Mirja Vänttinen
Savon Median paikallisjohtaja
”Aluevaalit tekivät henkisesti todella hyvän startin vuoteen. Teimme tulosta reilusti yli puolet verrattuna viime kuntavaalien tai eduskuntavaalien pottiin, eikä alkuperäinen arvio riittänyt alkuunkaan. Viime metrien rajoitukset kiihdyttivät myyntiä, kun ehdokkaat eivät päässeet turuille ja toreille. Kampanjoissa oli vahva digipainotus ja vaalikone myytiin täyteen, mutta valtaosa tuloista tuli printistä. Meillä oli neljä myyjää kiinni vaalityössä, mikä oli hyvä ratkaisu. Jos vaalimyynti annettaisiin kaikille, fokus häviäisi ja menettäisimme perusmyyntiä.
Vaalit vaativat aikamoista asiantuntemusta myyjiltä. Tarvitaan kentän tuntemusta, ymmärrystä siitä, mistä vaaleissa on kyse ja kenellä on tarve viestiä, sekä esiintymistaitoa. Ostajina on ehdokkaita, jotka tekevät laajoja, monikanavaisia kampanjoita, ja puoluejärjestöjä, joilla voi olla hyvin erilaisia tarpeita lähtien materiaalien ja valokuvien tuottamisesta. Tämä oli myyjille kasvunpaikka.”
Andreas Rundlöf
KSF Median myyntijohtaja
”HBL on meidän lippulaivamme, ja suurin osa tilaajista ja mainostajista asuu Helsingissä. Helsinki taas ei ollut vaaleissa mukana. Silti kokonaismyynti oli noin puolet viime kuntavaalien myynnistä, eli tämä meni oikeasti yli odotusten. Västra Nylandissa ja Östnylandissa tuli merkittäviä summia. Ilman vaaleja tammikuu olisi ollut melko huono. Rajoitukset iskivät aika kovasti.”
Timo Ranta
I-Medioiden myyntijohtaja
”Menimme lähelle viime kuntavaalien tulosta, ja ylitimme tavoitteet selvästi. Myynti tapahtui lyhyessä ajassa vuoden alusta vaaliviikolle. Teimme printtimainonnalla hyvät eurot, mutta rinnalla oli myös esimerkiksi digikanavia ja ulkonäyttöjä. Näyttää siltä, että vaaleja käydään yhä myös printtikanavissa. Puolueet kampanjoivat Ilkka-Pohjalaisen lisäetusivulla raflaavastikin. Maakuntalehden etusivu on yhä paikka, jolla saa huomiota valtakunnallisestikin. Myös kaupunki- ja paikallislehdissä onnistuimme hyvin.”
Sauli Asikainen
Head of Sales Excellence, MTV Oy
”Suomalaiset puolueet näkevät tv:n luotettavana ja tavoittavana mediana. Aluevaaleissa mediamyynnin rooli oli kuitenkin erilainen kuin vuoden 2019 eduskuntavaaleissa. Aluevaaleissa vain puolueet panostivat mainontaan, kun taas eduskuntavaaleissa ehdokkaat panostivat mediamainontaan. Tästä syystä luonnollisesti mediaan panostettu kokonaissumma oli näissä vaaleissa pienempi.”