Tilaa Uutiskirje!

Kehityssysäys Ylelle vai kannanotto median monimuotoisuuden turvaamiseksi? Kysyimme, mikä muuttuu Yle-lain tultua voimaan

Ylen Tuomo Björksten, Turun Sanomien Jussi Orell ja Tampereen yliopiston Laura Ahva arvioivat, mitä Yle-laki tarkoittaa käytännössä.
Ajankohtaiset

Uusi Yle-laki astui voimaan elokuun alussa. Sen mukaan Ylen verkossa julkaisemien tekstien pitää liittyä liikkuvaan kuvaan ja ääneen muutamin poikkeuksin. Näitä ovat nopeat, päivittyvät uutistapahtumat, STT:n lyhyet uutiset, vähemmistökieliset uutiset sekä kulttuuriin ja oppimiseen liittyvät sisällöt.

Suomen Lehdistö kysyi kolmelta asiaa tuntevalta, mikä käytännössä muuttuu Yle-lain tultua voimaan ja kuinka merkittävä muutos on.

Tuomo Björksten
Ylen nuorten uutistoimituksen tuottaja

”Jokaisen jutun kohdalla pitää miettiä Yle-lain toteutumista. Se on yksi elementti lisää tuottajan työpöydällä. En näe, että journalismin ydin kuitenkaan muuttuisi tai että menettäisimme mitään. Muutos voi olla hyväkin asia. Himolukeminen on Suomessa vähentymään päin. Ylen verkossa audiovisuaalista kerrontaa on kehitetty pitkään, ja parhaimmillaan tämä johtaa siihen, että kehitymme ammatillisesti ja yleisö saa parempia juttuja. Pitkien tekstijuttujen sijaan voimme aiempaa useammin tehdä esimerkiksi explainer-videon, jossa asioita selitetään lyhyesti.”

Jussi Orell
Turun Sanomien vastaava päätoimittaja

”Lain käytännön vaikutukset näkyvät ajan kanssa, ja paljon on kiinni siitä, miten muutosta valvotaan. Sellaisia epäilyjä on, että lakiin kirjattuja poikkeamia esimerkiksi kehittyvistä uutistilanteista saatetaan käytännön työssä laventaa. Puutteistaan huolimatta laki on selkeä kannanotto median monimuotoisuuden turvaamiseksi. En osta väitettä, että Ylen sananvapaus kapenee. Yle saa yhä tehdä sisältöjä, kunhan ne liittyvät radio- ja televisiotuotantoon. Sananvapaus päinvastoin laajenee, kun kilpailutilanteesta tehdään reilumpi.”

Laura Ahva
Journalistiikan apulaisprofessori, Tampereen yliopisto

”Ensimmäinen tuntumani on, että Yle-laki ei aiheuta merkittävää muutosta suomalaisessa mediakentässä. Laki muotoiltiin sillä tavalla löyhästi ja sitä on tulkittu niin. Luulen, että laki vauhdittaa kehitystä suuntaan, johon oltiin muutenkin menossa. Voisiko olla, että Yle jopa saa sysäyksen kehittää audiovisuaalisten sisältöjensä verkkonäkyvyyttä ja vahvistuisi näin. Tällöin kaupalliset toimijat joutuvat miettimään, miten tähän vastataan. Kilpailu siis vain siirtyy vähän eri teemoihin.”

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.