Tilaa Uutiskirje!

Kuusihenkinen toimitus alkaa tehdä journalismia suoraan sosiaaliseen mediaan Helsingin Sanomissa: ”On korkea aika uudelleen käynnistää Nyt”

Jutta Sarhimaan mukaan Nyt-sometoimitus koettaa murtaa kaavan, jossa journalismi opitaan kodin perintönä. Tarkoitus on tavoittaa alle 35-vuotiaita ja etenkin ne, joita Hesari ei muuten tavoita.

Uusi toimitus kehittää erilaisia formaatteja sosiaaliseen mediaan ja päivittää vanhoja. ”Testaamme TikTokissa rentoja katugallupeja. Toimittaja esimerkiksi meni Uffin ovelle ja kyseli tyypeiltä, mitä tarttui mukaan.”, Jutta Sarhimaa sanoo.
Ajankohtaiset

Syyskuussa Helsingin Sanomissa aloittaa kuusihenkinen Nyt-sometoimitus, joka tekee journalismia suoraan Instagramiin ja TikTokiin sekä testaa uusia kerronnan muotoja. Miksi toimitus perustetaan, suunnitteleva uutispäällikkö ja tiimin esihenkilö Jutta Sarhimaa?

Meillä on tarve tehdä maailmaa avartavaa, punnittua mutta myös hauskaa journalismia alle 35-vuotiaille ja nimenomaan niille, joita Hesari ei tavoita. Väylä siihen on sosiaalinen media.

Tässä on myös demokratisoiva ajatus. Ei tarvitse tulla kodista, johon on tilattu Hesari, tai päätyä luotetun aikuisen kautta lukemaan lehteä, vaan voit törmätä tarkistettuun tietoon somessa itse.

Lisäksi meillä on jo Nyt, joka on perustettu samaistumispinnaksi nuorille. Nyt on käynnistetty uudelleen aina uudelle sukupolvelle, ja taas on korkea aika uudelleen käynnistää Nyt.

Mitä te teette sosiaalisessa mediassa eri tavalla kuin tähän mennessä?

Meillä on tällainen kaksikärkiohjus. Nytin fokus on alle 25-vuotiaissa ja sen tone of voice myös sosiaalisessa mediassa on tuore ja humoristinen, mikä kuuluu Nytin DNA:han. Kokeilemme myös, miten Hesarin muilla osastoilla voidaan tehdä sisältöjä someen lähtien Kuukausiliitteen pitkistä jutuista päivänpäällisiin kotimaan uutisiin. Esimerkiksi Ukrainasta kentältä tehdyt videot ovat toimineet hyvin TikTokissa, jossa on suuri tarve faktatsekatulle videomateriaalille.

”Ei tarvitse päätyä luotetun aikuisen kautta lukemaan lehteä, vaan voit törmätä tarkistettuun tietoon somessa itse.”

Tietenkään Nyt-sometoimitus ei yksin hoida koko Hesarin somea, mutta suunnittelemme yhdessä julkaisuja.

Teette aiempaa enemmän journalismia, joka on kokonaan somessa eikä vain linkkaa muualle. Mitä järkeä on tehdä sisältöä ilman ansaintalogiikkaa?

Etenkin alle 25-vuotiaiden pääasiallinen uutislähde on kasvavissa määrin some. Ensisijainen tavoite on saada ihmiset törmäämään Nytiin ja Hesariin ja tehdä nämä mediat tutuiksi. Meidän pitää mennä sinne, missä ihmiset ovat, ja katsoa, mistä he tykkäävät. Vuorovaikutus yleisön kanssa on tässä olennaista. Uskomme, että jossain vaiheessa nämä ihmiset voivat päätyä myös Hesarin saitille, mutta se ei ole ainoa tavoite.

Uutta toimitusta varten rekryttiin uusi toimittaja. Ilmoituksessa toivoitte, että hänellä olisi ”näkemyksellinen journalistinen ote sekä vahva oma ääni”. Tuleeko toimittajan rooli lähelle somevaikuttajaa?

Varmaan niissä on yhtymäkohtia. Persoonallinen ote vetoaa ihmisiin ja saa itsenikin seuraamaan monia toimittajia – ei vain se, että he kirjoittavat mielenkiintoisia juttuja. Ei ole pakko kertoa, millä shampoolla pesee hiuksensa, ja jakaa koko elämäänsä, mutta saa olla omalla persoonalla töissä.

Norjan yleisradion uutisosasto jättää Facebookin ja vähentää näkymistään muilla alustoilla. Myös tutkijoiden piirissä on henkeä, että journalismin pitäisi pyristellä irti alustayhtiöistä ja algoritmeistä. Mitä ajattelet tästä?

Toki ei ole hyvä olla liian riippuvainen minkään somealustan algoritmista tai liikenteenohjauksesta. On hyvä kysymys, missä laajuudessa journalistisia sisältöjä kannattaa laittaa yksinomaan someen. Yhteyden mahdollisuus yleisön kanssa on kuitenkin asia, jonka takia sosiaalista mediaa ei kannata hylätä.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast