KSF Median uusi, tableteille suuniteltu digiviikkolehti HBL+ tavoittelee lisää lukijoita myös Suomen ulkopuolelta. KSF Median tutkimuksesta ja kehityksestä vastaavan Lotta Holmin mukaan tilaajapotentiaalia on erityisesti Ruotsissa. Neljäsosa Hufvudstadsbladetin verkkosivujen kävijöistä tulee länsinaapurista. Myös printtiä tilataan Ruotsiin ja muihin Pohjoismaihin.
– Koska merkittävä osa nettikävijöistä tulee Ruotsista, uskomme, että HBL+ voisi houkutella ruotsalaisia lukijoita. Monelle seitsenpäiväinen printti on liian iso paketti, jos haluaa vain pysyä perillä siitä, mitä Suomessa tapahtuu.
HBL+ on ilmainen Hbl:n, Västra Nylandin, Borgåbladetin ja Östra Nylandin digipaketin tilaajille.
– Emme ole asettaneet tavoitetta tilaajamäärälle. Kohderyhmä on parisataatuhatta, mutta kaikki eivät varmasti kiinnostu HBL+:sta. Tarvitsemme parituhatta tilaajaa vuositasolla, jotta saamme kulut katettua.
HBL+ on toteutettu HTML5:llä. Sisältö koostuu pääasiassa Hbl:n, Västra Nylandin, Borgåbladetin ja Östra Nylandin viikon aikana julkaisemista jutuista. Lehteen tulee myös interaktiivista grafiikkaa ja videoita. Ensimmäinen lehti ilmestyi perjantaina 9. marraskuuta.
– Jokaiseen numeroon tulee ihan uniikkiakin materiaalia jonkin verran. Ensimmäisessä numerossa on interaktiivinen tietovisa mutta ei vielä videoita.
HBL+ kehitettiin yhteistyössä Aalto-yliopiston kanssa ja osana viestintäalan kehityshanketta Next Mediaa.