Tilaa Lehti!

Harvinainen bisnesmalli Suomessa: Jarkko Nordlundin ja kumppaneiden uusi firma ostaa osuuksia kasvuyrityksistä mainosnäkyvyydellä

Oletus on, että näkyvyys MTV:n ja Bauer Median kanavissa nostaa startupin arvoa, jolloin kaikki osapuolet hyötyvät. "Me uskomme massamedian voimaan", sanoo Jarkko Nordlund, yksi 8 Media Venturesin perustajista.

MTV:n entinen toimitusjohtaja, yrittäjä Jarkko Nordlund sanoo, että osalla yhtiöistä tunnettuus jumahtaa, ja ne hyötyisivät massamainonnasta. ”Kohdennus on tärkeää, mutta massamainonnasta jää pysyvämpi muistijälki.”
Ajankohtaiset

Firmasi tekee bisnestä niin sanotulla media for equity -mallilla. Mitä ja miksi se on, Jarkko Nordlund, yksi 8 Media Venturesin perustajista?

Me uskomme mainonnan ja varsinkin massamedian voimaan. Perinteinen mediayhtiö ei kohtaa startupia, joten me toimimme niiden tinderinä. Me skannaamme kasvuyhtiöitä ja valitsemme niistä parhaita. Rahan sijasta me sijoitamme media-aikaa ja saamme vähemmistöosuuden yhtiöistä. Kovan näkyvyyden vuoksi yritys kasvaa.

Ostatte siis osuuksia kasvuyrityksistä tarjoamalla näille mainosnäkyvyyttä MTV:n ja Bauer Median kanavissa. Mikä on firmasi suhde näihin mediayhtiöihin?

He antavat meille merkittävän määrän rahanarvoista mainontaa ja luottavat meidän sijoitusosaamiseemme. Olemme vähän kuin salkunhoitajia. Mediat eivät omista meitä eivätkä ne tässä vaiheessa maksa meille mitään, mutta meillä on sopimus tuotonjaosta sitten, kun jossain vaiheessa saamme tuottoja osuutemme myynnistä.

Otamme omaa riskiä ja rahoitamme yrityksemme starttia henkilökohtaisesti, sillä uskomme, että nämä kasvuyritykset ovat niin kovia. Mukaan lähteminen on iso päätös myös kohdeyhtiölle.

Voisiko mukana olla muitakin medioita?

Voisi olla. Näillä saamme kovan tavoittavuuden ja kysymys on sitten, tarvitaanko vielä muita medioita. Olemme ihan avoimia siihen.

Miten mediayhtiöt hyötyvät mallista?

Siinä on monta puolta. Myöhemmin tulee se raha. Jos teemme jonkin segmentin yrityksen mainontaa, se aktivoi muita mainostajia samassa kategoriassa. Kun satsaamme kasvuvaiheessa mainontaan ja yhtiö näkee, että se toimii, jossain vaiheessa firmoista tulee aktiivisia mainostajia. Media voi myös optimoida mainosvarantoaan eli mainonta on aktiivisessa käytössä koko ajan.

Ensimmäinen sijoituskohteenne oli elintarvikeyhtiö Komero Food, josta saitte 15 prosentin osuuden. Mitä Komero Food saa, kun se saa teiltä ”miljoonalla eurolla näkyvyyttä”?

Me emme tee vain yhtä kampanjaa vaan toteutamme vuoden, kahden mediasuunnitelman MTV:n ja Bauer Median kanavissa.

Tähtäämme voimakkaaseen myynnin kasvuun ja yhtiön arvonnousuun. Emme ole hakemassa nopeaa exitiä, mutta olemme vähän sellainen kesäheila kuitenkin. Tavoite on tuplata investoinnin kokoluokka.

Mitä teet työksesi 8 Media Venturesissa?

Ylivoimaisesti eniten aikaa vie kasvuyritysten seuraaminen ja kontaktointi. Haemme sopivassa kasvuvaiheessa olevia startupeja kuluttajaliiketoiminnan puolelta. Tarjoamme myynnin ja markkinoinnin neuvontaa näille yhtiöille. Vaikkapa Komeron tapauksessa menen yhtiön hallitukseen. Eli olemme mukana katsomassa, että yrityksessä on palikat kunnossa. En ole perinteinen mediamyyjä, josta pian näkyy vain perävalot.

Mitä suunnitelmia teillä on jatkoon?

Toivon, että meillä olisi kattava portfolio, Suomessa vaikkapa parikymmentä firmaa ja Ruotsissa useita. Syntyisi sellainen hyvä hyrrä: joku signataan, joku exitoituu.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.