Tilaa Uutiskirje!

Aarne Aktan: Talentum Summaan myös muita kustantajia

Aarne Aktanin mukaan yhden kustantajan sisällöistä ei vielä saa briljanttia digipalvelua. Kuva: Johanna Kannasmaa|
Ajankohtaiset

Talentumin sisällöt digitaalisena kokoavaan Summa-palveluun on rekisteröitynyt yli 25 000 käyttäjää. Näistä valtaosa, noin 80 prosenttia on maksavia asiakkaita, kertoo Talentumin toimitusjohtaja Aarne Aktan.

Tilauksista hieman alle puolet on ammattiliittojen jäsenilleen kustantamia tilauksia.

– Summan käyttäjämäärä on noussut jatkuvasti. Vielä vuoden alussa meillä oli 5 000 käyttäjää, Aktan sanoo.

Aikakauslehtiä ja ammattikirjallisuutta kustantava Talentum julkaisi kesällä 2013 Summa-palvelun. Summassa voi eri kuukausihintaa vastaan lukea digitaalisena yksittäisiä Talentumin lehtiä, niiden yhdistelmiä, yhteen teemaan keskittyviä aihekanavia tai rajattomasti Talentumin sisältöä kirjat mukaan lukien.

Kaikista vahvin tapa myydä on luoda osattomuuden tunne. Totta kai se ärsyttää, jos joku jakaa sosiaalisessa mediassa Summan jutun, jota et pääse lukemaan maksamatta. Mutta niin se vain on.

Kaiken sisällön kattavia, lähes 70 euroa kuukaudessa maksavia turbotimanttitilauksia on Aktanin mukaan tehty joitakin satoja.

– Käyttäjien iso volyymi ei koskaan tule turbotimanteista. Se on myös hinnoittelukysymys, hinnalla voi ohjata kuluttajia Summaan, hän sanoo.

Summaan tulee ensi vuonna myös muiden kustantajien sisältöjä.

Aktanin mukaan neuvotteluja käydään yhä, eikä hän paljasta, mistä kustantajista on kysymys. Mukaan on kuitenkin tulossa ainakin talous- ja ammattisisältöjä julkaisevia ulkomaisia toimijoita.

– Yhden kustantajan sisällöistä saa hyvän palvelun, mutta jotta se olisi briljantti, se vaatii muitakin. Summan täytyy olla käyttäjä- eikä kustantajalähtöinen. Kyllä esimerkiksi minun kannaltani siellä pitäisi olla Financial Times, Aktan perustelee.

Hänen mukaansa Summa on Talentumin strategian ydin.

Sisältötulojen lisäksi palveluun tulee kohdennettua mainontaa. Summan kaikki sisällöt on merkitty aihetunnistein, ja käyttäjien lukuvalinnoista kertyy koko ajan tietoa.

Aktan uskoo, että valtaosa Summan tuloista tulee kuitenkin sisältömyynnistä.

– Printtilehden sisältö digitoituna ei tietenkään riitä. Vasta tänä syksynä olemme alkaneet tuottaa vain Summaan tulevaa sisältöä.

Kyse ei niinkään ole verkonomaisen kerronnan hyödyntämisestä kuin täkyjen luomisesta: maksulliseen digipalveluun tulee sisältöä, jota ei saa mistään muualta.

– Kaikista vahvin tapa myydä on luoda osattomuuden tunne. Totta kai se ärsyttää, jos joku jakaa sosiaalisessa mediassa Summan jutun, jota et pääse lukemaan maksamatta. Mutta niin se vain on.

Lue Aarne Aktanin haastattelu seuraavasta Suomen Lehdistöstä 9/2014.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast