Tilaa Uutiskirje!

Facebookista ylivoimainen, ilmainen uutislähde?

Ajankohtaiset

Moni sanomalehti jakaa parhaat juttunsa Facebookissa. Voiko useasta lehdestä tykkäämällä siis saada feediinsä itselleen ylivoimaisen, ilmaisen median? Uutisten ja viihdejuttujen lisäksi käyttäjä näkee samassa virrassa hänelle tärkeiden ihmisten henkilökohtaiset tarinat. Tarvitseeko hän tämän lisäksi enää maksullista mediaa?

Tästä pohdinnasta lähti Tietoykkösen toimitusjohtajan Osmo Kurjen mukaan liikkeelle uusi hanke, jossa tutkitaan sanomalehtien Facebook-strategioita. Tutkimuksen tilaaja on Sanomalehtien Liitto ja toteuttaja Tietoykkönen.

Tarkoitus on herättää alalla keskustelua, miten hommaa kannattaa hoitaa niin, ettemme tee yhdessä jotain hölmöä. Onko tässä pelkona käydä vähän samalla tavalla kuin internetin tullessa, kun kaikki jakoivat sisältöjään siellä ilmaiseksi?

Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä juttuja ja millä perusteilla lehdet jakavat Facebookissa. Tutkittavat lehdet ovat Aamulehti, Kaleva, Loviisan Sanomat ja Koillissanomat. Lisäksi pilottina on tutkittu aiemmin Tietoykkösen kanssa samaan Keskisuomalainen-konserniin kuuluvien lehtien strategioita.

Tutkimuksessa pohditaan, miten strategiat toimivat lehtien omien tavoitteiden näkökulmasta ja toisaalta, minkälaista uutismaailmaa ne yhdessä luovat Facebookiin.

– Tarkoitus on herättää alalla keskustelua, miten hommaa kannattaa hoitaa niin, ettemme tee yhdessä jotain hölmöä. Onko tässä pelkona käydä vähän samalla tavalla kuin internetin tullessa, kun kaikki jakoivat sisältöjään siellä ilmaiseksi? Kurki miettii.

Tutkimukseen sisältyy lehtien edustajien haastattelujen lisäksi niiden Facebook-tykkääjille tehtävä kysely, jossa selvitetään muun muassa, kuinka paljon he käyttävät palvelua uutistarjonnan keräämiseen.

Tutkimustulokset julkistetaan Sanomalehtien Liiton Suurilla lehtipäivillä 3. marraskuuta.

 

Muutettu Koillis-Savo Koillissanomiksi.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast