Tilaa Uutiskirje!

Kaikki samasta kaupasta

Näkökulmat

Tällä kertaa kissan nosti pöydälle STT:n yhteiskuntatoimittaja Mikko Isotalo, joka tutustui Blendleen Amsterdamissa syyskuussa.|Tällä kertaa kissan nosti pöydälle STT:n yhteiskuntatoimittaja Mikko Isotalo, joka tutustui Blendleen Amsterdamissa syyskuussa.

Toinen media lainaa pätkän mielenkiintoisesta maakuntalehden sunnuntaiartikkelista. Haluaisin lukea alkuperäisen pitkän artikkelin, mutta se on todella vaikeaa ilman pysyvää tilausta. Voisin maksaa, mutta muuri pysäyttää lukijan tehokkaasti.

Hollannissa maksumuurin portinvartijan on huhtikuusta alkaen voinut lahjoa helposti. Startup-yritys Blendle sai palveluunsa kaikki merkittävät sanoma- ja aikakauslehdet, joten nyt artikkeleita voi ostaa yksittäin samasta journalismin kauppapaikasta. Hinta yksittäiselle artikkelille on 10–80 senttiä, mutta suurin osa pitkistäkin artikkeleista löytyy hintahaitarin alapäästä. Klikkiotsikoille Blendle on armoton, sillä tyytymätön lukija voi pyytää rahansa takaisin.

Kesän ja syksyn aikana loputkin uutuuteen epäileväisesti suhtautuneet hollantilaismediat paikallislehtiä myöten ovat liittyneet Blendleen. Lisäksi mukana on belgialaisia ja englanninkielisiä lehtiä. Noin 17 miljoonan asukkaan Hollannissa Blendleen on kirjautunut puolessa vuodessa yli 130 000 käyttäjää. Viime viikolla Blendle sai kolmen miljoonan euron sijoituksen New York Timesilta ja Axel Springeriltä.

Mikromaksuihin aiemmin pettynyttä lehtipomoa voi Blendlessä pelottaa ainakin kolme pointtia.

Ensinnäkin Blendle ottaa maksuista 30 prosenttia.

Perinteiset lehdet haluavat myös pitää kiinni tilaajistaan, jotka ovat tähän asti uskollisesti maksaneet koko lehdestä. Edistyneimmät mediatalot tarjoavat samassa paketissa lehtitilausta ja muutamien eurojen arvosta Blendlen sisältöjä.

Blendle tuo maksullisen journalismin pariin kuluttajia, jotka eivät muuten maksaisi lukemisesta mitään.

Kolmanneksi Blendle voi kyseenalaistaa perinteisen lehden viestinvälittäjäaseman. Se ottaa palveluun myös freelancereita, jotka voivat suoraan myydä artikkeleitaan lukijoille. Toistaiseksi viikosta toiseen Blendlen suosituimmat artikkelit ovat kuitenkin perinteisten medioiden tuotteita.

Blendle varmasti muuttaa käyttäjätottumuksia yhdessä sosiaalisen median kanssa. Samalla se auttaa lukijaa merkityksellisen sisällön valitsemisessa ja löytämisessä. Etusivulle voi valita artikkeleita, joita esimerkiksi Blendlen viisi toimittajaa, vierailevat päätoimittajat tai lukijan seuraamat julkkikset tai journalistit suosittelevat. Lisäksi sanahaulla on helppo löytää kiinnostavia artikkeleita valtavasta tarjonnasta.

Toimittajan henkilöbrändin merkitys korostuu, kun lukija pohtii artikkelin ostamista otsikon, parin lauseen sekä lehden ja toimittajan nimien perusteella. Jos muut eivät nosta toimittajan juttua esiin, seurattu toimittaja saa sen helpommin jakoon.

Blendlen mahdollisuuksia journalismin kansainväliseksi Spotifyksi tai iTunesiksi on aikaista arvioida, mutta lähikuukausina hollantilaisyritys laajentaa muutamaan muuhun maahan. Ehtona uudelle markkinalle on lähes kaikkien merkittävien sanoma- ja aikakauslehtien liittyminen eli yhteistyö.

Tuoko Blendle takavuosien liikevoittoprosentit ja toimittajien lukumäärät takaisin? Ei varmasti. Mutta se tuo maksullisen journalismin pariin kuluttajia, jotka eivät muuten maksaisi lukemisesta mitään. Hollannissa 60 prosenttia Blendlen käyttäjistä on 20–35-vuotiaita.

 > Ensi kerralla kirjoittajana voit olla sinä: kerro aiheesi toimitukselle. Sähköposti: [email protected].

Lisää aiheesta