Sulje

Jukka Holmberg

Digikultaa vuolemassa

USA

Syöksykierre on ohi, myllerrys jatkuu. USA:n sanomalehdet ovat oppineet elämään muuttuneessa maailmassa.

Näin tiivistää Saska Saarikoski raporttinsa Yhdysvaltain sanomalehtimarkkinoista Suomen Lehdistön 5/2015 sivuilla 10–13.

Mainosmyynnin miinukset ovat lännen kultamailla nyt selvästi pienempiä kuin Suomessa. Levikkitulot ovat hienoisessa kasvussa. Vuosikausien pudotuksen jälkeen maasto on tasaisempaa, mutta tie silti pomppuista.

Ilmoitustulojen väheneminen on suurin ongelma molemmin puolin Atlantia. Tilausmaksujen osuus lehtien tuloista on siksi kasvanut huomattavasti.

New York Timesin kustantaja Arthur Sulzberger Jr. muisteli kesäkuussa WAN-IFRAn maailmankongressissa Washingtonissa, kuinka ilmoitustulojen osuus oli 90 prosenttia hänen aloittaessaan uransa. Nyt lukijat maksavat jo yli puolet lehden tuloista. Suhde on sama Suomessa ja koko maailmassa.

”Vuosikausien pudotuksen jälkeen maasto on tasaisempaa, mutta tie silti pomppuista.”

Digitulojen osuus maailman kaikkien sanomalehtien tuloista oli viime vuonna vain seitsemän prosenttia, täsmälleen saman verran kuin Suomessa. Myös Yhdysvalloissa edelleen noin 90 prosenttia lehtien tuloista tuli printistä. Yhtiötasolla digin osuus saattaa kuitenkin olla useita kymmeniä prosentteja, koska monet uudet digipalvelut eivät liity suoraan lehden julkaisutoimintaan.

BH Media Groupin toimitusjohtaja Terry Kroeger huomautti Washingtonissa, että digiprosentin nopeaan kasvattamiseen on olemassa helppo keino: tuhotaan printtibisnestä. Digitulot ovat 100 prosenttia heti, kun lehden painaminen lopetetaan, mutta montako toimittajaa jäljelle jäävillä tuloilla työllistetään?

Washington Postin toimitusjohtaja Stephen Hills totesi, että printti on tärkeä, koska sen tulot mahdollistavat digitaalisen tulevaisuuden rakentamisen. Kasvua printistä ei hänen mukaansa kannata kuitenkaan enää odottaa.

Suunta on selvä, mutta muutosvaihe kestää kauemmin kuin innokkaimmat digisaarnaajat toivovat ja vähemmän aikaa kuin vannoutuneimmat printin puolustajat luulevat. Kun talous taas joskus kasvaa, se tuloutuu nimenomaan digissä ja mobiilissa. Siksi siellä on oltava vahvasti mukana.

> Osta Suomen Lehdistön 5/15 digitaalinen irtonumero Lehtiluukusta: http://www.lehtiluukku.fi/lehti/suomen-lehdisto

> Tilaajille digitaalisena: https://suomenlehdisto.fi/digilehti

Kommentit