Sulje

Jukka Holmberg 

Kolme pointtia Kiovasta

Sanomalehtien Liiton liittojohtaja Jukka Holmberg

Mitä uutta? Mitä käänteentekevää?

Näin kyselivät kollegat palattuani Kiovasta sanomalehtien maailmanjärjestön WAN-Ifran vuotuisesta suurkonferenssista. Odotus on ymmärrettävä, kun koolla ovat johtavat sanomalehtikustantajat ja päätoimittajat ympäri maailman.

Pääkysymys oli edelleen painetun lehden ja digitaalisten julkaisumuotojen suhteen hallitseminen niin, että liiketoiminta pysyy kannattavana. Vastaukset vaihtelevat laidasta laitaan sen mukaan, onko puhuja Amerikasta vai Intiasta.

Olennaisinta on kuluttajien kuuntelu: liiketoimintamalli voi toimia vain, jos sen perustana on tarjottavien palvelujen merkityksellisyys ihmisille. Intialaisia on turha pakottaa nettiin tai amerikkalaisia takaisin paperilehtien tilaajiksi, jos kuluttajat haluavat nauttia sanomalehtensä toisessa muodossa.

Poimin kongressin annista kolme kiinnostavaa esitystä sanomalehtien liiketoimintamalleista. Nekin näyttävät, että ratkaisuja on tehtävä oman toimintaympäristön pohjalta – ja omiin vahvuuksiin luottaen.

1. Paperilehden alasajo: Australialaisen Fairfax Median toimitusjohtaja Greg Hywood kertoi yhtiönsä ajavan suurkaupunkilehtien paperitilauksia tietoisesti alas, koska suurin osa lukijoista haluaa journalismin digitaalisesti. Samalla säästyy huomattavasti kustannuksia, kun painoja voidaan sulkea. Hywood korosti, että talousyhtälö toimii vain, kun tarjolla on laadukkaat digitaaliset palvelut, joista pyydetään maksu sekä ilmoittajilta että lukijoilta.

2. Maksumalli toimii: New York Times asetti puolitoista vuotta sitten nettisivuilleen maksumuurin. Yhtiön varapuheenjohtaja Michael Golden iloitsi, että pelkän digitaalisen palvelun tilaajia on jo reilusti yli 500 000. Lisäksi 700 000 printtilehden tilaajaa on rekisteröitynyt digipalvelujen käyttäjäksi. Verkkosivujen kävijämäärät ovat pienentyneet vain vähän, mutta uudet tilausmaksut ovat kasvattaneet tuloja selvästi. Myös painetun lehden tilausten pito on parantunut.

3. Rohkeutta hinnoitteluun: Saksalainen psykologisen hinnoittelun konsultti Florian Bauer korosti, että digitaalinen liiketoiminta vaatii ensin uuden käyttötottumuksen synnyttämisen. Kuluttajilla on oltava palvelun tarve, sen käytön on oltava miellyttävää ja maksamisen on oltava helppoa. Silloin hinta voidaan asettaa riittävän korkeaksi. Jos asiakkaat saavat palvelun halvalla eivätkä juuri käytä sitä, on hintaa vaikea myöhemmin nostaa.

P.S. Tässä verkkopalvelussa on vain maistiaisia Suomen Lehdistön laajasta ja laadukkaasta sisällöstä. Jos sinulle ei vielä tule lehteä, tilaa se tästä, ja pysyt ajan tasalla alan kehityksestä ja puheenaiheista.

 

Kommentit