Tilaa Uutiskirje!

Hetki käännyttää täystilaajaksi

Aamulehden iltapäiväjulkaisun suosituin osa on päivän uutiskooste.

Hetken jutut ovat lyhyitä ja niillä on tiukka formaatti.|Valokuvaaja Ossi Ahola, uutispäällikkö Minna Lymi ja toimittaja Tuukka Välimäki (oik.) tekevät Hetkeä.||Hetken jutut ovat lyhyitä ja niillä on tiukka formaatti.
Ajankohtaiset

Aamulehden iltapäiväjulkaisun Hetken ensisijainen kohderyhmä on printtitilaajat.

Heitä houkutellaan uudella digituotteella täystilaajiksi, jotka saavat kolmen euron kuukausittaista lisämaksua vastaan myös lehden sähköisen tarjonnan.

Hetki julkaistiin tammikuun puolivälissä, joten on aikaista arvioida sen menestystä. Asiakkuusjohtaja Pauliina Makkonen on kuitenkin tyytyväinen heti julkaisun jälkeen digitilauksensa aktivoineiden määrään. Lanseerauskampanjaan kuulunut ilmainen kuukauden digitilaus on myös kerännyt paljon kokeilijoita.

Tähän saakka Aamulehden maksullisista digituotteista näköislehti on ollut suosituin.

– Hetki menee jo rintarinnan näköislehden kanssa. Varmasti se päräyttää ohi, Makkonen sanoo.

Hetki on maksullinen palvelu verkkoselaimessa, joka skaalautuu mobiililaitteille. Se ilmestyy arkisin kello 15.30. Sisältöidea on tarjota 10 minuutissa läpileikkaus päivän aiheista työpäivän viime minuuteille, bussimatkalle tai kotisohvalle.

– Teemme Hetkeä sillä ajatuksella, että kun luet sen, olet kärryillä ja voit rentoutua, uutispäällikkö Minna Lymi tiivistää.

Aamupalaverissa ei enää lähdetä sillä kysymyksellä, mikä on huomisen paperilehden pääjuttu. Pitää lähteä siitä, millä tehdään Hetki. Illemmalla aletaan miettiä paperilehteä.

Hetken sisältöjä ei pääsääntöisesti julkaista muissa kanavissa. Tyyliltään jutut ovat printin ja verkon välissä. Verkon nopeaan uutisointiin nähden juttuihin haetaan jo seuraavia kulmia. Printtiin verrattuna Hetki on tiivis paketti.

– Hetken tärkein ominaisuus on, että se on nopeasti ymmärrettävissä, Lymi kuvaa.

Jutut ovat lyhyitä ja niiden formaatit tiukkoja. Ne hyödyntävät verkon mahdollisuuksia. Esimerkiksi ”Tästä some puhuu” -koosteeseen on upotettu tviittejä ja Facebook-päivityksiä.

Suosituin osio on ollut päivän viiden tärkeimmän uutisen kooste.

Lymin mukaan palautteissa on kiitetty Hetken konseptia ja ulkoasua. Moitteita on tullut maksullisuudesta ja siitä, ettei juttuja voi kommentoida tai jakaa.

– Mietimme parhaillaan, muutammeko sitä. Kun digimaailmassa ollaan, jakaminen vaan on niin luontevaa, Lymi sanoo.

Hetkeä on tehty kahden täyspäiväisen tekijän voimin. Lymi johtaa työtä ja etsii toimituksesta tekijöitä. Pakettia kasaa oma toimitussihteerinsä. Usein Hetkeä toimittaa myös vaihtuva aamun digivuorolainen.

Kehitysjohtaja Seppo Rothin mukaan Aamulehden organisaatio muuttuu alkuvuodesta ylipäätään digivetoisemmaksi.

– Aamupalaverissa ei enää lähdetä sillä kysymyksellä, mikä on huomisen paperilehden pääjuttu. Pitää lähteä siitä, millä tehdään Hetki. Illemmalla aletaan miettiä paperilehteä.

Aamulehden iltapäiväjulkaisu on lajinsa kolmas Suomessa. Hufvud-stadsbladetin HBL Kväll kerää noin 7 000–10 000 viikoittaista lukijaa, Markkinointi&Mainonta-lehden mukaan Helsingin Sanomien HS Ilta taas 30 000 lukijaa viikossa.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast