Tilaa Uutiskirje!

FB:n kalleus yllätti

Iltalehti lopetti englanninkielisen Xoxofeed.comin nopeasti.

Ajankohtaiset

Iltalehti on lopettanut vain muutaman kuukauden toimineen englanninkielisen Xoxofeed.com-palvelun, jossa julkaistiin rakkausaiheisia juttuja helppoon verkkojakamiseen perustuvassa formaatissa.

Kustantaja Kari Kivelän mukaan päätökseen oli kaksi syytä.

Ensinnäkin sisällön esiin saaminen ja palvelun markkinointi Facebookissa olisi vaatinut enemmän resursseja kuin mihin oli varauduttu.

– Tällainen viraalimedia on erittäin paljon Facebook-riippuvainen. Pystyimme kehittämään hyvää sisältöä, mutta FB:n hinnoittelu on muuttunut niin, että se on nyt aiempaa huomattavasti kalliimpi mainosmedia.

Toiseksi Alma Media päätti kesäkuussa yhdistää IL:n kuluttajamediaan Alman digitaalisia palveluja, esimerkiksi Telkku.comin ja Kotikokki.netin.

”Uusi ja kaikkein suurimmat kysymysmerkit sisältävä viraalimedia sai väistyä.”

– Tuli analyysin paikka, sillä meille oli lyhyessä ajassa luotu koko joukko perinteisen uutismedian ulkopuolella olevia palveluja. Uusi ja kaikkein suurimmat kysymysmerkit sisältävä viraalimedia sai väistyä. Meillä on kädet täynnä näillä muillakin brändeillä.

Xoxofeedia teki sama tiimi kuin suomenkielistä verkkojakamiseen perustuvaa Fiidi.fi-palvelua, johon Iltalehti keskittyy jatkossa. Kari Kivelän mukaan Xoxofeed-kokeilusta saatiin arvokasta oppia uudesta palvelinratkaisusta ja julkaisuteknologiasta.

 

Noora Autio

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast