Sulje

HBL+ lakkaa, KSF Media kokeilee seuraavaksi älypuhelimissa

mobiili

Viikkolehti HBL+:n viimeinen numero julkaistaan kesäkuun toisena perjantaina.

KSF Median ruotsinkielisten lehtien sisällöistä koottu tablettijulkaisu ei tavoittanut kohderyhmäänsä eli niitä, jotka eivät lue paperilehteä.

KSF Median tutkimuksesta ja tuotekehityksestä vastaavan Lotta Holmin mukaan HBL+ keräsi viikoittain 3500–4000 lukijaa. Valtaosa heistä oli kuitenkin printtitilaajia, jotka saivat palvelun ilman lisämaksua. Myös ilmoitusmyynti sakkasi.

Olemme tehneet nyt aika monta tuotetta tabletti edellä. Seuraava askel on älypuhelimet. Nyt näyttää siltä, että tulevaisuus on mobiilipuhelimissa eikä tabletissa.

Alun perinkin julkaisun jatkoa oli tarkoitus arvioida 1,5 vuoden päästä sen ilmestymisestä.

– HBL+:n alku oli kehno. Alalla siitä puhuttiin, mutta kuluttajien keskuudessa ei syntynyt sellaista hypeä, että lehti olisi lähtenyt lentoon, Holm sanoo.

Esimerkiksi tammikuussa Hufvudstadsbladetin julkaisema digitaalinen iltapäiväpainos, HBL kväll, on lähtenyt vauhdikkaammin liikkeelle. HBL kvällillä on tällä hetkellä päivittäin noin 4 000 lukijaa.

– HBL kväll lanseerattiin nykyisille lukijoille, joten meillä oli suoraan kanavat markkinoida sitä.

Lotta Holm korostaa, ettei lopetuspäätös nollaa kaikkea HBL+:n parissa tehtyä kehitystyötä.

– Nettiinkin tehdään entistä enemmän interaktiivista sisältöä. Jo se on tärkeä oppi, että ajattelemme digikanavia omina tuotteinaan, joille tehdään vartavasten räätälöityjä sisältöjä.

– Olemme tehneet nyt aika monta tuotetta tabletti edellä. Seuraava askel on älypuhelimet. Nyt näyttää siltä, että tulevaisuus on mobiilipuhelimissa eikä tabletissa, Holm sanoo.

Kommentit