Tilaa Uutiskirje!

Karjalainen tavoittelee 30–50-vuotiaita tarinamuotoisilla jutuilla: ”Saa miettiä ihan tosissaan, mikä on olennaista”

Somesta tuttuun tarinamuotoon tehdyt nostot verkon etusivulla tuovat jutuille lisää lukijoita ja pidentävät niiden elinkaarta, kertoo Karjalaisen uutispäällikkö Anna Suoniemi.

Anna Suoniemi kertoo, että tarinamuotoista journalismia on ollut yllättävän helppo tehdä sen jälkeen, kun visuaalinen toimitus loi pohjiksi valmiita juttutyyppejä.
Ajankohtaiset

”Tavoittelemme 30–50-vuotiaita pohjoiskarjalaisia siten kuin he ovat tottuneet mediaa kuluttamaan: mobiilissa, visuaalisesti ja melko nopeasti. Verkkosivuillemme Storify.me-työkalulla tehdyt tarinamuotoiset jutut ovat yksi tie heidän tavoittamisekseen.

Eniten olemme versioineet pitkistä jutuista tiisereitä – tiiviitä kuvajuttuja, joissa linkataan itse juttuun. Tulevaisuudessa teemme lisäksi juttuja suoraan pelkästään tarinamuotoon. Kolmanneksi teemme juttujen sisään rikasteita työkalulla: mielipidekyselyitä tai pieniä visoja. Visoja on tehty myös omiksi jutuikseen, ja esimerkiksi kielioppivisa on kerännyt jo 8 300 katselukertaa.

Myös tiiserit ovat toimineet hyvin: parhaimmilla on yli 2 000 katselukertaa, kun tavallisen uutispäivän luetuimmilla jutuilla meillä on yleensä noin 4 000–6 000 lukijaa. Tiiserit tuovat yleensä satoja, enimmillään jopa lähes tuhat klikkausta itse juttuun. Yleensä juttujemme korkein lukijapiikki on julkaisupäivänä, mutta tiisereiden käppyrä on yllättävän tasainen kuukausiakin.

”Tarinamuoto opettaa ja pakottaa suunnittelemaan kuvapuolta yhdessä.”

Olen ollut yllättynyt siitä, miten helppoa tarinajuttuja on tehdä nyt, kun visuaalinen toimitus teki alkuun kovan työn ja loi valmiiksi juttupohjia ja -tyyppejä. Tarinamuoto opettaa ja pakottaa suunnittelemaan kuvapuolta yhdessä, koska kuvat ovat näissä jutuissa ihan keskeisiä. Keikalta pitää saada sopivia pystykuvia. Aiheista erityisen hyvin muotoon sopivat esimerkiksi visuaaliset kotiesittelyt, luontoretkeilyjutut ja jutut tapahtumista, kuten penkkareista.

Minun ja visuaalisen toimituksen lisäksi tarinajuttuja tekevät toistaiseksi verkkotoimitus ja sometoimitus. Toimittajillamme on jo niin paljon välineitä hallussa, että ihan kaikkea teknistä ei voi heidän vastuulleen laittaa. Toimittajat kirjoittavat tarvittavat tekstit ja me rakennamme tarinan työkalussa. Kun yhteen kuvaan mahtuu maksimissaan kaksi tiivistä lausetta, saa miettiä ihan tosissaan, mikä on olennaista.

Olemme käyttäneet Storify.me:tä alkuvuoden ajan ja tehneet vähintään kerran viikkoon rikasteita ja etusivun tarinakaruselliin uutta sisältöä. Seuraava askel on käyttää työkalua vielä johdonmukaisemmin ja asettaa tekemiselle selkeitä tavoitteita.”

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast