnyt viime aikoina näyttäviä rekrytointeja ja päättänyt käynnistää tutkivan journalismin koulutusohjelman, johon valitaan viisi journalistia.
Maaseudun Tulevaisuus lanseeraa uuden metsäsisältöjen tuotekonseptin, johon se hakee tuottajaa ja toimittajaa.
”Panostaminen journalismiin ja sen tekijöihin on paras lunastus korona-aikana hoetulle mantralle riippumattoman tiedonvälityksen merkityksestä.”
Hufvudstadsbladet palkkaa toimitukseensa neljää uutta toimittajaa pystyäkseen tekemään entistä parempaa digijournalismia. Päätoimittaja Erja Yläjärvi sanoo olevansa takuunaisena digitaaliselle kasvulle, jonka myötä etupainotteinen investointi tulee kannattavaksi.
Media-alan startup MustRead taas on muutamassa vuodessa kasvanut jopa parikymmentä henkeä työllistäväksi pieneksi mediataloksi ja tuntuu lanseeraavan uusia tuotteita harva se viikko.
Eivätkä positiiviset näkymät rajoitu vain pääkaupunkiseutuun. Esimerkiksi oululainen Kaleva on perustamassa radiokanavan sekä luontoaiheisen digimedian. Tätä varten se rekrytoi neljä uutta journalistia.
Melko tarkalleen vuosi sitten Keskisuomalaisen päätoimittaja Pekka Mervola puhui Suomen Lehdistön haastattelussa lempiaiheestaan kuolemanlaaksosta ja sen ylittämisestä. Hän sanoi, että parasta digiin panostamista on sisältöihin panostaminen. ”Kestävässä kasvussa myös sisältöjen tekijöiden määrää pystyttäisiin lisäämään. Kun siihen päästään, kuolemanlaakso alkaa olla ohitse”, Mervola linjasi.
Joko tuo hetki on tullut? Merkkejä ainakin on ilmassa. Panostaminen journalismiin ja sen tekijöihin on paras lunastus korona-aikana hoetulle mantralle riippumattoman tiedonvälityksen merkityksestä.