Tilaa Uutiskirje!

Verkko vaatii mainonnan lukutaitoa

Jos mainostoimisto Familyn toimitusjohtaja Jere Teutari kohtaisi luokallisen esiteinejä, hän kertoisi mainonnan tehtävästä. "Syy-seuraussuhteiden opettaminen olisi kaikkein tärkeintä", hän sanoo. Kuvaaja: Johanna Kannasmaa
Ajankohtaiset

Mainostoimisto Familyn toimitusjohtajan Jere Teutarin mukaan verkko haastaa kyvyn erottaa kaupallinen sisältö journalistisesta. Pelien, blogien ja testien tunnistaminen mainonnaksi voi olla vaikeaa etenkin lapsille ja nuorille.

– Verkossa eivät päde samat eettiset periaatteet kuin perinteisissä välineissä. Suoraan lapsille suunnatussa mainonnassa pitäisi lähteä siitä, että lapselle annetaan mahdollisuus arvioida sekä tuotteen hyviä että huonoja puolia, Teutari tähdentää.

Muun muassa suomalainen Valio hyödyntää pelejä, sosiaalista mediaa ja muita osallistamistapoja verkkomainonnassaan. Valion digitaalisen markkinoinnin päällikön Jussi-Pekka Erkkola mukaan on tärkeää, että sponsoroidut ja ostetut sisällöt erottuvat.

– Kaikesta markkinointiviestinnästä pitää käydä selvästi ilmi, että kyseessä on kaupallinen viesti. Bloggaajayhteistyössä toivomme kirjoittajilta läpinäkyvyyttä, jos meiltä on saatu näytemaistijaisia. Pyrimme siihen, etteivät sisällöt sekoitu. Luotamme myös suomalaisten medialukutaitoon.

Teutari uskoo, että sisältöjen toistuva sekoittuminen kuitenkin vaikuttaa lasten ja nuorten kykyyn arvioida ja ymmärtää mainosten viestejä.

– Jos mainonnan lukutaito heikkenee, se vaikuttaa myös mainonnan ymmärtämiseen. Ei mainonnan tekemisessä ole mieltä, elleivät ihmiset ymmärrä mainontaa, hän sanoo.

Lue lisää mainonnan lukutaidosta Suomen Lehdistöstä 3/2012.

 

Lisää aiheesta